'MMKT' dan cuti-cuti Malaysia.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Berakhir Minggu Mahabah Keluarga Tanta 2007

Sudah dua hari MMKT melabuhkan tirainya. Juara keseluruhan sudah diketahui umum, Kamsis Qalyubi mempertahankan kejuaraan sejak MMKT di laksanakan di bumi Tanta ini. Juara keseluruhan di apit erat di dada Penghulu Kamsis Ustaz Azhan. Komitmen yang tinggi dan tolong-menolong di antara penduduk Qalyubi juga merupakan antara sebab MMKT memberikan kemenangan ke atas Kamsis Qalyubi. Antarnya acara yang dimenangi ialah membolot emas dalam Sepak Takraw dan juga Bola Tampar. Johan dalam acara balapan. Johan juga di dalam acara dewan.Kamsis Qalyubi meninggalkan lawan di tempat kedua dengan jarak mata amat jauh iaitu dalam 100 mata lebih. Kiraan mata Kamsis Qalyubi ialah dalam 2 ratus lebih dan tempat kedua Kamsis Syarbini dengan kiraan mara 1 ratus lebih. Tahniah di ucapkan kepada semua warga Tanta kerana memberi komitmen yang tinggi di dalam MMKT 2007 ini.Semoga kita akan bertemu lagi di MMKT pada tahun akan datang. Juara-juara di dalam MMKT akan di calonkan ke peringkat yang lebih tinggi iaitu Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan (PMHK).

Pulang bercuti

Semalam merupakan hari kepulangan bagi sahabat-sahabat aku yang sekali datangnya ke bumi anbiya ini ke Malaysia untuk menghabiskan cuti musim panas yang mengambil masa selama tiga bulan lebih. Miftah, Syafiq, Zaini, Yazid dan Amini.Abang Kama, Muniq dan Bahrom dua hari lepas. Memang ramai pada tahun ini balik bercuti ke Malaysia. Aku pun tidak tahu apa sebab musabab mereka balik lebih-lebih lagi adik-adik baru yang belum sampai setahun tinggal di bumi Mesir ini. Boleh dikatakan lambakan pelajar Malaysia Mesir balik bercuti ke tanah air memang mengejutkan aku. Terasa bumi Mesir ini kosong terutamanya bumi Tanta ini. Masalan tidak sejak habisnya peperiksaan fasa kedua dua minggu yang lepas kedengaran sudah ada pelajar yang sudah sampai di Malaysia. Pening kepala aku memikirkannya, bukan kerana apa sepatutnya abang-abang lama yang sudah bertahun duduk belajar di sini sepatutnya balik ke Malaysia tetapi ini pelajar yang baru sahaja mengenali sedikit ilmu di bumi anbiya ini sudah mahu balik ke Malaysia

Bukan aku hendak cemburu dengan mereka, bohonglah kalau tiada perasaan mahu pulang ke tanah air berjumpa dengan ibu dan ayah. Tetapi aku fikir ilmu aku masih lagi cetek dan mentah untuk menjawab pelbagai persoalan yang bakal timbul di kalangan masyarakat kita khususnya Melayu Islam jika aku tergesa-gesa pulan ke tanah air.

Tapi bagi mereka yang sudah lebih dua tahun duduk di sini kemungkinan bolehlah balik ke Malaysia untuk melihat suasana masyarakat di tanah air.Bukan untuk suka-suka tetapi untuk mengambil serba sedikit analisis keadaan masyarakat untuk kita bawa pulang ke Mesir bagi membuat persedian yang rapi bagi diri sebelum pulang kembali ke pangkuan tanah air nanti.

Bagi para sahabat yang akan pulang ke Malaysia pada bulan-bulan yang akan daytang jangan lupa bawa 'hagah' balik ke sini. Jangan lupa juga jaga diri agar tidak terpedaya dengan arus keadaan di Malaysia yang semestinya menguji tahap keilmuan dan ketaqwaan kita sebagai pelajar Azhari.

/# sesapa yang balik jangan lupa bawa hagah untuk kita yang tak balik ini ye..Lempok ke Tempoyak ke Belacan ke apa jeklah ye =P

Comments

Popular Posts