ROTI CANAI VERSI TANTA,MESIR

Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnianya aku masih lagi dapat bernafas dengan sempurna dan dapat sujud menyembah Rabbul Izzatiku.Alhamdulillah syukur kepadamu Ya Allah.Jika Allah menarik diriku untuk bertemu denganMu ya Allah.Alangkah kecilnya amalanku untuk diperlihatkan ke atas Mu.Tetapi aku amat berharap ke atas RahmatMu kepadaku.Adakah aku ini hamba yang Kau akan memberi RahmatMu?

Dalam merencana kehidupan sebagai Pendaie yang berstatuskan terpelajar, kita sering abaikan status Pendaie itu sendiri.Kenapa ya aku mengatakan sedemikian rupa?Sebabnya memang sekarang kita lihat ramai pelajar jurusan agama mengabaikan tugas sebenar mereka.Sudah habis dalam bidang pengajian di Timur Tengah ini balik mendiamkan diri macam "Katak Dibawah Tempurung" tidak tahu apa-apa untuk menjalan aktivis sebagai Pendaie.Tidak kisahlah untuk masuk kedalam mana-mana ruang di dalam Politik ataupun NGO yang berteraskan Al Quran dan As Sunnah.Itulah yang dinamakan JAMA'IE dan IJTIMA'IE.Untuk aku mengupas tentang lebih lanjut tentang apa itu Amal Jama'ie dan Amal Ijtima'ie insyaAllah ada kelapangan masa aku akan merencanakan@UPDATE di dalam Blog aku ini.

Selawatlah ke atas Nabi Muhammad SAW jika terlupa sesuatu.Aku terlupa sesuatu ni...terlari topik sebenarnya ni hehehehe.Semua mesti pening kepala kenapa aku bagi tajuk Update aku hari ini - ROTI CANAI VERSI TANTA,MESIR. Nak tahu kenapa?Begini ceritanya...


"Bakal Penganti Warisan Shah Diran Restoran"


Jumaat 8 September 2006-15 Syaaban 1427 Hijrah

9.00PM
Aku bersama ahli baitku tersayang Md Noh Kasmuri telah mengeluarkan cadangan yang bernas untuk membuat satu juadah untuk sarapan pagi yang kian pupus ketika kami berada di Bumi Anbiya ini iaitu 'Roti Canai@Perata'.

9.30PM
Bertolak ke Fatahallah untuk membeli barang-barang keperluan dapur dan juga bahan-bahan untuk membuat 'Roti Canai'.Adalah dalam LE 70 juga kami habis berbelanja di Fatahallah yang cukup glamour di Tanta ini.Pasaraya serupa Wellward(Pt Raja) @ Senyum(Pontian) tapi rasanya lagi besar di Malaysia.Suasana di Fatahallah seperti hendak menyambut Hari Raya Aidilfitri padahal kitorang di sini hendak menyambut Bulan Ramadhan E-l-Mubarak.Memang betul kata abang-abang lama kalau time nak puasa je memang meriah.

11.00PM
Kerja-kerja menguli tepung dibuat oleh Abang Noh hehehe.Dia memang pandai bab-bab menguli tepung ni.Kalau suruh dia buat 'Donut' pergh lembut dan harum je baunya.

12.30PM
Aku pula menjalan tugas iaitu membolakan(istilah bagi pembuat roti canai) tepung yang telah diuli tadi. Siap masuk Frezzer.Kacang dal direbuslah untuk dibuat kuahnya.

"Hidangan Untuk Sarapan Pagi Kami-Roti Canai Versi Tanta,Mesri"

Sabtu 9 September 2006-16 syaaban 1427 hijrah

7.00Am
Apa lagi penebaran 'Roti Canai@Perata' diadaptasikan sepenuhnya dengan penuh skill dan gaya seorang penebar yang profasional padahal Ceroi je!!! hehehehe.Bakar dengan cara tersendiri walaupun tiada kepingan kuali seperti di Malaysia.Asalkan jadi.Alhamdulillah beres dalam jam 9.00Am.

Macam mana dengan cerita aku hari ini ada best hehehehe.Oklahkan dari tak buat apa-apa ye tak.So kita bolehlah belajar cara-cara nak nguli dan buat makanan yang susah nak dapat kat sini.Sini kalau nak rasa masakan Malaysia yang jarang ada kenalah buat sendiri kalau adapun bila time BAZAR NIAGA dibuka itupun ada masa-masanya.Di sini kenalah berdikari barulah kita memperolehi kejayaan.Begitu juga dengan pelajaran, jangan harapkan Doktor je nak bagi kita kena juga baca buku@kitab barulah boleh masyhi(istilah amiah=betul2)

Hari ini juga ada program dekat Bait Izzah,Tanta iaitu Majlis Khaflah Kesyukuran bagi pelajar-pelajar yang berjaya untuk naik tahun pengajian.2 ekor kambing tumbang rasanya.

Rasanya itulah sahaja buat kali ini ada masa kita berjumpa lagi insyaAllah.

*Sekadar Renungan Buat Sahabat*

JAKIM dan PPIM dah sahkan roti "HIGH 5" dicampur minyak BABI dari jerman hari ni...Mereka sahkan.. In Malay Mail 7 sep'06.

Comments

Popular Posts