Barang Jenama Anda

Thursday, September 07, 2006

PERTUKARAN & PERUBAHAN

"Perubahan Ombak dan Pasang Surut Kejadian Allah Yang Maha Agong"

Pertukaran demi pertukaran memang sejak azali lagi sudah berlaku di dalam dunia ini.Dari diri kita daripada setitis air mani sehinggalah kita menemui Rabbul Izzati berapa banyak perubahan dan pertukaran yang kita akan lalaui.Adakah kita sebagai umat manusia yang bergelar muslim ini tidak mengetahui perubahan dan pertukaran semasa dan sekeliling?

Adakah diri kita sering leka dan alpa dengan keenakan dunia yang sering menipu kita dan menghanyutkan kita?Mesti kita pernah tertanya sendiri dalam diri kita mengapa perlu ada perubahan dan pertukaran dalam setiap saat, minit, jam, hari,minggu, bulan, dan tahun?Adakah MASA itu bukan perubahan dan pertukaran?Mesti rumit hendak memikirkan hal pertukaran dan perubahan bukan.


Kenapa ya aku bertanya dan menyoalkan tentang perubahan dan pertukaran?Mesti ada sebabnya kan...nak tahu apa sebabnya?Oklah aku cerita satu persatu:


Pertama:Perubahan Harga Tambang Kenderaan Awam.

Sekarang ini harga bagi kenderaan awam iaitu Teksi dan juga Bas naik harga.Contohnya Bas yang aku biasa naiki untuk ke Bandar Tanta naik 10 sen iaitu dari 40 sen ke 50 sen.Tramco pun sama juga.Lagilah dari Tanta ke Kaherah dah naik 50 sen so dari LE 5.50 ke LE 6.00 lah jadinya so kalau nak balik Kaherah tue kenalah naik Keretapi lepas ni..hehehe jangan marah ye!Disebabkan apa harga tabang naik sebabnya harga minyak naik di negara Mesir ini atas nasihat TUN DR MAHATHIR MUHAMMAD selaku PENASIHAT EKONOMI diorang.


Second:Rechange for Saifi(summer) to Shita(winter) This month the season change for summer to auntumn and finally go to winter.Comferm this month winter come back at Ramadhan Month.Actually to all my friends i hope u get ready to the season right!!! hehehehe Don't Saratoga or Lihaf muffle and cover with you all body.Ermmm kuliah be come back so u'all don't forget it keyz!!!!


Ketiga:Pertukaran dan Perubahan Tampuk BKAN&DPM Ha satu lagi pertukaran dan perubahan bakal tiba dalam bulan ini iaitu perubahan dan pertukaran tampuk pemerintahan BKAN &DPM sesi 2005/2006.Bagi Tanta Mesyuarat Agong Tahunan akan diadakan pada 11 September ini.So bebudak Tanta reramai penukan Bait Izzah tu.Siapakah muka-muka yang bakal memerintah tampuk pemerintahan Tanta sesi 2006/2007?


Keempat:Perubahan Usia Diriku:) Sarang nie dah masuk bulan Syaaban bulan kelahiran aku hehehe( lahir tahun 1405 hijrah tanggal 1 Syaaban bersamaan hari isnin) kamu semua tahu tidak lahir bila dalam bulan islam? kena tahu juga k! dan sekarang aku berumur 22 tahun 14 hari jika mengikut kalendar Hijrah ( dah tua aku rupanya ye ).So tinggal berapa hari sahaja lagi kita akan menyambut bulan Ramadhan yang penuh dengan barakahnya.Apa antara rahmat dan keberkatan yang Allah turunkan di dalam bulan Ramadhan?hehehe tunggu aku update versi RAMADHAN K!!!!


Banyak lagi perubahan dan pertukaran yang kita tidak dapat lihat dengan mata hati dan kasar dan ada yang kita boleh lihat dengan melihat penilaian diri kita sendiri.Ruang legar diri kita sangat luas setiap ceruk dan sudut sentiasa mengalami perubahan dan pertukaran setiap detik tanpa menoleh kita sedikit pun.Cumanya adakah kita perasan dan merasai akan perubahan demi perubahan dan pertukaran demi pertukaran?


Pertanyaan yang aku sendiri kengkadang keliru dan leka dengan perjalanannya yang tidak kenal makhluk di sisinya.Bagaikan sepantas cahaya memintas dan pantas memangkas diri yang alpa dengannya.
InsyaAllah dengan menghadirkan diri kita kepada Allah Rabbul Izzati insyaAllah Allah SWT akan memelihara kita dimana jua kita berada.Rasanya sampai disini sahaja buat hari ini aku update blog aku yang CEROI ini (pepatah orang-orang Kedah).


"semoga kita menjadi golongan muttaqin yang setiap detik di bibir basah dengan asma Illahi, hati jernih mengagung Illahi, jiwa rindu bertemu Rabbi, hidup dan mati dalam mahbbatullah yang hakiki'.

‘Kelalaian itu kegelapan,
Kejahilan itu kesesatan,
Kesabaran itu ketenangan, Kemaafan itu kekuatan,
Kepandaian itu kekayaan,
Istiqomah itu bukti kehambaan.’


berjumpa kembali
ilalliqa maa salamah

No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang