Barang Jenama Anda

Wednesday, March 07, 2007

.::Minggu Kelas Tafaqquh Fiddin & Entry Perpecahan Umat ::.

The full moon rises in between the two minarets of al-Nour mosque in Cairo late night .

"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Assalamualaikum Warahmatullahi Wa Barakatuh

Alhamdulillah bersyukur aku kerana dengan limpah kurnianya dapatlah aku menambah entry untuk menambah koleksi tulisan aku di sini.Rasanya sekarang ini aku tiada idea sangat nak tulis sebab aku sekarang ni tengah sibuk dengan Program Mega yag di anjurkan oleh Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta di sini.Sebabnya aku merupakan Ahli Jawatankuasa Gerak Kerja senang kata Pengarah Eksekutiflah =) bagi Unit Publisiti dan Pendaftaran so kerja aku kebanyakannya sibuk sebelum program berlangsung.Buat promosi dan juga iklan serta megambil pendaftaran bagi ahli-ahli yag duduk di Tanta nie yang belajar di Universiti Al Azhar ataupun yang belajar di Universiti Tanta (bagi student medic khususnya).

Rasanya macam nak terumbag ambing rasanya.Nak pengsan pun ada terkejar sana terkejar sini.Aku yang tengah membuat entry tambahan ini pun sebenarya tengah menyiapkan beberapa iklan yang terbaru yang perlu di pinda untuk pegetahuan ahli.So terlalu feet untuk aku tunaikan tanggungjawab aku sebagai penulis ...cewahhhh berangan.Kekadang kuliah pun ada yang terlewat pergi sebab terlalu letih ... kelas tafaqquh ada juga yang tertinggal kerana menyiapkan tugasan yag perlu dibuat.Tapi kuliah dan kelas tafaqquh tetap aku ikuti insyaAllah walaupun ada yang rongak.


Kelas Tafaqquh Fiddin
Sebelum berlangsungnya Program Mega iaitu 'The Symposium Of Malaysian Students In Tanta (EMINENT 07) ' ini DPMT sekarang ini menganjurkan beberapa Kelas Tafaqquh selama seminggu bermula minggu lepas iaitu Kiffayatul Awwam, Fathul Qarib, Fathul Muin dan tidak lupa juga kelas Syeikh Abu Hassan Muhammad Sayyed Muhammad Ibrahim Abu Zaid yang mengajar kami student di Tanta ini Kitab 'Jauharah Tauhid' karangan Imam Al-Baijuri dan juga 'Ihya Ulumuddin' karangan Imam Al-Ghazali yang diajar pada setiap malam Selasa dan Rabu.Tidak ketinggalan juga kelas Syeikh Mohd Husni Ginting yang mengajar Kitab Al-Azkar karangan Imam al-Nawawi pada Khamis malam Jumaat.


Perpecahan Umat
Alhamdulillah banyak pengajaran dan ilmu yang aku dapat di dalam sesi Pengajian Tafaqquh Fiddin kerana ilmu merupakan perkara yang penting bagi kita sebagai Tolibul Ilmi ini dan kita sebagai Pedaie' perlu peka terhadap perkara ilmu kerana kita yang memegang Title Pendaie dan Pendakwah perlu ilmu yag mantap untuk memberi ilmu kepada orang yang kurang pendedahannya di dalam mengetahui apa itu agama islam yang sebenar.Sekarang ini perpecahan di antara umat islam sedag berlaku di Malaysia.Kita lihat golongan Wahhabi sekarang ini...MasyaAllah Tabarakallah...Asyik-asyik membid'ahkan orang dan dalil yag sama juga di sebut tiada dalil yang lain di hafalnya.
(barangsiapa yang bida'ah = kena humban ke neraka).

Nak tak nak, kita kena akui bahawa golongan Wahhabi hari ini suka sangat bawa isu bida'ah. Itu bida'ah. Ini tidak ikut sunnah, masuk neraka. Bida'ah memang ada dalam syariat. Tak siapa yang mahu menafikan. Dan bukanlah pula setiap orang yang membawa isu bida'ah itu Wahhabi. Yang Wahhabi ni adalah dari jenis golongan yang menakrifkan isu bida'ah pada tahap yang sangat ekstrem dan membimbangkan.Islam tidak ajar kita terlalu sangat ekstrem di dalam satu keadaan walaupun ada ia tetap di dalam perhatian dan padangan para Ulama'.

Jadi masalah besar apabila kamu kata doa qunut Subuh itu bida'ah. Jadi masalah besar apabila kamu kata berzikir beramai-ramai itu bida'ah. Jadi masalah besar apabila kamu kata talqin untuk si mayat itu bida'ah. Jadi masalah besar apabila kamu kata berzikir guna biji sibhah itu bida'ah. Jadi masalah besar apabila kamu kata talaffuz niyyat ketika permulaan solat sebagai bida'ah.

#sibhah=tasbihlah sebab orang-orang nusantara sudah mengunakan istilah ini sejak turun-temurun ... tasbih mana boleh pegang (SUBHANALLAH) hehehe!

Saudaraku yang bermazhab Wahhabi, selagi mana yang buat ijtihad itu adalah dari ahlinya yang benar-benar layak maka antum semua ini fikirlah dengan teliti akan keberadaan diri antum ini, maka ketahuilah bahawa sesuatu ijtihad tidak membatalkan ijtihad yang lain.Antum semua ni aku rasa memang ada banyak masa terluang untuk bincang isu-isu yang sudah selesaikah ataupun antum semua ini nak dapat perhatian sahaja senang kata "Publisiti Murahan".Dalam pembacaan aku Fahaman Wahhabi sebenarnya adalah satu ideologi yang mendakwa mereka mengiktiraf 4 mazhab fiqh muktabar, dan mahu berlapang dada pada perkara-perkara khilaf, tetapi pada akhirnya mereka hanya mahu pandangan dari mereka sahaja yang betul dan diterima oleh umat Islam. Apa kes sekarang nie! cuba jawab pertanyaan aku ini?

So sebagai umat Islam yang bermazhab Syafi'eyah Berhati-hatilah dengan mereka yang berfahaman Wahhabi ni, lagi-lagi yang baru sahaja terkena penangannya. Yang baru kena ni aku rasa segeralah kembali ke pangkal jalan, ahli-ahli Wahabbiyah ini biasanya mereka akan bawa isu-isu berkaitan qunut, talqin, tahlil, kenduri arwah, dan sebagainya. Biasalah..enjin masih panas so rajinlah nak beri pandangan yang apa-apa entah.Dan macam-macam lagi le diorang punya perangai, lagi-lagi yang baru berjinak-jinak dalam manhaj yang kononnya mengikut Al-Quran dan Sunnah yang tulen lagi asli lagi ori lagi tiada cetak rompak.

Tapi bagi yang dah lama, mereka sure tidak akan berani sangat untuk membawa isu-isu itu sebab mereka(otai-otai lama) tahu hujah mereka akan dipatahkan dengan mudah apabila buku bertemu ruas.Akhir sekali bertaubatlah segera ya.Aku yang bermazhab Syafie inipun bab feqh tak habis ngaji lagi inikan lagi Antum golongan Wahhabi nak destroy ulama'- ulama' Muktabar 4 Mazhab.Ngaji sampai dapat darjat Imam Syafie dulu baru leh bertaklid ini faham....ingat pesanan aku ni.Ngaji sampai habis dulu ye mazhab dirimu yang asal.Jangan jadi Jumud ye walaupun suka berTajdid!

ilalliqa maa salamah
farizalshah
thaniah street,seberbay,tanta

=) Thankz for Bro Tawel (rujukan dari blog dia sikit)



No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang