Barang Jenama Anda

Sunday, October 08, 2006

Salam to all my friends...muslim and muslimah.Ramadhan dah nak masuk dua minggu meninggalkan kita..tinggal lagi 2 minggu sahaja Ramadhan 1427 hijrah akan meninggalkan kita.Adakah diri kita sudah banyak melakukan amalan ibadah baik yang wajib dan juga sunat yang telah di seru dilakukan pada sepanjang bulan Ramadhan kali ini?Puasa ada yang ditinggalkan atau tidak?Solat terawikh Full ke tak?Al quran dah berapa Juzu'?Semua pertanyaan yang aku tanyakan ini semuanya ada kaitan dengan amalan-amalan yang sering dilakukan pada bulan Ramadhan...bulan yang penuh dengan barakah.Bulan yang Allah kurniakan 1001 kurniaan ganjaran di akhirat kelak nanti.Kita sebagai Umat Islam perlulah berebut-rebut dan kejar-mengejar untuk menambah amalan di Syahru Maghfirah ini.

Dalam Bulan Ramadhan yang penuh barakah ini aku juga tidak ketinggalan untuk mengerjakan amalan-amalan yang dituntut dilakukan.Tadarus Al Quran dan juga solat terawikh tidak ketinggalan aku mengerjakannya.Solat tahajud juga aku kerjakan sebelum aku menyediakan juadah untuk bersahur.Alhamdulillah pada bulan ramadhan kali ini aku sungguh bersemangat untuk melakukan amalan-amalan sunat untuk menambahkan ganjaran dan mendapat kerahmatan dari Allah SWT.

Kenapa Ramadhan dipanggil 'penghulu segala bulan'? Ini adalah kerana dalam bulan ini Allah menurunkan al-Quran kepada Nabi Muhammad saw. Di samping itu dalam bulan Ramadhan ada satu malam yang digelar 'Lailatul-Qadr' . Malam ini mempunyai kelebihan yang menyamai amalan 1000 bulan (83 tahun) malahan lebih lagi. Ini bermakna hanya beramal satu ibadat diberikan pahala seolah-olah mengerjakan ibadat itu selama 83 tahun.

Nabi Muhammad ada menjelaskan "Permulaan Ramadhan adalah rahmat, pertengahannya pengampunan manakala akhir Ramadhan merupakan pelepasan dari seksa neraka." Betapa besar rahmat Allah diberikan kepada umat Nabi Muhammad saw. Meskipun berusia pendek namun ganjaran pahala yang diberikan seolah-olah menjadikan usia kita lebih panjang.

Dalam hadis, ada dinyatakan bahawa Rasulullah bersabda sebaik tiba Ramadan.
Sabda Baginda yang bermaksud: “Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadan. Pertama, mengucapkan istighfar (memohon ampun); kedua, memperbanyakkan ucapan syahadah; ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredaan Allah.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi).
So dalam bulan Ramdhan yang penuh barakah ini kita jangan ketinggalan meraih ganjaran yang akan kita perolehi dengan rahmat dari yang Maha Esa insyaAllah.

Alhamdulillah dah 2 minggu berpuasa ni..aku belum miss lagi bersahur...alhamdulillah banyak keberkatan bersahur ini tau.Kekadang aku yang masak dan kekadang ahli bait dan ahli imarah yang masak... tukar-tukarlah lagu aku masak je mana tahankan.Hehehehehe :-)

Hadith Nabi ada meriwayatkan bahawa:
Tidak mahu bersahur boleh mengurangkan berkat dan pahala puasa kerana tidak menurut wasiat Rasulullah yang bersabda maksudnya: "Sahurlah kamu kerana dalam sahur itu ada berkat." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Abu Hurairah berkata, Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma." (Hadis riwayat Ibnu Hibban & Baihaqi)

Semoga kita dapat memperbaiki amalan puasa dan menjadikan puasa kita di Ramadan kali ini lebih baik dari tahun tahun lalu.... insyaAllah.--

rujukan:
tazkirah Group artikel & Hadith Bukhari & Muslim

No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang