Barang Jenama Anda

Wednesday, March 22, 2006

Cinta Musafir

Kibaran fajar sebelum menyingsing

Allah Akhbar! Allah Akhbar!......
Allah Akhbar! Allah Akhbar!......

Terdengar laungan yang membesarkan tuhanku yang maha esa di hening fajar ini...terasa diri initidak mampu menangguhnya lagi walaupun kadang-kala aku tewas dengan bisikan syaitan yang seringkali melamunkan diriku ke arah kehinaan.

"hai hari nie miss lagi aku qiam...ermmm azam baru tu tapi tak buat juga...Faris-Faris!"
"arghhhhhh....malasnya nak bangun! aik Faris nak jadi kawan syaitan ke?...hehehe"
"Ahh!!!! pergi kau dari sini Syaitan!"
"Penghasut durjana dari zaman atok moyangku Adam dan Hawa...tidak sama sekali aku akn tewas lagi kali ini!".

Bangkitnya aku dari tempat beraduku...kemas sikit-sikit.Keluar bilik kelihatan sahabatku masih lagi lena dibuai mimpi dan dibelai oleh para syaitan di kamarnya.Aku tidak mahu lihat sahabatku hanyut ditelan keasyikan nikmat duniawi.

"ermmm...nyakat best nie! hehehehe aku datang adi...tapi? ish x baiklah kesian plak adi."
"Adi!...Adi!...bangkitlah dah subuh ni...hang ni kalau ana tak kejutkan subuh bukan nak bangun..."
Diee!....bangunlah! apa nak ana siram dengan jirusan keramat ana ke?"

kelihatan lihaf yang tebal bak kulit yang tidak boleh dipisahkan semakin meninggalkan
kepompongnya.Adi mengeliat dengan asyik sekali bagaikan rama-rama ataupun kupu-kupu
yang mahu melepaskan diri daripada kepompongnya.

"ermmmmm.....yerklah ana bangun ni...ana tido lewat semalam sebab tu ana nak bangkit subuh ni susah sikit,bagilah can ana tido kejap!"
"boleh ye wahai sahabatku yang ku cayangi...boleh ye?"

"ha! sarunglah kulit khinzir tu karang kena jurus 1 ana baru tahu!"
"sayang sangatlah dengan kak sara tue...kak sara tue bukan boleh tolong kat yaumul akhirat nanti!"
"dahlah jangan buatlah perangai!...dah! dah! tu..iqamah kejap lagi je ni.Lagipun masjid bukannya jauh sangat depan mata jerk tue pu malas apa!"

kalau diikutkan aku nak aje aku siram budak ni pakkal jelah sahabat aku!.Nanti kalau siram
kata aku zalim plak!. Nanti merajuk dengan aku lain plak jadinya karang.Taknaklah aku dicop
kawan tak ingat kawan.

"Dah! bangun...ana nak pi hamam dulu...lepas ana keluar enta tak bangkit lagi siap!"


"taulah ana nak buat apa kat enta...Adi!...ingat!


###################################################


Thaniah Street,Seberbay,Tanta
Egypt 4.30 pagi

Suasana sejuk di musim Shita' ini menyebabkan diriku terasa dingin yang teramat sangat
lagi-lagilah bila nak bangkit Subuh bukan apa,sejuk kat sini bukan macam Malaysia.Udaranya
menikam dan mencucuk-cucuk bagaikan jarum yang menusuk di kulit.Bila nak ambil wudhuk...
Ya Rabbi hanya Allah saja yang yang tahu, penuh kesabaran untuk mengambilnya.Tuntutan Ilahi Rabbul Izzati perlulah dituruti dengan rasa rendah diri dan penuh dengan rasa kehambaan walaupu apa jua rintangan dan cabaran yang mendatang.

Aku masih ingat lagi ketika diri ini baru menjejaki kaki di bumi Anbiya ini...terlipat dalam sejarah kehidupanku akan terpananya diri ini bila disambut dengan iringan bayu yang mengegar tembok utuhnya diri ini sebagai seorang makhluk Allah.Betapa kerdilnya diri ini.
Tahap kesejukan time tue... Ya Allah...uishh bagaikan berada di naugan putihan salji yang diijabkan menggigit tubuhku dengan rakusnya...Mengigil keketaran yang teramat siot...dahlah time tue imtihan fasal awal.Kak sara@lihaf yang menyelubungi kullu badani x mampu menangggung kesejukan yang terover....badan,tangan dan kaki naik beku dibuatnya.Dahlah nak ngapal....Ya Allah aku hamba yang lemah.Hehehe....tapi adatlah bagi sesiapa yang baru pertama kali bersuai -kenal dengan musim Shita' kat Benua Afrika ni...mesti ada sejarah tersendiri..tak gitu!

Khamis 15 Ramadhan

Kejam celik- kejam celik dah separuh Ramadhan umat islam mengerjakan ibadah puasa yang
merupakan Rukun Islam yang ke-3.Dekat-dekat nak 10 akhir Ramadhan ni memang jarang Doktor ada kat kuliah...3 madah a’la tul hari ni membuatkan aku betul-betul keletihan...Mantik,Lughah dan Tafsir.Dalam dewan kuliah tadi aku siap bincang ngan Adi nak buat buka apa...hehehe sememangnya aku dengan Adi bagaikan belangkas yang tak boleh dipisahkan.Ada jerk yang nak dibuat.Balik kuliah setareh jap lepas tu buat buka...goreng pisang dan air Nescafe...ha bukan barang boikot! Arul dan Din pie mana ntah...layan PEJABATlah tue....istilah CC bagi kami..Ting! Ting! Ting!
Assalamualaikum...Allah Akhbar! Allah Akhbar!....memang langkah kanan enta....Arul..Din.

Jumaat 16 Ramadhan

Cuti....hari ni. kuliah takdak....lepas Solat Subuh berjemaah di Masjid...dapatlah ngulang 1 juzuk Quran..tengok lihaf macam panggil aku jerk untuk berdamping ngan dia...hehehe apalagi balas dendamlah waktu tidur yang terlepas...berguling-guling juga aku.Aku tengok Adi dah lama terguling lepas solat subuh.Cuma aku je ni yang tak leh nak lelap mata...Time cuti tak boleh plak mata nie terkatup...baca kitab lagi bagus.1jam sebelum tunaikan Solat Jumaat terlelap juga.

Sabtu 17 Ramadhan

Hari ni giliran Arul dan Din yang buat juadah buka kami hari ni.Sebab Arul dan din kuliah mereka cuma 2 madah dan 1 madah lagi doktor tak masuk...balik umah mereka buat kek.Uish sedap siot kalau Arul yang buat memang macam kek kat kedai.Gulai daging dan ikan goreng, sayur goreng dengan air limau perghhhh....sedap tue..syukur alhamdulillah di atas segala pemberiannya buat hambanya di muka bumi ini.Dah siap Solat Tarawikh...aku dan Adi pie PEJABAT saja tengok mail.


bersambung..........................

No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang