Pelajar Malaysia dibunuh kejam di Mesir

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Pelajar Malaysia dibunuh kejam di MesirKUALA LUMPUR: Seorang penuntut Malaysia di Universiti Al-Azhar dari kampusMansurah, Mesir mati ditikam lebih 10 kali oleh rakan senegara yang turutbelajar di kampus berkenaan, di sebuah rumah di sana semalam. Dalam kejadian12.30 malam (waktu tempatan), mangsa, Mohammad Ishak, 22, yang berasal dariKampung Rajawali, Chendering, Kuala Terengganu, meninggal dunia selepasdimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Antarabangsa As-Salam akibatkecederaan parah di kepala dan lehernya.

Jurucakap Bahagian Atase Pendidikan Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) Kaherah,ketika dihubungi, mengesahkan kejadian pembunuhan itu dan memaklumkan suspeksudah ditahan polis Mesir dan siasatan sedang dijalankan."Laporan hospital mendapati Mohammad kehilangan banyak darah akibat dipukulteruk di kepala, selain ditikam bertubi-tubi di bahagian leher menyebabkannyagagal diselamatkan," katanya.Lelaki yang menyerang Mohammad, berasal dari Dengkil, Selangor, tidak sempatmelarikan diri dan ditahan di tempat kejadian oleh jiran mangsa sebelumdiserahkan kepada polis, katanya.

Lelaki itu, pelajar Tahun Dua Pengajian Islam, Universiti Al-Azhar (KampusMansurah), ditahan bersama tiga pisau berlumuran darah, dipercayai senjata yangdigunakan dalam pembunuhan berkenaan, kata jurucakap itu."Ibu bapa mangsa dan suspek sudah dimaklumkan mengenai kejadian itu. Kita jugasedang menunggu perkembangan siasatan kes bagi mengenalpasti motif kejadian,"katanya.

Di KUALA TERENGGANU, abang Mohammad, Hussein Ishak, 28, berkata beliau mendapatberita tentang kejadian yang menimpa adiknya itu kira-kira 9.15 pagi tadi daripada salah seorang abangnya yang berada di Kuala Lumpur."Saya terus menghubungi Kedutaan Malaysia di Mesir untuk bertanyakan kesahihancerita tersebut dan pegawai berkenaan memberitahu adik saya meninggal duniaakibat ditikam oleh seorang pelajar Malaysia yang berasal dari Selangor di rumahsewanya," katanya ketika ditemui di rumah keluarganya.Hussein berkata beliau dimaklumkan bahawa ketika kejadian, adiknya bersendiriandi rumah sewanya itu apabila didatangi oleh pelajar terbabit yang datang mencarisalah seorang daripada temah serumah adiknya.

Bagaimanapun, katanya teman serumah adiknya itu telah keluar dari rumahmenyebabkan pelajar terbabit menjadi berang."Ketika itu adik saya keseorangan dan mungkin kerana ingin melepaskan geram, diapergi ke dapur dan mengambil pisau lalu menetak adik saya. Adik saya cubamelawan tetapi dia terus mengejar dan menetak adik saya sehingga mengalami lukaparah," katanya.Beliau berkata ketika adiknya melarikan diri ke bilik air dan cuba mendapatkan pertolongan, pelajar terbabit terus menetak adiknya sehingga pengsan.Beliau berkata adiknya akan dikebumikan di Mesir oleh pihak kedutaan Malaysia disana kerana keluarganya tidak mampu menyediakan kos sebanyak RM10,000 bagiurusan membawa pulang jenazah. Bernama

Comments

Popular Posts