Barang Jenama Anda

Monday, April 16, 2007

Bingkisan Selama Seminggu

بسم الله الرحمن الحيم

"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Jaulah Exco BKPJM sesi 06/07 Ke Tanta

Ahad, 19 Rabi`ul Awwal 1428 bersamaan 8 April 2007,

Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor Di Mesir (BKPJM) hari ini telah mengadakan Jaulah ke tempat aku muhafazah El-Gharbiah di bandar Tanta.Aku serta sahabatku yang lain mendapat berita ini 2 hari sebelum kedatangan mereka.Kunjungan mereka disambut baik dengan kehadiran ahli Johor seramai separuh daripada 50 orang yang menuntut di Universiti Al-Azhar cawangan Tanta ini.Aku serta sahabat yang lain menyediakan makanan yang ala kadar je iaitu Mee Kari Hailam.Bolehlah cincai² saja.Program bermula agak lewat kerana ada masalah teknikal yang berlaku.Tapi yang penting jaulah yang dirancang sejak sebelum fasa kedua ini bermula, alhamdulillah telahpun terlaksana dengan jayanya walaupun ada sedikit kelemahan yang dilihat.Mandub Johor yang baru telah dipilih iaitu saudara Mohd Huefiros Efizi b Hussin.

Malam - Kelas Syeikh Husni Ginting yang last bagi kitaorang student Tanta coz dah masuk fatrah imtihan. So segala yang berkaitan dengan pengajian luar kena tawakuf dahulu.Lepas ni sambung lagi.Malam ni bab adab berpakaian semasa berzikir.Aku tak berapa nak tumpu sangat kerana keletihan coz memasak untuk Program Jaulah BKPJM petang tadi.Penat..sehhh...=(


"Yaumu Nasim - Santapan Terakhir"


Isnin, 20 Rabi`ul Awwal 1428 bersamaan 9 April 2007,

Hari ini merupakan hari cuti bagi penduduk di Perlembahan Nil ini.Hari cuti ini di namakan 'Yaumu Nasim'.Hari ini kata abang² lama adalah untuk meraikan perayaan bagi orang² kristian kat sini..Alah macam dekat Malaysia kita raikan Gong Xi Fat Cai dan Deepavali sama je. Ia Di raikan oleh penganut Kristian Ortodoks yang kebanyakan mereka anuti di Perlembahan Nil ini. Patutlah aku tengok lengang je jalan hari ini.Pasar² semua tutup, kedai² semua tutup.Nak wat macam mana dah nak tutup.Aku punya kertas assinngmnt sampai tak leh nak beli di sebabkan kedai tutup...tension!!!! nasib baik ada spare part kalau tak naya jek 'BAHAS TAUHID' aku.


Perayaan yang berkisarkan tentang perihal hari kematian Tuhan Jesus mereka.Tarikh tepat kematian Jesus juga tidak jelas. Banyak cendekiawan menganggap bahawa Gospel John menggambarkan waktu penyaliban sebagai baru sahaja sebelum perayaan Passover (juga dipanggil Kuartodesimanisme) pada hari Jumaat, 14 Nisan, manakala gospel-gospel sinoptik (kecuali Mark 14:2) memerihalkan waktu Santapan Terakhir yang merupakan makan Passover pada hari Jumaat, 15 Nisan, sebagai baru sahaja sebelum penangkapan Jesus; bagaimanapun, sebilangan cendekiawan menganggap bahawa pemerian sinoptik adalah secucuk dengan pemerian dalam Gospel John. [8] Selain itu, orang-orang Yahudi mengikut kalendar qamari-suria dengan fasa-fasa bulan sebagai tarikh dan dengan itu, merumitkan penghitungan sebarang tarikh yang tepat dalam kalendar suria. Menurut karya John P. Meier, "Seorang Yahudi Pinggir" ("A Marginal Jew"), memberikan pertimbangan kepada tempoh jawatan peguam cara Pontius Pilate dan tarikh-tarikh Passover pada tahun-tahun dalam tempoh itu, kematian Jesus kemungkinan besar boleh ditetapkan sebagai 7 April 30 Masihi atau 3 April 33 Masihi. [9]




Perginya Seorang Tokoh Agamawan Nusantara

Khamis, 23 Rabi`ul Awwal 1428 bersamaan 12 April 2007,

Pada hari ini kita kehilangan satu lagi tokoh ilmuwan lagi ahli tarikh ulama Nusantara dan karya-karya mereka. Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir bin Wan Abdullah rahimahUllah cukup besar jasanya dalam memperkenalkan para ulama kita di Nusantara dan karya-karya mereka. Boleh dikatakan umur beliau telah dihabiskannya untuk tujuan tersebut kerana kesedarannya terhadap khazanah yang terkandung dalam kitab-kitab karya ulama silam kita dan jasa-jasa mereka. Semua ini dibuatnya tanpa memikir ganjaran duniawi buat dirinya, semuanya dilakukan dengan ikhlas dan kerana cintanya kepada para ulama tersebut. Beliau mahu agar khazanah peninggalan ulama tersebut terus dihayati oleh generasi kini dan yang akan datang. Agar masyarakat mengenali kehebatan ulama terdahulu dan sumbangan mereka terhadap umat Nusantara dalam menyebar dan memartabatkan Islam di rantau ini.

Beliau telah mengembara ke berbagai tempat untuk mengkaji, mengumpul maklumat dan bahan. Usaha beliau dalam menggali dan mengumpul khazanah itu bukan mudah. Pada usia 12 tahun lagi, beliau sudah mengembara ke seluruh Asia Tenggara bagi menghimpun khazanah itu. Empat dekad mengembara, pelbagai ranjau dihadapi, kini penat jerih dan kesabarannya boleh dibanggakan. Beliau kini memiliki beratus-ratus manuskrip asli sama ada dalam tulisan Jawi atau Arab. Ada antaranya berusia lebih 500 tahun dan tidak boleh didapati di mana-mana perpustakaan, muzium atau arkib di rantau ini.

Dalam usahanya itu, beliau berjaya menghasilkan lebih kurang 100 judul karya asli yang memaparkan biografi ulama, karya, pemikiran, sejarah perjuangan mereka termasuk membuat analisis terhadap mereka. Selain menulis buku, beliau juga aktif mengadakan seminar, membuat kertaskerja-kertaskerja dan menulis berbagai rencana dan artikel. Tulisan-tulisannya pernah mengisi majalah-majalah seperti Dewan Budaya, Majalah Dakwah, Al-Islam dan Jurnal Dewan Bahasa. Dan sejak beberapa waktu dahulu, Utusan Malaysia setiap Isnin memuatkan tulisan beliau memperkenalkan para ulama kita terdahulu. Dengan ilmu dan bahan yang diperolehnya, Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir boleh dianggap sebagai pakar rujuk manuskrip klasik Melayu dan ulama Nusantara. Apa tidaknya, beliau menjadi tumpuan mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai alam Melayu. Bahkan, tidak kurang 500 pelajar dan pensyarah dari seluruh dunia yang mendapat khidmatnya untuk membuat thesis dan bahan pengajaran mereka.

Maka sewajarnya, jasa dan pengorbanan yang telah dilakukannya kita kenangkan dalam benak sanubari kita. Pemergiannya kembali ke hadrat Allah s.w.t. merupakan satu kehilangan kepada dunia Islam amnya dan dunia Melayu khasnya. Mudah-mudahan Allah membalasi beliau dengan sebaik-baik balasan dan menempatkan beliau bersama dengan para ulama yang beliau kasihi dan para sholihin. Juga semoga sepeninggalan beliau, tempatnya dijadikan ada penggantinya. Allahumma ....aamiin ...... al-Fatihah.

Majlis Kesyukuran Besday Boyz - Bro Kamil, Bro Pechol, Bro Pacak and Bro Nabil

Sabtu, 25 Rabi`ul Awwal 1428 bersamaan 14 April 2007,

Hari ini adalah hari sambutan besday² 4 brother student Johor kat Tanta nie.Memang meriah macam raya plak aku tengok ahakz..bukan apa dengan kecahnya dengan lagaknya diorang masa Majlis Kesyukuran tersebut.Sambil mengadakan majlis kesyukuran ini, tuan² empunya badan juga membuat majlis ini adalah bersempena dengan Maulidur Rasul SAW.Majlis dimulakan dengan bacaan Yassin kemudian tahlil ringkas, marhaban dan juga bacaan Burdah.Boleh dikatakan ramai sahabat-sahabat yang turun ke Tanta hari ini.Bebudak Kaherah, Zaghzik, Shibin el-kom, Damanhur semua turun sini.Memang meriah dah macam raya kata bro Usop!! .Kitorang dijamukan dengan nasi empit , kuah lodeh, kuah kacang, and paling mahal rendang tok-tok hehehe.Alhamdulillah kenyang..best tue!!!.Tahun depan boleh buat lagi.

Last Training Silat Musim Shita


Persatuan Silat Gayung Pusaka Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta

Ahad, 26 Rabi`ul Awwal 1428 bersamaan 15 April 2007,

Hari ini hari last training aku serta member yang lain akan latihan silat yang kami buat setiap minggu sebanyak 2 kali iaitu sabtu dan ahad.Budak-budak putih sudah habis pengajian mereka sampai elak pukul.Bagi kami ahli senior - hijau - sudah menghabiskan '21 jurus pukulan' dan '45 Jurus Anak Harimau'.Acara bergambar disibukkan dengan bebudak arab yang suka tengok kamera.Thankz for Bro Ehsan, Bro Fitri and Bri Ejad.Naim, Hilman, ustz Jai, Yuzek, ustz Halim, Anan and Baha jumpa lagi di musim Saifi.Bebudak putih..tolong peringat bebaik buah asas dan buah elak pukul.


Akhir kalam salam imtihan buat kengkwan semua.Semoga imtihan yang akan datang ini akan Allah SWT berikan kepada kita nikmat kelapangan dada dan dipermudahkan segala penghafalan dan pemahaman kita di dalam madah-madah yang kita bawa.

Bittaufiq Maa Najah InsyaAllah

ilalliqa maa salamah.
farizalshah
thaniah street,seberbay,tanta


No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang