Barang Jenama Anda

Tuesday, October 31, 2006

.::Arkib Seminggu Hari Raya Idulfitri 2006::.

Selasa/1 Syawal 1427 hijrah/24 october 2006

Hari nie adalah aku dan semua umat islam di seluruh bumi Mesir nie meraikan kemenangan selepas sebulan berpuasa.Rasa sedih nak tinggalkan bulan Ramadhan kali ni.Nak buat macam mana ia tetap berlalu pergi tanpa melihat kelibat orang yang berada di belakangnya.Ada Majlis Hari Raya Idulfitri dan Open House kat umah aku.Letih Gila hari raya pertama ni.Letih2 pun tapi seronoklah.

Rabu/2 Syawal 1427 Hijrah/25 October 2006

Ermmm raya kedua ni tak der apa yang menarik sangat cumanya hari nie Uifiros Efizi serta ahli aitnya buat umah terbuka kat umah dia kat Awal Syuber.Sebelum tue aku,abg kimi dan juga abg nuh sempat berposing suasana hari raya pagi tue.Semalam tak sempat sebab aku sibuk tolong masak kat dapur Bait Izzah.Lepas tue barulah kitorang gerak sesama ke umah fizi.Ramai juga yang mai tak tahulah rombongan kami yang keberapa?.Bolehlah sedap tau dia masak..menu Nasi Ayam bermadu.Bolehlah aku tambah sekali hehehehe...lepas tue aku lepak2 dekat umah tak pergi mana.Ustz Kimi dan Apik balik Kaherah lepas maghrib.Hajatnya aku dan abg nuh ingat nak follow juga tapi memandangkan kitorang nak saing ngan Fizi so kitorang tangguhlah nak balik hari ni.Esok Rasanya kitorang semua baru balik Kaherah.

Khamis/3 Syawal 1427 Hijrah/ 26 October 2006

Hari nie lepak kat umah dan bersia-siap nak pergi ke Kaherah.Aku gerak balik Kaherah dalam jam 3 lebihlah lepas asar.Naik Train biasalah murah sikit tak derlah nak kacau sangat...tak mahal kalau naik tramco ada kena cekau LE 6.00 sorang tue.Dahlah sampai Asrama Johor lamabt...nasib baik Majlis Hari Raya Peringkat (Bakan) tak start lagi.Sempatlah berjumpa dengan member2 yang lama dah tak jumpa sejak awal puasa balik kaherah lepas.Ramai juga yang datang penuh juga dewan tue dengan orang ...meriah jugaklah ada persembahan nasyid,pentoman,sajak dan penyampaian hadiah bertuah.ermm kiranya tak derlah boasan sangat kalau balik kaherah nie.malamnya lepas makan aku balik umah Abdeen (umah lama johor) jauh jugaklah dari AJ

Sunday, October 29, 2006

Satu Syawal Di Perantaun

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnianya dapatlah kita semua umat islam menemui lagi bulan syawal bagi tahun 1427 hijrah bagi tahu 2006 masihi.Maka tinggallah bulan yang penuh barakah meninggalkan kita...entah kita dapat ketemui bulan Ramadhan lagi atau tidak pda tahun akan datang...semoga aku dapat bertemu lagi bulan Ramadhan bagi tahun 1428 hijrah bagi tahun 2007 masihi.Laugan takbir bergema disetiap pelusuk dunia menandakan kejayaan bagi umat islam yang betul2 melaksanakan ibadah puasa dengan penuh adab dan tertib yang telah diperintahkan oleh Allah SWT kepada umatnya serta amalan yang Rasulullah SAW suruhi melakukan ketika Ramadhan tiba.

1 Syawal 1427 hijrah tahun ini genap aku 2 tahun beraya di bumi Anbiya, bumi tok arab, bumi yang menetapkan aku untuk bertatih menguis ilmu-ilmu di dalamnya...bumi yang penuh dengan pelbagai panca warna yang susah unyuk aku tafsirkan sebagaimana susahnya mencari nur keimanan ciptaan Allah SWT.Alhamdulillah tahun ini puasa penuh walaupun aku banyak kali juga tak sihat tapi aku tahan juga untuk memenuhi tuntutan agama yang merupakan tiang agama yang ke-3 tanpanya goyahlah islamku jika tidak melaksanakannya.

Tahun ini aku ditugaskan sebagai AJK kecil masakan...hehehe memang minat aku masak tapi yang lepaknya lepas habis semua buat kerja memang lepak gilalah aku pun tak tahu kenapa aku boleh lepak gila nanti...biasalaha masak kawahkan untuk 100 orang lebih.Banyak yang aku pelajari untuk memasak menu kawah(istilah masak untuk ramai-ramai).Dekat Malaysia lain dekat sini lain.Menu utama bagi Hari Raya Idulfiti kali ini bagi Majlis Hari Raya Idulfitri Peringkat DPMT ialah lemang dan rendang...mesti hang semua terkejut bila aku menyatakan menu 'LEMANG'..hehehe tapi itu rahsia ahli2 dapur DPMT.

Hari Raya kali ini juga aku berkesempatan untuk menelefon FAMILY tersayang di Ayer Hitam Johor.Walaupun jauh daripada mata tetapi FAMILY tetap di hati.Aku lepas siap masak Rendang pergi telefon dekat CClah kat IMPIAN CC-Kubri Kuhafah.Dekat 1 jam juga seh aku telefon mereka semua..minta maaf dengan keluarga serta kenalan-kenalan rapat di kampung.Lepas solat Subuh siap-siap untuk pergi ke ISTAD untuk SOLAT HARI RAYA IDULFITRI...hehehe aku ikut berarak tau..mak aih bukan main ramai lagi orang-orang arab...rasanya semua warga penduduk Tanta turun Istad...ehh takderlah semua tapi orang-orang yang duduk kawasan bandar biasanya akan turun ke ISTAD(padang bola negeri).Aku yang bagaikan orang asing tersepit dicelah-celah anak-anak dara yang cun-cun,makcik-makcik arab yang berpurdah,pakcik-pakcik arab yang berjubah putih,belia-belia serta remaja yang sempoi pakaian diorang serta tidak ketinggalan budak-budak kecik yang baru nak kenal dunia ini.

Kita orang solat lebih kurang dalam pukul 6 lebihlah dalam kul 6.30 pagi.Aku time tue dahlah kesejukan..hanya Allah sahaja yang tahu.So lepas habis je kitorang semua pakat-pakat mai untuk pergi ke Majlis Hari Raya Idulfitri.Ada persembahan nasyid,sajak,pantun,pentomen dan cabutan bertuah.Last sekali ialah makan itulah yang paling ditungu-tunggu hehehehe.Lepas tue aku lepas sangat bayangkan 1 hari aku tak tido..lepas solat zohor aku terus tombang dekat Bait Izzah.Lepas tue aku bangun aku basuh periuk yang tak basuh..lepas itu aku tido balik ngantuk sangat tak dan...satu jam je tido-tido ayam..pastu terjaga lepas asar..lincah terus balik umah sebab malam ada OPEN HOUSE hehehehe tak prepare apa-apapun untuk masak.Aku balik tengok Senior dan Abg nuh terbongkang lagi...letih kot semalam tak tiod masak nasi empit..aku lincah buat kerja masak mee dan apa-apa yang bolh disediakan.Semua bangun settle kerja.Malam mailah tetamu-tetamu yang dijemput..Menu kitorang Nasi Impit dan Mee berkuah Kacang...serta Kek pisang untuk pencuci mulut.Wokeh tak..ahli imarah aku pandai-pandai masak semua..pakar semua.

Sempena Hari Raya Idulfitri ini aku yang jauh diperantauan ini ingin memohon ampun dan maaf sekiranya diri ini ada salah dan silap yang tidak nampak dan ternampak di dalam perkenalan persahabatan yang terjalin di dalam Persaudaraan Sesama Islam ini.Maaf kalau aku tak sempat nak minta maaf dekat antum semua secara life dekat antum semua Sorry Sesangat ye!!!..insyaAllah 2008 aku balik Malaysia doakan aku ye disini..

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN DARI PERANTAUAN INI

-farizalthaniah-
24hb October 2006

Thursday, October 12, 2006

Kelebihan Nuzul Al-Quran pada setiap 17 Ramadan

Peristiwa Nuzul al-Quran dicatatkan berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 keputeraan Nabi Muhammad s.a.w.. Bagaimanapun, wujud kekhilafan bila tarikh sebenar Nuzul al-Quran atau penurunan al-Quran yang telah dibincangkan secara ilmiah.

Pensyarah Bahasa Arab dan Pengajian Islam di Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Mohd. Zamri Mohd. Zainuldin berkata, percanggahan pendapat di kalangan ulama adalah berdasarkan kepada nas dan dalil yang terkandung dalam al-Quran yang menjelaskan peristiwa penurunan kitab suci Allah itu.

Kebanyakan ulama berpendapat, al-Quran diturunkan pada malam al-qadar. Ini berpandukan kepada surah al-Qadr, ayat 1 hingga 5 yang bermaksud: Sesungguhnya, Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat-malaikat dan al-Roh (Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Dalam surah ini, malam penuh kesejahteraan merujuk kepada malam al-qadar iaitu 10 malam terakhir Ramadan.

Sebahagian ulama pula mengatakan al-Quran turun pada bulan Ramadan dengan berpandukan kepada
surah al-Baqarah, ayat 185. Allah s.w.t. berfirman:
(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelas an mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan batil).


Berbanding dengan kedua-dua surah tersebut, ada juga kalangan ulama berpendapat lailatul qadar adalah pada 17 Ramadan. Ini terkandung dalam surah al-Dukhan, ayat 3, Allah s.w.t. berfirman:
Demi kitab (al-Quran) yang menjelaskan, sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkati, dan sesungguhnya Kamilah yang memberi peringatan. Berdasarkan kepada surah tersebut, malam yang diberkati ialah malam al-Quran pertama kali diturunkan.
Kebanyakannya menganggap ia jatuh pada tanggal 17 Ramadan.

Mohd. Zamri berkata, kalangan ulama juga berpendapat bahawa Nuzul al-Quran berlaku pada 17 Ramadan dengan berpandukan kepada
surah al-Anfal, ayat 41
yang bermaksud:
Ketahuilah, sesungguhnya apa saja yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya seperlima untuk (jalan) Allah, rasul, kerabat rasul, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan ibn al-sabil, jika kamu beriman kepada Allah dan kepada apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad) pada hari Furqan, iaitu pada hari bertemunya dua pasukan. Dan Allah Maha Kuasa atas segala urusan.

Apabila dibahaskan, para ulama bersepakat menyatakan bahawa ayat ini menerangkan berlakunya Perang Badar iaitu peperangan pertama bagi umat Islam pada 17 Ramadan. Hari al-furqan, jelas Mohd. Zamri, ialah hari kemenangan orang Islam dan kekalahan orang kafir iaitu hari bertemunya dua pasukan dalam Perang Badar yang berlaku pada Jumaat 17 Ramadan tahun kedua Hijrah. Lebih tepat lagi 17 Ramadan ini ialah peperangan pertama bagi umat Islam dengan 313 tentera Islam menentang 1,000 tentera musuh.

“Walaupun wujudnya kekhilafan dalam mencari tarikh sebenar penurunan al-Quran, para ulama yang berijtihad berpendapat peristiwa ini berlaku pada 17 Ramadan. Malam alqadar seperti yang diketahui ialah 10 hari terakhir Ramadan.

“Justeru, al-Quran adalah anugerah paling istimewa kepada umat manusia kerana ia diturunkan dalam bulan paling istimewa iaitu Ramadan yang mengandungi rahmat dan barakah,” jelas beliau berhubung tarikh sebenar penurunan al-Quran.

Peringkat Nuzul al-Quran tidak diturunkan sekali gus tetapi melalui peringkat-peringkat tertentu seperti mana yang terkandung dalam surah al-Furqan, ayat 32, Allah s.w.t. berfirman:
Berkatalah orang-orang yang kafir: “Mengapa al-Quran itu tidak diturunkan kepadanya sekali turun saja?”, demikianlah supaya Kami perkuat hatimu dengannya dan Kami membacakannya dengan teratur satu persatu.

Dijelaskan bahawa al-Quran tidak diturunkan sekali gus tetapi beransur-ansur agar hati Nabi Muhammad s.a.w. menjadi kuat dan tegap.

“Nabi Muhammad s.a.w. hidup di Mekah selama 13 tahun dan Madinah selama 10 tahun. Jadi bagaimana pula al-Quran boleh diturunkan sekali gus 30 juzuk? Baginda menerima wahyu daripada Allah s.w.t. semasa hidup dan selepas kewafatannya barulah al-Quran lengkap. Allah s.w.t. turunkan al-Quran (lengkap 30 juzuk) pertama kali dari Luh Mahfuz dan kemudian ke Baitul Izzah (langit dunia) pada malam bulan Ramadan. Setelah melalui kedua-dua peringkat ini, al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. selama 23 tahun.

*Berselimut
Wahyu pertama diterima melalui malaikat Jibril di gua Hira’. Surah al-Alaq ialah wahyu pertama yang diterima Nabi pada bulan Ramadan, kata Mohd. Zamri.
Martabat penurunan al-Quran kepada Nabi Muhammad s.a.w. terkandung dalam empat surah iaitu al-Alaq (bacalah), al-Qalam (pena), al-Muzamil (orang yang berselimut) dan al-Muddathir (berselimut) yang mengandungi pengajaran di sebaliknya.

Melalui surah al-Alaq ayat 1 hingga 5, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia daripada segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam, Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.

Intisari ayat ini ialah Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w. supaya melengkapkan diri dengan ilmu dan memperbanyakkan ilmu dengan membaca dengan syarat, bacalah atas nama Allah. Ramai orang yang berilmu tetapi tidak beriman kepada Allah s.w.t. dan menggunakan ilmu ke arah keburukan yang boleh menghancurkan manusia.

Surah al-Qalam pula mengingatkan menerusi ayat satu yang bermaksud:
Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis. Allah s.w.t. menunjukkan betapa pentingnya pena dalam menyebarkan ilmu. Untuk mengukuhkan ilmu, manusia digalakkan belajar menulis. Pada zaman Rasulullah s.a.w., para sahabat disuruh menulis di atas pelepah kurma, kulit kambing yang kering dan batu supaya ilmu yang diperoleh tidak hilang.

Ketika Nabi Muhammad s.a.w. berjumpa dengan malaikat Jibril yang menyampaikan wahyu pertama kepadanya, Baginda amat takut hingga menggigil seluruh tubuh badannya. Baginda meminta isterinya Khadijah menyelimutkannya dengan kain yang tebal.

Pada masa ini, Allah s.w.t. berfirman: Hai orang yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk solat) pada malam hari, kecuali sedikit (daripadanya) , (iaitu) separuh daripada waktu malam atau kurangilah daripada separuh itu sedikit, atau lebihkan sedikit daripadanya. Dan bacalah al-Quran itu dengan tartil. (al-Muzamil: 1-4)

“Penurunan ketiga-tiga surah di atas jelas menunjukkan bahawa setelah mempunyai ilmu, perkara yang paling penting adalah mempunyai hubungan yang intim dengan Allah s.w.t. sebelum terjun berdakwah ke dalam masyarakat. Allah s.w.t. perintahkan bermunajat dan bangun solat pada waktu malam untuk menguatkan mental dan rohani iaitu ciri-ciri penting yang perlu ada pada pendakwah. Sejak turunnya ayat ini, Nabi Muhammad s.a.w. tidak pernah meninggalkan qiamullail.

“Kemudiannya, Allah s.w.t. turunkan perintahnya melalui
surah al-Muddathir,
ayat 1 hingga 2, yang bermaksud:
Hai orang yang berkemul (berselimut) , bangunlah, lalu berilah peringatan! Ertinya, dengan pengukuhan ilmu dan kemantapan hubungan yang erat dengan Allah s.w.t., berikanlah peringatan kepada orang yang masih belum mengetahui.

Kita dapat melihat bagaimana Baginda menghadapi banyak dugaan dan cabaran dalam menegakkan syiar Islam di Mekah,” jelas Mohd. Zamri menceritakan rentetan peristiwa penurunan al-Quran kepada Rasulullah s.a.w..

Berdasarkan surah al-Baqarah, ayat 185 dijelaskan bahawa al-Quran adalah petunjuk bagi manusia yang mengandungi keterangan dan bukti. Rentetan yang membuktikan al-Quran diangkat sebagai mukjizat yang kekal hingga hari kiamat adalah berpandukan sorotan beberapa peristiwa mukjizat yang diturunkan kepada para Nabi terdahulu.Sebagai contoh, pada zaman Nabi Saleh, masyarakat ketika itu terlalu memberi tumpuan pada penternakan hingga Nabi Saleh datang dalam bentuk mukjizat dengan menyerupai unta yang keluar dari celah batu.

Begitu juga yang berlaku pada zaman Nabi Musa yang penduduknya gemar mempelajari ilmu sihir. Maka, Nabi Musa diutuskan dalam bentuk mukjizat berupa sihir untuk melemahkan kaumnya. Nabi Musa boleh menukar tongkat menjadi ular yang besar hingga kebolehan luar biasanya itu berjaya menarik kaum tersebut beriman kepada Allah s.w.t..

Masyarakat pada zaman Nabi Isa lebih tertumpu pada ilmu perubatan. Mukjizat yang diturunkan kepadanya ialah Nabi Isa boleh menyembuhkan penyakit sopak dan buta hinggalah pada satu peringkat boleh menghidupkan orang yang telah mati dengan izin daripada Allah s.w.t..

Pada zaman Nabi Muhammad pula, syair-syair dan kesusasteraan Arab muncul sehingga pasar-pasar menjadi tempat mendeklamasikan karya mereka dan tulisan tersebut turut digantung di kelambu-kelambu Kaabah. Lalu turunlah al-Quran dalam bentuk mukjizat yang boleh melemahkan ahli-ahli sastera pada waktu tersebut dengan ayat-ayat al-Quran yang begitu indah di samping makna yang begitu jelas dan tepat.

“Itu adalah mukjizat yang diturunkan kepada para Nabi dan Rasul. Persoalannya, pada zaman kita hari ini, di manakah terletaknya mukjizat al-Quran? Jika diperhatikan, manusia akhir zaman ini lebih mengagungkan fakta saintifik dan penemuan terbaru sains dan teknologi. Sedangkan al-Quran telah menerangkan bukti-bukti tentang sains sejak ia diturunkan 1,400 tahun lalu,” kata Mohd. Zamri.

Antaranya, dalam surah al-Rum, ayat 2 hingga 4 yang bermaksud: Telah dikalahkan bangsa Rom di negeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang dalam beberapa tahun (lagi). Bagi Allahlah urusan sebelum dan sesudah (mereka menang). Dan pada hari (kemenangan bangsa Rom) itu bergembiralah orang-orang yang beriman.

Diceritakan kerajaan Rom yang beragama Nasrani mempunyai kitab suci manakala orang Parsi beragama Majusi iaitu menyembah api dan berhala. Kedua-dua bangsa ini saling berperang. Ketika tersiar berita kekalahan bangsa Rom oleh bangsa Parsi, kaum musyrik Mekah menyambutnya dengan penuh kegembiraan kerana ia berpihak kepada orang musyrikin Parsi. Ini menyebabkan kaum muslimin berdukacita.

“Ayat ini mengajar manusia agar sentiasa peka dan mengambil tahu tentang isu-isu antarabangsa. Melalui ayat itu juga terbukti Rom memenangi peperangan tersebut setelah kalah kepada Parsi. Ini juga menunjukkan al-Quran bersifat futuristik. Malah disebut juga, bahawa peperangan tersebut berlaku di bumi paling bawah (ajna). Masyarakat mufasir terdahulu tidak boleh terfikir kerana tiada kemudahan teknologi dan sebagainya. Apabila dikaji, pertembungan Rom dan Parsi berlaku di Laut Mati yang terletak di bawah paras aras laut. Siapakah yang membuktikan wujudnya tempat bumi paling bawah jika bukan daripada al-Quran?” terang Mohd. Zamri mengenai surah al-Rum.

Al-Quran ialah mukjizat yang kekal hingga kiamat kerana terdapat lebih daripada 200 fakta sains yang tidak disingkap sejak ia diturunkan tetapi berjaya dibongkar pada kurun terakhir ini. Islam dan al-Quran adalah satu cara hidup. Al-Quran bukan untuk dibaca tetapi dihayati dan difahami sebagai buku panduan yang kekal hingga hari kiamat. Ramadan ialah bulan yang paling sesuai untuk memperbanyakkan bacaan ayat-ayat suci al-Quran kerana Allah s.w.t. menjanjikan pahala yang berlipat kali ganda.

Untuk mengimarahkan sambutan Nuzul al-Quran dan mengembalikan kehebatan al-Quran, gerakan bersepadu semua pihak perlu digembleng termasuklah dalam media, kerajaan dan masyarakat. Melalui al-Quran, banyak perspektif boleh dikupas dengan baik dengan menampilkan banyak kelainan, misalnya menunjukkan bukti-bukti sains dan al-Quran.

“Ditegaskan bahawa al-Quran adalah panduan kepada umat manusia menjalani kehidupan di dunia dan akhirat. Untuk menghayatinya, kita bukan sahaja perlu tahu membaca tetapi memahami maksud setiap ayat yang diturunkan oleh Allah s.w.t. dan beramal kepadanya,” tegas Mohd. Zamri.

Petikan daripada:GTPD Group-Utusan Malaysia

Pencabulan Puasa: Budaya Natalisasi

Sesunguhnya keganasan perang budaya telah mencapai kemelampauannya apabila bulan Ramadhan yang mulia ini turut mengalami serangan ganas. Dalam al-Baqarah ayat 183, Allah berfirman, menetapkan misi puasa yang suci: Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas diri kalian berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.

Tidak dapat tidak matlamat akhir puasa ialah untuk mencapai ketakwaan, merupakan satu ibadah dan juga amal saleh.

Dalam surah az-Zumar ayat 10 pula, Allah berfirman: Sesungguhnya hanya orang-orang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.

Perang yang dilancarkan oleh pengganas ke atas tatacara hidup kita kini tersebar secara menusuk dalam ibadah puasa. Usaha puasa untuk mencapai takwa, garis lurus dari keimanan dan keislaman sedang galak dipesongkan. Takwa adalah satu bahagian penting daripada kehidupan umat Islam di mana ia adalah satu kejadian ‘Allah tidak kehilangan diri kita tatkala Dia memberi perintah dan Dia tidak menemukanmu ketika Dia melarang.’

Bulan Pembeza Hak dan Batil

Sayugia diingatkan bulan Ramadhan ialah bulan di mana al-Quran diturunkan justeru ia adalah bulan berkat di mana Allah menegaskan ‘sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara yang benar dan yang batil.’ Hakikat ini menunjukkan bulan Ramadhan bukanlah sebagai bulan puasa semata-mata tetapi ialah bulan yang mana kita meraikan turunnya al-Quran, bulan di mana amat bernilai kerana al-Quran dijadikan perlembagaan dan tatacara hidup kita. Bulan di mana Allah mulai beransur-ansur memisahkan kita dari hak dan batil.

Namun begitu adalah amat dikesali, bulan Ramadhan yang suci ini juga menjadi bulan di mana pengganas budaya melancarkan ketetapan untuk mencampurkan hak dan batil. Hal ini tercermin pada rancangan televisyen yang meresap masuk dalam rumah dan kamar kita, bertugas untuk mendefinisi kembali budaya hidup kita iaitu budaya beragama menjadi budaya tanpa agama. Juga menerusi budaya natalisasi.

Bagaimana ia dilakukan?

Budaya Sebenar Puasa

Apakah budaya sebenar puasa? Dalam sebuah hadis qudsi Allah menyebutkan, ‘Puasa itu untuk-Ku dan Aku yang akan membalasnya.’ Hal ini menunjukkan betapa puasa memiliki nilai spiritual yang tinggi. Malah puasa adalah sebuah gerakan evolusioner yang meneguhkan keberadaan manusia sebagai khalifah Allah.

Mana tidaknya, kita memahami betapa takamul atau evolusi adalah satu hukum atau proses yang ditetapkan oleh Pencipta kita sebagai satu proses menuju kesempurnaan. Secara logiknya orang yang susah akan berusaha untuk menjadi senang dan apabila tiba di puncak kesenangan nilainya amat besar kerana ia berproses dari kesusahan. Puasa Ramadhan mengandungi kebijaksanaan ini. Manusia yang telah mengalami penderaan nafsu selama sebulan akan memudahkan manusia untuk melakukan ‘uruj atau penjulangan menuju Allah. Pengurangan dan nilai kesukaran yang dialami oleh manusia selama berpuasa akan mengajarkan seorang muslim satu proses evolusi daripada penderitaan dan kesengsaraan kepada kedekatan dengan Tuhan. Inilah yang cuba ditonjolkan dalam budaya puasa, satu exciting journey menuju Allah, dari evolusi menanjak kepada keagungan nilai Ilahiah.

Kita sering mendengar puasa mengajar kita menjadi lebih insaf kerana dengan berpuasa kita akan mengenang kemelaratan orang yang lebih kurang daripada kita.

Bagaimanakah itu berlaku? Tidak lain tidak bukan, proses keinsafan ini berlaku kerana nilai dan falsafah puasa yang terletak pada ukuran yang diletakkan oleh Islam untuk masyarakat konsumer. Puasa memberi kita pendidikan tentang nilai guna dan nilai mahu.

Satu ketika dahulu pelanggan membeli sesuatu kerana memerlukannya. Kita membeli kenderaan untuk memudahkan perjalanan, kita membeli cincin untuk menghiaskan jari, kita membeli pena untuk menulis, pendek kata kita membeli kerana kita memerlukannya.

Akan tetapi gaya hidup manusia setelah mengalami serangan demi serangan budaya, khususnya dalam kalangan orang Islam ialah nilai guna telah berubah menjadi nilai mahu. Kini manusia membeli kenderaan kerana jenama, atau gaya, kerana nilai tanda (sign value), lojik keperluan menjadi lojik hasrat sehingga martabat menjadi satu fenomena. Kenderaan yang lebih bermartabat akan menjadikan si pemiliknya bermartabat. Sehingga tiba satu tahap di mana Allah mengingatkan dalam surah pendek yang biasa kita lazimi dalam solat iaitu surah at-Takasur ayat 1 dan 2: Bermegah-megahan telah melalaikan kamu hingga kamu masuk ke dalam kubur.

Puasa mempunyai nilai sosial yang amat besar. Puasa mengajar manusia menjadi kebal di tengah ribut gejala konsumerisme, di mana kita diajar untuk menahan diri kerana nafsu dikekang, kehendak dipasung dan keinginan didera untuk satu tempoh masa.

Merogol Puasa

Namun budaya puasa sebagai satu evolusi untuk menanjak kepada nilai ilahiah, atau budaya puasa untuk mengekang nafsu manusia dalam masyarakat konsumerisme telah ditelanjangkan, dicabul, dan dirogol semau-maunya bulan Ramadhan ini. Dan pemerkosaan ini berlaku secara terang-terangan tanpa cegahan dan disambut dengan penuh meriah. Bukan dengan kejijikan.

Bertentangan dengan budaya sebenar puasa untuk mengekang nafsu, pembajaan nafsu melimpah ruah sehingga nafsu umat Islam jadi mencanak-canak, ghairah dan berahi terhadap nilai anti Tuhan, serta meraikan nilai hasrat dan keinginan.

Majlis berbuka puasa dengan artis itu dan ini, Mawi sini Mawi sana dan pesta makan-makan sampai sahur di hotel-hotel terkemuka, serta bazar bulan Ramadhan yang dimeriahkan demi menarik perhatian pelancong adalah contoh perogolan budaya dan nilai puasa semahu-mahunya.

Kegiatan berbuka puasa bersama pemenang Akademi Fantasia misalnya menjauhkan matlamat puasa untuk membesarkan nilai spiritual atau nilai takwa. Atau sebelum berbuka puasa akan dihiburkan oleh Nabil atau Fazli Zainal adalah contoh-contoh kecil tetapi barah bahaya yang sedang berbiak.

Sedarlah, serangan perang budaya turut menimpa budaya puasa kita sehingga kita menjadi umat yang lupa. Allah berfirman dalam surah al-Hasyr ayat 19: Dan janganlah engkau seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik.

Natalisasi

Walter Armbrust, seorang antropologis dari Amerika melihat budaya puasa umat Islam mengalami satu serangan budaya yang maha ganas di mana apa yang berlaku ialah bukan lagi evolusi ke arah kesempurnaan sebaliknya revolusi ke arah pemujaan nafsu di mana budaya natalisasi atau hari natal disuburkan.

Puasa yang sepatutnya melatih manusia Islam menjadi serba kekurangan kini diajar dengan budaya konsumsi berlebihan. gaya hidup di hotel-hotel, buffet dan iftar dengan penyanyi atau pelakon menjadi-jadi.

Pengganas budaya yang sedar kelebihan budaya puasa yang mengajar keinsafan buat manusia kini menodainya secara sungguh-sungguh dan digantikan dengan budaya israf, satu istilah popular yang membezakan orang mukmin dengan orang kafir.

Proses christmastization hari-hari besar Islam menurut Armbrust menjadikan nilai-nilai keluarga runtuh diganti dengan aktiviti komersialisme seperti pesta, bersama artis dan kebebasan di mana aktiviti beribadah dikurangkan. Iklim rohani bulan Ramadhan yang sepatutnya mengingatkan manusia kepada hari Kiamat seperti sabda Rasulullah SAW: ‘Ingatlah, dengan rasa lapar dan dahagamu, akan lapar dan dahaga hari kiamat’ diperkosa dan digantikan dengan sikap lupa hari akhirat.

Hal ini juga begitu menakutkan kerana bulan Ramadhan yang sewajarnya menjadi bulan mengenangnya turun al-Quran iaitu petunjuk kepada hak dan batil telah bertukar menjadi bulan anti petunjuk. Manusia malah bertambah jauh dan tidak lagi menjalinkan hubungan dengan al-Quran.

Justeru ibadah puasa yang bermatlamatkan peningkatan spiritual serta kesedaran sosial dan politik disasarkan ke arah yang penuh material, malah membawa manusia kepada perilaku buruk.

Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk membetulkan keadaan ini di mana kita harus kembali muhasabah diri di bulan puasa yang mulia ini, dengan tidak lagi menyegarkan keinginan hawa nafsu. Kerana hanya dengan menundukkan hawa nafsu sahajalah kita akan beroleh kenikmatan.

Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya. (al-Naziat ayat 40-41)

Sunday, October 08, 2006

Salam to all my friends...muslim and muslimah.Ramadhan dah nak masuk dua minggu meninggalkan kita..tinggal lagi 2 minggu sahaja Ramadhan 1427 hijrah akan meninggalkan kita.Adakah diri kita sudah banyak melakukan amalan ibadah baik yang wajib dan juga sunat yang telah di seru dilakukan pada sepanjang bulan Ramadhan kali ini?Puasa ada yang ditinggalkan atau tidak?Solat terawikh Full ke tak?Al quran dah berapa Juzu'?Semua pertanyaan yang aku tanyakan ini semuanya ada kaitan dengan amalan-amalan yang sering dilakukan pada bulan Ramadhan...bulan yang penuh dengan barakah.Bulan yang Allah kurniakan 1001 kurniaan ganjaran di akhirat kelak nanti.Kita sebagai Umat Islam perlulah berebut-rebut dan kejar-mengejar untuk menambah amalan di Syahru Maghfirah ini.

Dalam Bulan Ramadhan yang penuh barakah ini aku juga tidak ketinggalan untuk mengerjakan amalan-amalan yang dituntut dilakukan.Tadarus Al Quran dan juga solat terawikh tidak ketinggalan aku mengerjakannya.Solat tahajud juga aku kerjakan sebelum aku menyediakan juadah untuk bersahur.Alhamdulillah pada bulan ramadhan kali ini aku sungguh bersemangat untuk melakukan amalan-amalan sunat untuk menambahkan ganjaran dan mendapat kerahmatan dari Allah SWT.

Kenapa Ramadhan dipanggil 'penghulu segala bulan'? Ini adalah kerana dalam bulan ini Allah menurunkan al-Quran kepada Nabi Muhammad saw. Di samping itu dalam bulan Ramadhan ada satu malam yang digelar 'Lailatul-Qadr' . Malam ini mempunyai kelebihan yang menyamai amalan 1000 bulan (83 tahun) malahan lebih lagi. Ini bermakna hanya beramal satu ibadat diberikan pahala seolah-olah mengerjakan ibadat itu selama 83 tahun.

Nabi Muhammad ada menjelaskan "Permulaan Ramadhan adalah rahmat, pertengahannya pengampunan manakala akhir Ramadhan merupakan pelepasan dari seksa neraka." Betapa besar rahmat Allah diberikan kepada umat Nabi Muhammad saw. Meskipun berusia pendek namun ganjaran pahala yang diberikan seolah-olah menjadikan usia kita lebih panjang.

Dalam hadis, ada dinyatakan bahawa Rasulullah bersabda sebaik tiba Ramadan.
Sabda Baginda yang bermaksud: “Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadan. Pertama, mengucapkan istighfar (memohon ampun); kedua, memperbanyakkan ucapan syahadah; ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredaan Allah.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi).
So dalam bulan Ramdhan yang penuh barakah ini kita jangan ketinggalan meraih ganjaran yang akan kita perolehi dengan rahmat dari yang Maha Esa insyaAllah.

Alhamdulillah dah 2 minggu berpuasa ni..aku belum miss lagi bersahur...alhamdulillah banyak keberkatan bersahur ini tau.Kekadang aku yang masak dan kekadang ahli bait dan ahli imarah yang masak... tukar-tukarlah lagu aku masak je mana tahankan.Hehehehehe :-)

Hadith Nabi ada meriwayatkan bahawa:
Tidak mahu bersahur boleh mengurangkan berkat dan pahala puasa kerana tidak menurut wasiat Rasulullah yang bersabda maksudnya: "Sahurlah kamu kerana dalam sahur itu ada berkat." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Abu Hurairah berkata, Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma." (Hadis riwayat Ibnu Hibban & Baihaqi)

Semoga kita dapat memperbaiki amalan puasa dan menjadikan puasa kita di Ramadan kali ini lebih baik dari tahun tahun lalu.... insyaAllah.--

rujukan:
tazkirah Group artikel & Hadith Bukhari & Muslim

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang