.::SELAMAT HARI RAYA EIDUL ADHA 1427H/2006M::.

Alhamdulillah,syukur ke hadrat Allah subhanahu wata'ala atas limpahan nikmat sehingga kita semua dapat lagi menyambut hari raya aidiladha pada tahun ni... aku masih lagi beraya di bumi perantauan bersama sahabat2 di egypt...alhamdulillah,walaupun sentiasa terkenang ayah bonda di kampung,keceriaan yg terpancar di muka2 sahabat telah berjaya menyekat aliran air mataku...huhu.skema plak ayat..walaupun x semeriah di kampung, walaupun nun jauh disana family dan juga rakan-rakan seperjuangan di Malaysia aku tidak lupakan.

Sejak hari khamis lagi aku dan ahli bait menantiklan tarikh 10 zulhijjah ini bukannya apa teringin sangat nak melapah daging kambing yang akan tumbang sebanyak 6 ekor...syukur alhamdulillah.Aku dan ahli bait sejak hari khamis sudah start puasa sunat khamis dan di sambung dengan puasa sunat 9 zulhijjah.Malam raya aku dah start buat kuah kacang dan juga masak nasi impit dan juga ketupat palas ..\segera hehehehehe bolehlah nak rasa...walaupun letih sebab keadaan suhu di bumi mesir ni dah jejak 5 darjah celcius ke bawah...kat dalam umah dah berasap mulut dah cakap.

Hari ini aku dan ahli bait bersiap awal untuk tuniakan solat sunat aidil adha bersama orang-orang kampung Thaniah,seberbay tempat aku tinggal di sini.Mandi solat sunat dan memakai pakaian yang baru antara perkara yang sunat di buat oleh kita untuk pergi sembahyang sunat hari raya.Pergi awal bertakbir 'versi arab' seronok walaupun dah 2 tahun aku kat bumi mesir nie tapi tak sesempurna hari raya aidil adha bagi tahun 1427 hijarah dan 2006 ini.

Selepas selesai kami bermaaf-maafan dan sesi bergambar di rumah bersama ahlil imarah dan juga menikmati juadah hari raya yang dibuat oleh aku dan ahli bait serta ahli imarah....umah bawah aku buat nasi ayam dan special price ' tomyam raya' hehehehe bolehlah ganti lodeh...tak sempat nak buat..maaf ye ahli bait(turn aku sebenarnya).Lepas selesai aku pergi ke Bait Izzah untuk pergi bergotong-royong untuk menjalankan ibadah korban.Dulu aidilfitri dengan ibadah puasanya manakala aidiladha dengan ibadah haji dan korbannya.Ini adalah untuk memberi penggalak ke arah kebangkitan umat islam sejagat berlandaskan kisah hidup Nabi Ibrahim dan puteranya,Nabi Ismail yg dah kita dengar setiap kali khutbah aidiladha..betul tak?

Panjang sebenarnya aku nak cerita ini...insyaAllah aku sambug lagi unuk versi ke dua insya-Allah khas kisah Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail...asal usul pensyariatan melakukan ibadah korban insyaAllah.

Hari ini juga merupakan pengalaman aku yang pertama menyiat kulit kambing dan juga melapah serta membersihkan perut kambing hehehehehe...pengalaman yang sungguh menyeronokkan ...ia akan menjadi kenangan yang indah buat aku.Selepas siap aku balik ke rumah abg mazak ada sikit jemputan pergilah buat mee kari.Rumah aku tak tahulah nak buat open house ke tak sebab fatrah imtihan yang tidak lama lagi ini 6hb januari dah start.Dekat sangat dah

Sempena hari yang mulia ini aku memohong jutaan kemaafan kepada semua warga blogerz yang sudi menatap dan melihat hasilan dan nukilan yang aku rungkaikan di dalam blog aku ini semoga kamu semua mendapat keredhaan dan keberkatan dari Allah SWT insyaAllah.

Kullu Am Wa Antum Bikhair

p/s:marilah kita bersama-sama sedekahkan al-fatehah kepada arwayarham Saddam Hussein yang telah kembali ke rahmatullah pada tanggal 10 zulhijjah 1427 hijrah ini semoga ia mendapat kerahmatan dan keredhaan dari Allah SWT serta bersama-sama di kalangan orang yang soleh.

farizalshah
thaniah street,seberbay,tanta

Comments

  1. alhamdulillah,meriah aidiladha kt sana ek...kt cni herm...ntah lah..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts