Barang Jenama Anda

Monday, November 27, 2006

.::Buat Orang Muda Dari USM::.

Mohd Asri Zainul Abidin nama diberi
MAZA pula gelaran yang entah siapa bagi
Telah dilantik menjadi muftiBertakhta di Indera Kayangan negeri
Heboh pengikut anak didik serta kroni


Memukul canang memalu tabuh serata negeri
Lihat orang muda kami jadi mufti negeri
Mufti paling ganteng seantero negeri
Awas kalian pengaruh kami mula berdiri

Tapi, janganlah lupa wahai saudara saudari
Orang muda bukan hanya Asri
Di luar sana masih ramai lagiYang muda yang alim berilmu tinggi
Lagi berakhlak tak suka menonjol diri

Apatah lagi hendak meninggi diri
Fasih sekali membaca dan memahami
Kitab gondol karangan ulama bistari
Tak kurang yang bijak mengarang dan mentafsiri

Bukan hanya seorang Asri
Oleh itu jangan kamu terlebih bangga
Ingat jawatan diberi ujian semata
Sejauhmana kata dikota

Jangan hanya tahu menyerang khilafiyyah yang nyata
Hanya tahu membid`ah mengata
Sedangkan haram nyata Dipejam mata

Ingat wahai Asri si orang muda
Dalam politik hendaklah waspada
Jangan kamu ditunggang si ahli politik tua
Kerana hendak terus mengekal kuasa

Ingat kamu Mufti di sana
Jadi fatwanya kamu yang memfatwa
Bukannya ahli politik yang besar cita
Harap jangan tersinggung dengan madah ku ini

Kalau merapu, kamu sapulah ke tepi
Kalau ada yang baik barang seinci
Ambillah dengan senang hati
Jadilah mufti terhebat di negeri

Telaahlah kitab dengan hati-hati
Jangan berpada hanya dengan Albani dan al-Harrani
Ditambah dua tiga daripada Qardhawi dan ulama Saudi
Kasihanlah pada kami orang awam yang jahil ini

Jahil-jahil pun kami masih saudaramu penganut Islam yang suci
Mana yang khilafiyyah berlapanglah hati
Janganlah dihentam habis-habisan dan dikasari
Jika tidak serasi dengan pegangan diriBerlalulah pergi tanpa menyakitkan hati

Akhirul kalam, kuhulurkan tanganBuat Asri dan ikhwah yang sudi menatap karangan
Salam persaudaraan seagama dan satu Tuhan Berbeza pendapat bukan ertinya bermusuhan
Cuma satu harapanku dari kalianPara ulama terdahulu jangan mudah diperlekehkan
Itu bagiku pantang perguruan Melanggar pantang akibatnya ketulahan

ihsan dari-blogspot...bahrus shofa...thankz abe!

p/s - sekadar renungan buat kita yang mengaji dan beringatlah agar jangan jadi begini.

Thursday, November 23, 2006

.::Cerita-cerita lepas yang tertangguh::.

Salam buat rakan...

Rasanya baru semalam aku upgrade dan update blog aku ni.Rasanya aku nak menaiplah sesuatu hari nie walaupun masa aku taip nie berlangsung perlawanan Champions League - Group A iaitu Levski Sofia VS Barcelona yang didahului Team Barca 2 berbalas 0 tetapi apa-apapun kita masih tidak ketahui lagi apa keputusan yang sebenar kerana permainan masih berbaki 25 minit lagi.Hehehe cerita pasal bole plak aku hari nie..padahal nak cerita perkara-perkara yang lepas.Team favourite aku Chealsea kalah plak dengan Werder Bremen 1 - 0.Valencia pula menang dengan Olympiakos Piraeus 2 - 0.

.::23 Syawal 1427 hijrah - Selasa- 14 November 2006::.

Hari ini adalah hari sampainya ahli baitku dari bercuti di Malaysia iaitu Abdul Raeis Bin Abdul Razak orang Alor Setar, Kedah.Kitorang bertolak dari Tanta dalam pukul 1 petang memandangkan ketibaan mereka dalam pukul 3 petang.Hari ini juga junior aku di sek men dulu pun sama flate ngan dia..(akhawat alexandria hehehe).Sampai sana terus tunaikan solat asar kerana dah masuk waktu dah.Iyalah walaupun ada rukhsah kenalah lakukan dengan segera agar tidak ketinggalan dan meninggalkannya kerana ia merupakan perkara wajib tu.Selepas itu aku,ustaz kimi,abg nuh,ustz piee tunggu kedatangan masuk Raeis dan Ustaz Sofi.

"Ada-ada sahaja masalah yang timbul apabila kita sampai di Mesir nie"...kata Raies.

Mana taknya Ustaz Sofi terkandas sebab Pasport dia hilang dan tak dapat lepas sebab iqamah dia mati dah tue beg kargo plak Hilang aduh naya-naya.Si Raies plak lain jadinya beg kargo akak dia juga hilang.Ermmm sabar jer lah ye.So kitorang dok kat Mator tue adalah dalam 5 jam jugaklah.Lepas solat maghrib barulah selesai semuanya.Alhamdulillah.So kitorang semua berangkat baliklah.Sampai umah punggah semua barang-barang kargo Raeis kerana di dalamnya terdapat BOM TEMPOYAK!!! hehehe habis semua beg dan baju bau.Tidak lupa juga merasmikan LAPTOP ACER kepunyaan Raeis.Laptop yang aku gunakan untuk menaip untaian kisah buat kali ini.Thankz Raeis.

.::28 Syawal 1427 hijrah -Ahad- 19 November 2006::.

Hari ini pula merupakan hari bahagia bagi rakan seBatchku di Maahad Johor iaitu Fidaus Omar menjadi Raja Sehari kerana hari ini merupakan Majis Walimtul Arusnya bersama buah hati penggarang jantung iaitu Ustazah Fathilah(harap maafkan aku ye Daus tak berapa kenal Zaujah hang!!!)

Aku dan Adnan sahaja wakil dari muhafazah Tanta, Baha tidak dapat pergi kerana urusan yang banyak dan perlu disiapakan awal.Kami bertolak selepas Zohor dan sampai di Qaherah selepas Asar.Kami sampai di Asrama Johor selepas Maghrib.Alhamdulillah dapat juga jumpa pengantin walaupun kami lewat pergi ke majlis mereka.Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.Terpancar di muka Daus Omar akan keriangan dan kegembiraannya pada saat-saat yang lama dinantikan olehnya.Kami alhamdulillah diberi juadah yang istemewa kerana mai lambat ... nasi baryani juga tapi Versi Arab hehehehe...alhamdulillah.Malamnya kami tidur di Asyir rumah FakhrulNaim dan Soufi budak Selangor.Markaz Tabligh hehehehe.Sebelum tidur di Asyir kami sempat mebelikan hadiah buat Daus Omar serta Zaujahnya tanda kenang-kenangan dari aku dan Adnan.

::..The End..::

Oklah rasanya sampai di sini sahaja buat kali ini insyaAllah jika ada masa kita akan bertemu lagi di lain masa.Hari ini juga merupakan bulan baru bagi islam iaitu 1 Zulkaedah bagi tahun 1427 hijrah.Masa semakin cepat mengejar diri ini yang sering leka dengan pelbagai kerja yang melewakan.Imtihan fasal awal semakin hampir...discuss kitab masih lagi sedikit.Oleh itu muhasabah bagi diri ini agar diri ini stop sekejap update Blog ini kalau bolehlah, maybe aku posting juga tapi tak sekerap mana.Sekian sahaja.Doakan kami di sini agar najah dalam imtihan dan diri untuk dibawa ke dalam masyarakat.

maa salamah

-farizalthaniah-

Wednesday, November 22, 2006

Assalamulaikum rakan-rakan semua.

Amacam dengan kehidupan seharian kamu semua di mana kamu semua beraada.Aku biasalah kehidupan di luar negara yang banyak cabaran dan dugaan tapi tetap sama dengan korang2 yang duduk di Malaysia yang masih dalam fatrah kehidupan sebagai seorang pelajar dan mahasiswa dan mahasiswi di tanah air.Cuma bezanya persekitaran dan suasana yang berbeza dengan Malaysia itu sahaja.Sekarang ini di Mesir sedang berada di dalam musim Shita=Sejuk so kerja-kerja ada yang terbantutlah contohnya MANDI hehehe.

Ermmm apa yang aku nak tulis untuk posting hari ni ye...ha cerita MUADALAH nak?
Semalam 13hb November 2006 operasi pentauzikkan(penyerahan) hehehe dah di bahasa melayukan ke Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta.Adalah dalam linkungan 37 orang yang di tauzikkan ke TANTA nie.Ada ramai sebenarnya dalam lingkungan 60 lebih juga yang dapat TANTA tapi yang selebihnya diorang Tauzik sendiri.So DPMT tak berapa kisahlah dan memudahkan kerja kitorang lagi.


Diorang sampai dalam kul 1 lebih jugaklah, ingatkan sampai awal lepas Zohor ataupun sebelum Zohor sekali diorang gerak dalam pukul 11 jugak ye alamat sampainya lambatlah.Sampai Bait Izzah kitorang suruh depa semua solat Zohor dulu kemudiannya bagilah juadah untuk makan tengah hari.Nasi Lemak berlaukkan ayam masak merah sedapkan?Lepas tue diorang diberi penerangan sedikit untuk program hari nie program KEMBARA USMB MUADALAH.

Lepas tue solat Asar diorang diberi nama bagi penginapan mereka sepanjang duduk merantau di Bumi Anbiya' ini.Lepas tue aku ditugaskan menjadi Mushrif(amir menunjuk jalan) untuk 4 orang ahlul imarah aku yang baru.Ustaz Zafran,Ustaz Azrul,Ustaz Syafiee,Ustaz Saifun semuanya berbeza perangai hehehe.Ustaz Zafran dari Pulau Pinang je dari KUSZA yang lain dari KUIS.

Lepas semua selesai di Bait Izzah aku pun pergilah bawa mereka menuju ke Thaniah Seberbay tempat tinggal diorang.Sampai umah buatkan diorang air dulu bagi minum, letak beg kat bilik aku dan Raies bagi rehat kat diorang.Nak letak kat atas kunci tak der?tue yang letak kat umah aku dulu.Buat sementara nie letak kat umah aku dululah.

Lepas selesai mereka rehat solat Isyak terus pergi buat gambar pasport dan jejalan di sekitar Seberbay.Beli daging 2Kg sempat lagi tue...dalam LE15.50 Sekilo kira murahlah tue.Pastu lepak kat umah Ustaz Zahran.Balik umah lepak-lepak tengok TV lepas tue aku stay bilik Abul ermmm apa lagi terus tidlah letih satu hari.

.::Tajdid Iqamah=Pasport::.

Hari ini juga aku barukan iqamah yang dah lama tidak diupdatekan.Tahun lepas dapat 6 bulan je sebab buatnya kerana sebab siahah=pelancongan.Tahun ini nama dah Muqayad kat Universiti Al-Azhar Tanta dapatlah satu tahun tempoh hayat Iqamah ini.So tak derlah risau sangat bila Kiok Iqamah nie.Pasport aku habis tempoh hari Jumaat sebenarnya 10 November 2006 tapi sebab hari tue hari minggu diorang aku tak dapatlah buat.Hari sebelumnya sempat ambil borang je bawa balik umah sebab Raiesnya tak der.

.::Jemputan Kahwin Syeikh Redha-Kawan arab kuliah::.

Hari Jumaat 10 November 2006 aku serta member yang lain di undang ke majlis perkahwinan sahabat arab kita orang di Damanhur.Kami berkumpul di Ghumlah(pusat Tramco Tanta) pada pukul 9.Menunggu Syaban Msuhrif bagi kami ke rumah Syeikh Redha.Perjalanan yang mengambil masa 2 jam lebih untuk sampai ke destinasi yang ditujui.

kami merentas 2 penempatan.Tramco kami berhenti di Mahatah Damanhur kemudian naik lagi tramco ke Mahatah Dambus Kabir.Di dalam perjalanan kami merentasi aliran susur sungai yang cukup tenang dan indah sangat.Betapa seronoknya duduk di Damanhur.Patutlah student Damanhur kata depan kuliah ada itik sebabnya aku dah ketahui sekarang, terdapat sungai yang cantik di depan kuliah mereka.Sampai di Pekan Dambus Kabir kami bergerak ke kawasan perkampungan Redha dan juga Bunyamin.Merentasi aliran Sungai juga.Sampai di kawasan rumah redha laungan Azan berkumandang menandakan sudah masuk waktu Zohor bagi kawasan Damanhur.Kami semua bergegas pergi ke masjid menunaikan Solat Jumaat.Selepas tue kami disambut bagaikan menteri di perkarangan rumah Redha hehehe.Kami berbual-bual sampailah turn kami makan.Sekali kami tengok mak aihh macam nak jamu 20 orang punya jamu tue.macam-macam ada.Tak tahu nak cakap apa dah.Lepas solat asar kami pergi ke ladang sambil take gambar.


Sebelum solat maghrib kami bergerak dan beransur pulang.Solat Maghrib di depan kampung.Masjid yang berdekatan dengan umah Bunyamin.Sebelum solat maghrib kami singgah di umah Bunyamin meneguk air oren segelas dua menghilangkan haus.Kami sampai di Tanta dalam kul 8lebih lepas Isyak.Di dalam tramco kami semua keletihan dan menidurkan diri.
Sekian sahaja coretan buat kali ini.Jika ada salah dan silap harap dibetulkan.


Sekian wassalam.
ilalliqa maa salamh


-farizalthaniah-

.::offline hari ini::.
.::RAHSIA LIMA MASA DISEMBUNYIKAN & HIKMAH WANITA HAID::.

1. ALLAH MENYEMBUNYIKAN LAILATUL QADAR DLM BEBERAPA MALAM SUPAYA KITA MENGHIDUPKAN MALAM MALAM ITU DGN IBADAT DAN AMALAN;

2. ALLAH MENYEMBUNYIKAN SAAT 'IJABAH' (SAAT DOA DIMAKBULKAN ALLAH) PADA JUMAAT SUPAYA KITA SENTIASA BERDOA SEPANJANG HARI;

3. ALLAH MENYEMBUNYIKAN AMALAN MAKSIAT YANG PALING DIKUTUK ATAU DIBENCI BAGI MEMASTIKAN SUPAYA KITA MENGHIDARI SEGALA MAKSIAT;

4. ALLAH MENYEMBUNYIKAN WAKTU KEDATANGAN KIAMAT SUPAYA KITA SENTIASA BERINGAT, BERWASPADA DAN SENTIASA BERIMAN, BERTAKWA DAN BERAMAL BAIK;

5. ALLAH MENYEMBUNYIKAN AJAL MANUSIA SUPAYA KITA SENTIASA BERAMAL DAN TAAT KEPADA-NYA.


Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa- dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah“ (Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.); maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui siratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan Allah Ta'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.

catatan-13 November 2006-

Monday, November 13, 2006

.:Jaulah ke Piramid-Al Ahram,Egypt:.


RockYou PhotoFX - Get Your Own


Assalamualaikum for all my friend.Hehehe macam mana dengan kehidupan seharian sekarang mesti succeskan? aku macam nie lah sentiasa menyibukkan diri ini dengan perihal kuliah dan juga apa-apa yang berkaitan dengannya.Sebenarnya aku rindu nak menaipkan sesuatu buat pengisian BLOG aku nie yang dah lama tak Update.Cerita yang semestinya banyak yang nak aku kongsikan bersama dengan sahabat-sahabat sekarang nie hehehehe ye tak! Sudah lama juga aku tidak upgrade aku punya Blog nie. Kesian aku tengok.So bulan 11 ni aku isi sikit untuk tatapan sahabat-sahabat yang sama perihal dengan diriku, menulis blog untuk tatapan sahabat-sahabat.

