Satu Syawal Di Perantaun

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnianya dapatlah kita semua umat islam menemui lagi bulan syawal bagi tahun 1427 hijrah bagi tahu 2006 masihi.Maka tinggallah bulan yang penuh barakah meninggalkan kita...entah kita dapat ketemui bulan Ramadhan lagi atau tidak pda tahun akan datang...semoga aku dapat bertemu lagi bulan Ramadhan bagi tahun 1428 hijrah bagi tahun 2007 masihi.Laugan takbir bergema disetiap pelusuk dunia menandakan kejayaan bagi umat islam yang betul2 melaksanakan ibadah puasa dengan penuh adab dan tertib yang telah diperintahkan oleh Allah SWT kepada umatnya serta amalan yang Rasulullah SAW suruhi melakukan ketika Ramadhan tiba.

1 Syawal 1427 hijrah tahun ini genap aku 2 tahun beraya di bumi Anbiya, bumi tok arab, bumi yang menetapkan aku untuk bertatih menguis ilmu-ilmu di dalamnya...bumi yang penuh dengan pelbagai panca warna yang susah unyuk aku tafsirkan sebagaimana susahnya mencari nur keimanan ciptaan Allah SWT.Alhamdulillah tahun ini puasa penuh walaupun aku banyak kali juga tak sihat tapi aku tahan juga untuk memenuhi tuntutan agama yang merupakan tiang agama yang ke-3 tanpanya goyahlah islamku jika tidak melaksanakannya.

Tahun ini aku ditugaskan sebagai AJK kecil masakan...hehehe memang minat aku masak tapi yang lepaknya lepas habis semua buat kerja memang lepak gilalah aku pun tak tahu kenapa aku boleh lepak gila nanti...biasalaha masak kawahkan untuk 100 orang lebih.Banyak yang aku pelajari untuk memasak menu kawah(istilah masak untuk ramai-ramai).Dekat Malaysia lain dekat sini lain.Menu utama bagi Hari Raya Idulfiti kali ini bagi Majlis Hari Raya Idulfitri Peringkat DPMT ialah lemang dan rendang...mesti hang semua terkejut bila aku menyatakan menu 'LEMANG'..hehehe tapi itu rahsia ahli2 dapur DPMT.

Hari Raya kali ini juga aku berkesempatan untuk menelefon FAMILY tersayang di Ayer Hitam Johor.Walaupun jauh daripada mata tetapi FAMILY tetap di hati.Aku lepas siap masak Rendang pergi telefon dekat CClah kat IMPIAN CC-Kubri Kuhafah.Dekat 1 jam juga seh aku telefon mereka semua..minta maaf dengan keluarga serta kenalan-kenalan rapat di kampung.Lepas solat Subuh siap-siap untuk pergi ke ISTAD untuk SOLAT HARI RAYA IDULFITRI...hehehe aku ikut berarak tau..mak aih bukan main ramai lagi orang-orang arab...rasanya semua warga penduduk Tanta turun Istad...ehh takderlah semua tapi orang-orang yang duduk kawasan bandar biasanya akan turun ke ISTAD(padang bola negeri).Aku yang bagaikan orang asing tersepit dicelah-celah anak-anak dara yang cun-cun,makcik-makcik arab yang berpurdah,pakcik-pakcik arab yang berjubah putih,belia-belia serta remaja yang sempoi pakaian diorang serta tidak ketinggalan budak-budak kecik yang baru nak kenal dunia ini.

Kita orang solat lebih kurang dalam pukul 6 lebihlah dalam kul 6.30 pagi.Aku time tue dahlah kesejukan..hanya Allah sahaja yang tahu.So lepas habis je kitorang semua pakat-pakat mai untuk pergi ke Majlis Hari Raya Idulfitri.Ada persembahan nasyid,sajak,pantun,pentomen dan cabutan bertuah.Last sekali ialah makan itulah yang paling ditungu-tunggu hehehehe.Lepas tue aku lepas sangat bayangkan 1 hari aku tak tido..lepas solat zohor aku terus tombang dekat Bait Izzah.Lepas tue aku bangun aku basuh periuk yang tak basuh..lepas itu aku tido balik ngantuk sangat tak dan...satu jam je tido-tido ayam..pastu terjaga lepas asar..lincah terus balik umah sebab malam ada OPEN HOUSE hehehehe tak prepare apa-apapun untuk masak.Aku balik tengok Senior dan Abg nuh terbongkang lagi...letih kot semalam tak tiod masak nasi empit..aku lincah buat kerja masak mee dan apa-apa yang bolh disediakan.Semua bangun settle kerja.Malam mailah tetamu-tetamu yang dijemput..Menu kitorang Nasi Impit dan Mee berkuah Kacang...serta Kek pisang untuk pencuci mulut.Wokeh tak..ahli imarah aku pandai-pandai masak semua..pakar semua.

Sempena Hari Raya Idulfitri ini aku yang jauh diperantauan ini ingin memohon ampun dan maaf sekiranya diri ini ada salah dan silap yang tidak nampak dan ternampak di dalam perkenalan persahabatan yang terjalin di dalam Persaudaraan Sesama Islam ini.Maaf kalau aku tak sempat nak minta maaf dekat antum semua secara life dekat antum semua Sorry Sesangat ye!!!..insyaAllah 2008 aku balik Malaysia doakan aku ye disini..

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN DARI PERANTAUAN INI

-farizalthaniah-
24hb October 2006

Comments

Popular Posts