Muhasabah Ba'da Imtihan

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"



Ba'da Imtihan




Alhamdulillah akhirnya diri ini selesai sudah menghadapi ujian duniawi yang Allah takdirkan berada di dalam kehidupan aku.Suasana yang selesa sebegini membuatkan aku sudah boleh menitipkan sesuatu di dalam blog aku ini dengan kurnian jejari milik Allah SWT di pepunat laptop milik raeis ni huhuhuhu.Terasa diri ini dah lama jugaklah tak update blog ni kan.Alah korang semua aku rasa pun sama jugaklah kot.Kita selama 1 bulan berhempas pulas dan sepulun-pulunnya kitab-kitab bagi menjawab exam yang semestinya kita akan tempuhi di bumi Anbiya ini.



Terasa diri ini begitu penuh dengan idea selepas selama sebulan menempuh onak diri dengan menelaah kitab-kitab yang bermacam-macam ragam pengolahan cerita dan pengisiannya untuk kita Tolib Ilim mengetahui apa yang tersirat dan tersurat di dalamnyadan yang perlu kita ketahui dan apa yang kita tidak patut 'Rad'.Tetapi aku takut diri ini akan menjadi kosong kembali selama tempoh 3 bulan percutian yang akan kita mahasiswa dan mahasiswi di bumi Anbiya ini.Takut dosa dan maksiat yang mengintai-intai dan akan mengunjung tiba di kemudian hari.



Selama 2 bulan aku bersama kitab-kitab terasa diri ini mesra dengan makhluk yang banyak jasanya pada setiap makhluk khususnya para cendikiawan dan pelajar seperti kita ini.Tanpa mereka masakan kita dapat menjawab dengan baik bersandarkan huraian dan juga dalil-dalil yang perlu kita tahu untuk huraikan di dalam kertas jawapan kita.Tanpa mereka siapalah kita.Tidak lupa yang palin utama ialah doktor-doktor dan syeikh-syeikh perguruan kita.Jika ada kitab sahaja tanpa ada guru yang mengajar bak kata pepatah



"Belajar tanpa guru bagaikan belajar bersama syaitan"


Natijah yang boleh kita dapat di sini ialah pentingnya diri kita ini berguru untuk mendapatkan ilmu.Tanpa mereka siapalah kita bukan.Mungkin kita tidak akan sampai ke peringkat yang tinggi ini.Fikirkanlah ya wahai sahabatku.



Muhasabah Blogie


Selama sebulan ini jugak aku jarang menjenguk blog aku ini. Adalah 2 atau 3 kali menjengahnya. Terasa rindu sebab itu jenguk.Masakan tidak rindu dengan kesunguhan yang ada penat lelahnya.Mana mungkin diri ini hendak menghilangkan diri dengan begitu sahaja blog yang aku curi-curi study dengan orang ini.Aku sudah jatuh 'CINTA' dengan blog ini.Tempat aku meluahkan perasaan di dalam diri dan tempat untuk aku bermuzakarah sesama kita umat islam yang mempunyai iman dan taqwa yang kita tidak ketahui akan tahapnya.Tempat untuk aku menyampaikan apa yang aku tahu. Menyampaikan amanat yang Allah berikan padaku.Walaupun banyak lagi cara yang boleh kita buat untuk menyampaikan dakwah.Tapi bagi aku inilah antara cara yang aku rasa serasi denganku selain yang lain.







Wahai sahabatku sekalian.Sekian lama aku berada di dalam kehidupan berblog ini.Rasanya diri ini tidak layak hendak menitipkan sesuatu buat semua insan yang pernah menjenguk blog aku yang tidak berapa ada pengisiannya yang bernas dan terbaik. InsyaAllah aku akan bermuhasabah dengan kredibiliti yang aku pegang selama ini. Mampukah aku menjadi pro Tajdid, pendai'e yang menyampaikan risalah melalui jalan penulisan. Aku kekadang melihat rakan-rakan yang lain mempunyai blog sama seperti aku tetapi jalan pengutaraan dan pengisian di dalam blog mereka begitu mantap dan mendalam walaupun diorang tidak mengaji secara takhasus bab-bab agama tetapi diorang boleh menguraikan isian blog mereka dengan baik. Mungkin mereka rajin membaca dan mengambil 'Vocab' yang baru di dalam bahasa. Aku masih lagi di tahap ini.Moga muhasabah yang aku kecapi sekarang ini akan membantu aku untuk lebih kuat berusaha untuk memperbaiki kelemahan yang ada.



Walaupun diri ini banyak kelemahan, aku mohon pada sesiapa yang pernah ziarah blog aku ini tegurlah apa yang salah.Kita bukan insan yang sempurna di duni ini.Bukan 'Maksum' seperti Nabi Muhammad SAW.Aku harap kamu semua dapat membantu diri ini untuk mengubah apa yang salah kepada yang lebih baik.



"Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengubah sikap dan keadaan makhluk itu melainkan diri mereka yang berusaha untuk mengubahnya selain memohon dan bertawakal ke atas diri yang Maha Esa dan Maha Mengetahui" mafhum ayat Allah SWT



Happy Besday Brother Kimi





Semalam merupakan tarikh yang tidak akan ku lupakan di dalam diari kehidupan aku dekat bumi anbiya dan insyaAllah tidak akan lupa sampai bila-bila.Tangal 12 Jun aku dan ahli bait akan meraikan 'Hari Kelahiran' sahabat dan juga Rais bagi rumah aku, siapa lagi jika bukan Bro Hakimi.Selamat Hari Lahir yang ke 26 aku ucapkan.Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki insyaAllah. Ada lagi satu semoga dipercepatkan Jodoh huhuhu...(mampos aku jika dia chek blog aku ini..arhhhh lantaklah blog aku.hehehe=)



Sajian untuk aku ahli biat buat untuk dia adalah 'Nasi Baryani' dan 'Ayam Masak Merah' menus special tue huhuhuhu.Saja-saja aku buat ujikaji ini.Alhamdulillah jadi juga akhirnya.Thankz aku ucapkan dekat brother-brother aku yang lain Abang Nuh dan Raeis.Semoga ikatan ukhwah yang terbina ini akan sampai ke akhirat kelak.



Rasanya diri ini dah lama sangat menaip untuk kesekian puluh kalinya maka aku minta izin dulu untuk berundur.InsyaAllah jika Allah memberi masa dan memanjangkan usia aku ini akan adalah lagi entry untuk tatapan kamu semua.Aku mohon agar kita semua berjaya di dunia dan akhirat insyaAllah.Amin.


ilalliqa maa salamh


Comments

Popular Posts