Rasanya aku nak minta maaf terlebih dahululah sebab aku nak cerita perkara yang dah lepas tapi aku rasa cerita ni seronok sebab tu aku rasa aku patut cerita dekat sahabat-sahabat untuk dikongsi bersama ye tak?Ermmm cerita aku dan juga rakan-rakan aku pergi jaulah ke AHRAM-Piramidlah hehehe.Walaupun tak ada apa yang best dekat sini aku tetap rasakan ada perkara yang aku boleh ambil untuk jadikan tauladan untuk diriku dan juga para sahabat.Aku sering berfikir kenapa Allah SWT tidak memusnahkan tempat orang yang mengaku sebagai Tuhan ini-FIRAUN.Mesti Allah SWT nak memberi kita satu pertanyaan dan persoalan dan juga pengajaran kepada kita sebagai Khalifah dan ilmuan di muka bumi Allah ini

Aku bersama Ustaz Syukri,Uiefiros,Nizam dan juga Munir bertolak dari Tanta dalam jam kul 8 pagi dan kami menaiki MiniBus-Tramcolah untuk pergi ke Kaherah dan kami berhenti di Perhentian sebelum Ramsis pusat-pusat tramco.Pastu kitorang naik Train bawah tanah-Metro ke Giza tempat untuk pergi ke Ahramlah.Kitorang sampai ke Ahram dalam kul 10 lebih.Jalan-jalan dekat bandar Giza tue cari makanan, lapar tue belum sarapan tau...of couse aku cari makanan.Apa lagi cari kedai Tokmiyahlah ..bedal tokmiyah dengan telur.

Pastu nak naik ke Ahram tue kenalah naik bukit sedang naik bukit ada orang arab tahan.Kitorang pun disuruh naik Kuda dalam LE25 sorang.Pengalaman naik Kuda hehehe seronok juga...kitorang lalu jalan padang pasir... pengalaman yang amat menyeronokkan macam zaman para sahabat dulu-dulu je rasanya hehehe.Pastue turun kitorang gerak ke Piramid jalan kaki.Hendak masuk pun kena bayar lagi LE20.. wuih banyak guna duit tau! Nasib baik ada Kerneh-Kad Student dapatlah potongan harga kalau pelancong biasa adalah LE40.

Sampai atas ambil-ambil gambar kat Sphinx, dekat Piramid Kufa dan lepas tue kitorang baliklah.Sebenarnya aku malas nak pergi tapi diorang nak suruh aku jadi handyman sebab tuelah aku ikut, sebabnya nak ambil video Ustaz Syukri sebabnya dia dah nak balik Malaysia.Maka ini kira kenangan dia yang terakhir dekat Mesirlah.Lepas selesai semua kitorang pun turun dari Ahram dan pergi Solat.Buatlah Jama' Takhir sebabnya dalam perjalanan ke Ahram tue dah Azan Zohor dah.Turun-turun sudah azan Asar.Alhamdulillah dapat juga menyelesaikan perkara yang wajib bagi umat islam buat.Ada rukhsah kita bermusafir untuk melihat betapa agungnya Allah SWT memberi sesuatu anugerah yang tiada pada makhluk lain iaitu Akal.

Akal untuk mencipta Piramid yang sampai sekarang masih wujud lagi untuk ditatapi oleh semua penduduk seluruh Dunia.Bagaimana teknologi mereka untuk mengangkat dan membina Piramid yang tinggi itu? Sejarah mencatatkan ramai pekerja yang mati ketika di dalam pembinaan Piramid itu.

Rasanya itulah sahaja cetusan pengalaman aku di bumi Anbiaya buat kali ini.Ada hikmah yang tersembunyi di setiap kejadian yang Allah SWT jadikan.Oklah see u the next writing.

ilalliqa maa salamah

-farizalthaniah-

28 Oktober 2006



Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang