Tahun Baru Azam Baru



Assalamualaikum...bismillahir rahmannir rahim

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah SWT kerana masih lagi memberi nikmat nafas dan kehidupan di dunia yang fana ini...bersyukur kerana diberi nikmat islam di dalam diri yang kerdil dan hina ini..tunduk patuh atas suruhannya sebagai hambanye satu kewajipan bagi diri ana..

Ermmmm rasanyer nielah first time ana coretkan cerita ana di bumi ardil kinanah di dalam blog ana nie..mana taknyer ana sibuk dengan kitab doktor..hehehehe Alhamdulillah baru lepas imtihan fasal awal nie...pengalaman pertama ana dalam menduduki imtihan di University Al Azhar nie..banyak jugak cabaran nak imtihan hanya Allah saja yang tahu..

first time nurvese yang teramat sangat sampai blank kejap time first hours..alhamdulillah tenangkan fikiran wat lah aper yang mampu..mana tak blank time tue lah nak cari tempat duduk..org dah mula kitorang belum mula lagi..tapi nak buat macam mana rezeki semua...doklah mana2 yang ditentukan oleh muraqib so duduklah di tempat yang diberi pastue jawab blank habis...jawab jugak jgn tak jawab..kat bumi ardil kinanah nie macam2 bleh jadi tak macam kat Malaysia..banyak dugaan dan cabarannyer..kena tangani dengan penuh sabar dan taqwa..

Syair Arab ada mengatakan:
"Sesuatu perkara itu bagimu adalah sukar yang termampu ditanggung,sesungguhnya yang susah itu diringankan dengan meringankannya"


susah macam mana pun kat bumi ardil kinanah ini kena banyak bersabar dengan cabaran dan dugaan..walaupum susah macam mana pun masalah dan ujian yang akita hadapi pergilah tunduk sujud memohon pertolongan dari ALLAH SWT..yang maha Pengasih dan Penyayang...

sabda Rasulullah; "Al sabru minal iman"

fasal awal nie exam 5 madah:first MILAL WA NIHAL second FEQH ISLAMIE(IBADAT) third NUZUM ISLAMIAH, fourth LUGHAH ARABIAH, fifth ENgLISH...

pergh mantap! kata ahli bait ana raies...ermm boleh tahan jugak lah susahnyer soalan2 imtihan hafal x hafal n faham jerklah...lepas nie bermulalah hafazan quran plak 2 juzuk plak...talaqqi ngan Ustaz Hakimi ahli bait ana yang kuliag qiraat quran tue lah jawabnyer.

2005 sudah berakhir dari lambaian pesona dunia..2006 kembali mengukir kehidupan baru..azam lama yang belum terlaksana adakah hendak dilaksanakan atau tidak..itu diri sendiri yang mengenal pasti buat coretan tahun baru.Adakah kita akan menghargai masa yang kian ditelan zaman?tahun berganti tahun...adakah kita tetap sama dengan diri kita yang dulu..

Dalam suruh al-Asr, Allah berfirman: “Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Mereka berpesan kepada kebenaran dan kesabaran.”

Yang penting bukan tahun saja baru tetapi jiwa juga harus baru, minda baru, akhlak baru barulah tahun baru akan berubah.Akan tetapi, jika kita tidak mengetahui nilai waktu, bagaimana hendak ada kesedaran...betul tak whai kawan2 ku sekalian


ermm rasanyer sampai disini jerk buat masa nie...semoga coretan kali ini dapat menilai minda kalian semua akan coretan monolog ana ni sekian wassalam
ilalliqa ma salamah


mohd farizal shah
FACULTY OF THEOLOGY,
UNIVERSITY AL AZHAR,TANTA,EGYPT

Comments

Popular Posts