Barang Jenama Anda

Monday, November 13, 2006

.:Jaulah ke Piramid-Al Ahram,Egypt:.


RockYou PhotoFX - Get Your Own


Assalamualaikum for all my friend.Hehehe macam mana dengan kehidupan seharian sekarang mesti succeskan? aku macam nie lah sentiasa menyibukkan diri ini dengan perihal kuliah dan juga apa-apa yang berkaitan dengannya.Sebenarnya aku rindu nak menaipkan sesuatu buat pengisian BLOG aku nie yang dah lama tak Update.Cerita yang semestinya banyak yang nak aku kongsikan bersama dengan sahabat-sahabat sekarang nie hehehehe ye tak! Sudah lama juga aku tidak upgrade aku punya Blog nie. Kesian aku tengok.So bulan 11 ni aku isi sikit untuk tatapan sahabat-sahabat yang sama perihal dengan diriku, menulis blog untuk tatapan sahabat-sahabat.

Rasanya aku nak minta maaf terlebih dahululah sebab aku nak cerita perkara yang dah lepas tapi aku rasa cerita ni seronok sebab tu aku rasa aku patut cerita dekat sahabat-sahabat untuk dikongsi bersama ye tak?Ermmm cerita aku dan juga rakan-rakan aku pergi jaulah ke AHRAM-Piramidlah hehehe.Walaupun tak ada apa yang best dekat sini aku tetap rasakan ada perkara yang aku boleh ambil untuk jadikan tauladan untuk diriku dan juga para sahabat.Aku sering berfikir kenapa Allah SWT tidak memusnahkan tempat orang yang mengaku sebagai Tuhan ini-FIRAUN.Mesti Allah SWT nak memberi kita satu pertanyaan dan persoalan dan juga pengajaran kepada kita sebagai Khalifah dan ilmuan di muka bumi Allah ini

Aku bersama Ustaz Syukri,Uiefiros,Nizam dan juga Munir bertolak dari Tanta dalam jam kul 8 pagi dan kami menaiki MiniBus-Tramcolah untuk pergi ke Kaherah dan kami berhenti di Perhentian sebelum Ramsis pusat-pusat tramco.Pastu kitorang naik Train bawah tanah-Metro ke Giza tempat untuk pergi ke Ahramlah.Kitorang sampai ke Ahram dalam kul 10 lebih.Jalan-jalan dekat bandar Giza tue cari makanan, lapar tue belum sarapan tau...of couse aku cari makanan.Apa lagi cari kedai Tokmiyahlah ..bedal tokmiyah dengan telur.

Pastu nak naik ke Ahram tue kenalah naik bukit sedang naik bukit ada orang arab tahan.Kitorang pun disuruh naik Kuda dalam LE25 sorang.Pengalaman naik Kuda hehehe seronok juga...kitorang lalu jalan padang pasir... pengalaman yang amat menyeronokkan macam zaman para sahabat dulu-dulu je rasanya hehehe.Pastue turun kitorang gerak ke Piramid jalan kaki.Hendak masuk pun kena bayar lagi LE20.. wuih banyak guna duit tau! Nasib baik ada Kerneh-Kad Student dapatlah potongan harga kalau pelancong biasa adalah LE40.

Sampai atas ambil-ambil gambar kat Sphinx, dekat Piramid Kufa dan lepas tue kitorang baliklah.Sebenarnya aku malas nak pergi tapi diorang nak suruh aku jadi handyman sebab tuelah aku ikut, sebabnya nak ambil video Ustaz Syukri sebabnya dia dah nak balik Malaysia.Maka ini kira kenangan dia yang terakhir dekat Mesirlah.Lepas selesai semua kitorang pun turun dari Ahram dan pergi Solat.Buatlah Jama' Takhir sebabnya dalam perjalanan ke Ahram tue dah Azan Zohor dah.Turun-turun sudah azan Asar.Alhamdulillah dapat juga menyelesaikan perkara yang wajib bagi umat islam buat.Ada rukhsah kita bermusafir untuk melihat betapa agungnya Allah SWT memberi sesuatu anugerah yang tiada pada makhluk lain iaitu Akal.

Akal untuk mencipta Piramid yang sampai sekarang masih wujud lagi untuk ditatapi oleh semua penduduk seluruh Dunia.Bagaimana teknologi mereka untuk mengangkat dan membina Piramid yang tinggi itu? Sejarah mencatatkan ramai pekerja yang mati ketika di dalam pembinaan Piramid itu.

Rasanya itulah sahaja cetusan pengalaman aku di bumi Anbiaya buat kali ini.Ada hikmah yang tersembunyi di setiap kejadian yang Allah SWT jadikan.Oklah see u the next writing.

ilalliqa maa salamah

-farizalthaniah-

28 Oktober 2006



No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang