Assalamulaikum rakan-rakan semua.

Amacam dengan kehidupan seharian kamu semua di mana kamu semua beraada.Aku biasalah kehidupan di luar negara yang banyak cabaran dan dugaan tapi tetap sama dengan korang2 yang duduk di Malaysia yang masih dalam fatrah kehidupan sebagai seorang pelajar dan mahasiswa dan mahasiswi di tanah air.Cuma bezanya persekitaran dan suasana yang berbeza dengan Malaysia itu sahaja.Sekarang ini di Mesir sedang berada di dalam musim Shita=Sejuk so kerja-kerja ada yang terbantutlah contohnya MANDI hehehe.

Ermmm apa yang aku nak tulis untuk posting hari ni ye...ha cerita MUADALAH nak?
Semalam 13hb November 2006 operasi pentauzikkan(penyerahan) hehehe dah di bahasa melayukan ke Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta.Adalah dalam linkungan 37 orang yang di tauzikkan ke TANTA nie.Ada ramai sebenarnya dalam lingkungan 60 lebih juga yang dapat TANTA tapi yang selebihnya diorang Tauzik sendiri.So DPMT tak berapa kisahlah dan memudahkan kerja kitorang lagi.


Diorang sampai dalam kul 1 lebih jugaklah, ingatkan sampai awal lepas Zohor ataupun sebelum Zohor sekali diorang gerak dalam pukul 11 jugak ye alamat sampainya lambatlah.Sampai Bait Izzah kitorang suruh depa semua solat Zohor dulu kemudiannya bagilah juadah untuk makan tengah hari.Nasi Lemak berlaukkan ayam masak merah sedapkan?Lepas tue diorang diberi penerangan sedikit untuk program hari nie program KEMBARA USMB MUADALAH.

Lepas tue solat Asar diorang diberi nama bagi penginapan mereka sepanjang duduk merantau di Bumi Anbiya' ini.Lepas tue aku ditugaskan menjadi Mushrif(amir menunjuk jalan) untuk 4 orang ahlul imarah aku yang baru.Ustaz Zafran,Ustaz Azrul,Ustaz Syafiee,Ustaz Saifun semuanya berbeza perangai hehehe.Ustaz Zafran dari Pulau Pinang je dari KUSZA yang lain dari KUIS.

Lepas semua selesai di Bait Izzah aku pun pergilah bawa mereka menuju ke Thaniah Seberbay tempat tinggal diorang.Sampai umah buatkan diorang air dulu bagi minum, letak beg kat bilik aku dan Raies bagi rehat kat diorang.Nak letak kat atas kunci tak der?tue yang letak kat umah aku dulu.Buat sementara nie letak kat umah aku dululah.

Lepas selesai mereka rehat solat Isyak terus pergi buat gambar pasport dan jejalan di sekitar Seberbay.Beli daging 2Kg sempat lagi tue...dalam LE15.50 Sekilo kira murahlah tue.Pastu lepak kat umah Ustaz Zahran.Balik umah lepak-lepak tengok TV lepas tue aku stay bilik Abul ermmm apa lagi terus tidlah letih satu hari.

.::Tajdid Iqamah=Pasport::.

Hari ini juga aku barukan iqamah yang dah lama tidak diupdatekan.Tahun lepas dapat 6 bulan je sebab buatnya kerana sebab siahah=pelancongan.Tahun ini nama dah Muqayad kat Universiti Al-Azhar Tanta dapatlah satu tahun tempoh hayat Iqamah ini.So tak derlah risau sangat bila Kiok Iqamah nie.Pasport aku habis tempoh hari Jumaat sebenarnya 10 November 2006 tapi sebab hari tue hari minggu diorang aku tak dapatlah buat.Hari sebelumnya sempat ambil borang je bawa balik umah sebab Raiesnya tak der.

.::Jemputan Kahwin Syeikh Redha-Kawan arab kuliah::.

Hari Jumaat 10 November 2006 aku serta member yang lain di undang ke majlis perkahwinan sahabat arab kita orang di Damanhur.Kami berkumpul di Ghumlah(pusat Tramco Tanta) pada pukul 9.Menunggu Syaban Msuhrif bagi kami ke rumah Syeikh Redha.Perjalanan yang mengambil masa 2 jam lebih untuk sampai ke destinasi yang ditujui.

kami merentas 2 penempatan.Tramco kami berhenti di Mahatah Damanhur kemudian naik lagi tramco ke Mahatah Dambus Kabir.Di dalam perjalanan kami merentasi aliran susur sungai yang cukup tenang dan indah sangat.Betapa seronoknya duduk di Damanhur.Patutlah student Damanhur kata depan kuliah ada itik sebabnya aku dah ketahui sekarang, terdapat sungai yang cantik di depan kuliah mereka.Sampai di Pekan Dambus Kabir kami bergerak ke kawasan perkampungan Redha dan juga Bunyamin.Merentasi aliran Sungai juga.Sampai di kawasan rumah redha laungan Azan berkumandang menandakan sudah masuk waktu Zohor bagi kawasan Damanhur.Kami semua bergegas pergi ke masjid menunaikan Solat Jumaat.Selepas tue kami disambut bagaikan menteri di perkarangan rumah Redha hehehe.Kami berbual-bual sampailah turn kami makan.Sekali kami tengok mak aihh macam nak jamu 20 orang punya jamu tue.macam-macam ada.Tak tahu nak cakap apa dah.Lepas solat asar kami pergi ke ladang sambil take gambar.


Sebelum solat maghrib kami bergerak dan beransur pulang.Solat Maghrib di depan kampung.Masjid yang berdekatan dengan umah Bunyamin.Sebelum solat maghrib kami singgah di umah Bunyamin meneguk air oren segelas dua menghilangkan haus.Kami sampai di Tanta dalam kul 8lebih lepas Isyak.Di dalam tramco kami semua keletihan dan menidurkan diri.
Sekian sahaja coretan buat kali ini.Jika ada salah dan silap harap dibetulkan.


Sekian wassalam.
ilalliqa maa salamh


-farizalthaniah-

.::offline hari ini::.
.::RAHSIA LIMA MASA DISEMBUNYIKAN & HIKMAH WANITA HAID::.

1. ALLAH MENYEMBUNYIKAN LAILATUL QADAR DLM BEBERAPA MALAM SUPAYA KITA MENGHIDUPKAN MALAM MALAM ITU DGN IBADAT DAN AMALAN;

2. ALLAH MENYEMBUNYIKAN SAAT 'IJABAH' (SAAT DOA DIMAKBULKAN ALLAH) PADA JUMAAT SUPAYA KITA SENTIASA BERDOA SEPANJANG HARI;

3. ALLAH MENYEMBUNYIKAN AMALAN MAKSIAT YANG PALING DIKUTUK ATAU DIBENCI BAGI MEMASTIKAN SUPAYA KITA MENGHIDARI SEGALA MAKSIAT;

4. ALLAH MENYEMBUNYIKAN WAKTU KEDATANGAN KIAMAT SUPAYA KITA SENTIASA BERINGAT, BERWASPADA DAN SENTIASA BERIMAN, BERTAKWA DAN BERAMAL BAIK;

5. ALLAH MENYEMBUNYIKAN AJAL MANUSIA SUPAYA KITA SENTIASA BERAMAL DAN TAAT KEPADA-NYA.


Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa- dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah“ (Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.); maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui siratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan Allah Ta'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.

catatan-13 November 2006-

Comments

Popular Posts