.:monologyaumi:.Khamis 23 safar 1427 hijrah

Hari ini makin jauh meninggalkan kita pabila datangnya hari esok.Masa seringkali mencemburui kita.Adakah betul kata-kata itu? sepatutnya kita yang mencemburui masa kerana ia sering memintas kita tanpa kita sedari.Kita sering leka ngan keduniaan sehinggakan kita sering alpa dengan akhirat.

Masa bagaikan pedang yang tidak akan melihat musuhnya...sentiasa akan memutuskan urat2 serta kepala yang sering leka dan alpa...adakah kita sebagai umat islam mahu sebegitu? Firman Allah yang bermaksud:

"Demi masa!sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang2 yang beriman dan beramal soleh,dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran"(Surah Al-'Asr:1.3)

Hari ni ana ader kuliah so pielah kuliah mantik ,tasauf dan ulum hadith...pergh boleh kering air kat dalam badan ni.ahakz bukan apa tak sapan kan..ingat nak posa tapi tgk panas semacam jerk tu yang tak posa tu..balik buat benda2 yang berfaedahlah..selaku anak chef giliran analah masak ari ni..ermm masak sardin n lauk sayur kentang..ada best lagi ulam raja GARGIL n Timun..sedap tu!!!lepas makan doklah rest jap...sambil tgk TV..bolalah plak...tgk jerklah..Azan Asar tetiba berkumandang apa lagi ana pielah solat jemaah kat Masjid depan umah...bukan jauh sangat pun.

Pas tue balik ngulang sat surah hafazan dah nak masuk bulan 4 ni juzuk 2 susah nak lekat plak..tapi plan2lah insyaAllah lekat..ermm tgk kat jadual ada RIBAT n muzakarah subject Tauhid ermm apa lagi siap2lah pie madrastul ilmi kat Bait Izzah markaz DPMT yang tercinta...macam biasalah malam jumaat ni baca yassin n ada tazkirah sikit...tazkirah disampaikan oleh Ustaz Zaini..Exco DPMT...bendahari terhormat.

Tazkirah yang diberi ialah pesanan yang diberi oleh Imam Ghazali kepada anak-anak muridnya tentang lima perkara...iaitu Apa yang dekat dan jauh? Apa yang berat dan ringan? dan Apa yang tajam pada pandangan anak2 muridnya..Apa yang dapat disimpulkan di dalam tazkirah yang disampaikan..Apa yang DEKAT itu adalah HARI KEMATIAN dan Apa yang JAUH itu HARI YANG SUDAH BERLALU...manakala apa yang BERAT itu adalah AMANAH dan yang RINGAN itu adalah MENINGGALKAN SOLAT dan yang terakhir apakah yang TAJAM maka ia adalah LIDAH MANUSIA...bolehlah diambil istifadah dari tazkirah itu bahawa kita perlulah bersedia menghadapi apa yang dicernakan oleh soalan2 yang diberi oleh Imam Ghazali itu...

Lepas selesai menunaikan solat Isyak dan Hajat..bermulalah muzakarah kitab Tauhid bersama rerakan Syariah..ana Usuluddin.Selesai balik umah study group ngan ahli imarah..apik n miok..study Mantik...baca kitablah tengok banyak madah yang belum ana baca lagi..teruklah kalau muhadarah nanti kalau tak tau doctor cakap betul tak? ternganga dibuatnya...Pastu onlinelah tue yang tulis memanjang memories today ni.

klah sampa disini sahaja nukilan buat hari ini...ilalliqa ma salamah

12.00am..thaniahstreet,seberbay,tanta

Comments

Popular Posts