Family Day BKPJM & Seminar Ilmu Falak

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Alhamdulillah bersyukur dengan rahmat dan inayahnya dapatlah aku mencoretkan lagi sesuatu untuk tatapan rakan-rakanku yang dahagakan informasi dariku(ceh..!! ayat poyolah pulak aku bagi..huhuhu).Rasanya dah lama juga aku tidak menulis dan memperbaharui isian di dalam blog aku ini.Bukan apa..maklumlah musim cuti-cuti Mesir ini ada saja yang aku hendak buat lagilah musim panas ini bukannya lekang aku dok rumah ada saja tempat yang aku hendak merayap. Masa cuti ini banyak program yang ada di Mesir ini, kira tidaklah kosong membuang masa. Banyak sangat program-program yang faedah di kala musim cuti ini, lebih-kebih lagi bagi aku sebagai seorang mahasiswa seperti kelas-kelas talaqi dan tafaqquh fid-din, seminar-seminar dan juga jaulah ke tempat-tempat sejarah di bumi Mesir ini.


FAMILY DAY BKPJM 2007

Bagi diri ini yang sememangnya suka sangat mengaktifkan diri ini(huhuhu...promote nampak ko Jal). Program terbaru yang aku ikuti dalam masa seminggu yang lepas ialah Hari Keluarga BKPJM yang berlangsung pada 15 dan 16 Julai lepas. Masa 15 aku tidak dapat ikut sebab ada meeting dekat Tanta so aku dapat pergi masa 16 Julai itu sahajalah...sempatlah main bowling dengan diorang semua..huhuhu aku punya team oklah..abang Nuh, Sakini, Yazid dan member yang sekamcing sangat dengan aku Adnan. Ramai juga yang join walaupun yang tinggal hanyalah 40% sahaja di bumi Mesir ini yang lain semua balik Malaysia bercuti. Main bowling dalam 2 frames tapi hakikatnyer tak leh nak kejar Adnan dengan jatuhan pin 143. Aku hanya dapat memungut 121 jatuhan pin. Tempat kedua keseluruhan. Boleh tahanlah tapi yang team aku sahajalah.

Malamnya pulak Keluarga BKPJM bakar SATAY huhuhu..seronok sangat sebab dah lama tidak bakar SATAY, last aku bakar masa hari lahir Raeis masa 2006. Ramai sangat yang turun walaupun hakikatnya sedikit huhuhu.BP PMRAM pun turun Ustaz Juzaili dan Ustaz Hud. Aku yang kira dah suku kerja bakar-membakar masa sampai di Asrama Johor terus sahaja bakar satay-satay yang berbaki. Alhamdulillah hari ini aku kenyang dengan makan satay. Memang best satay yang dibuat huhuhu, lagi-lagi ada lodeh fuh lagilah best. Lama sangat nak bertemu dengan lodeh masa Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha sahaja yang boleh jumpa. Syukran jazilan aku ucapkan kepada keluarga BKPJM. You All the best!.

Seminar Ilmuan Falak

Pada 18 dan 19 Julai pula aku mengikuti Seminar Ilmu Falak di Kaherah ini di ARMA anjuran bersama Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor Di Mesir, Keluarga Pelajar Perlis, Dewan Perwakilan Mahasiswa Mahasiswi Mansurah dan Dewan Perwakilan Mahasiswa Zaqazik.

Di dalam Seminar ini melibatkan 3 orang panel yang membentangkan tentang kertas kerja, 2 dari Mesir dan seorang dari Malaysia. Al Fadhil Ustaz Hj Hanafiah Abd Razak dari Jabatan Mufti Negeri Johor adalah pembentang utama di dalam seminar ini. Di dalam seminar ini sebanyak 4 pembentangan kertas kerja dapat di uraikan dengan jayanya.

Banyak perkara baru yang aku dapat tahu contohnya tentang asal-usul tempat letaknya masa bermula.Sepatutnya masa di dunia ini bukan bermula di Greenwich tapi hakikat sebenarnya adalah di Tanah Suci Kota Makkah kemudian kerana tidak mahu adanya lagi peperangan di antara Kota Madinah seperti yang berlaku di peperangan Jamal di sebabkan perselisihan tempat dan pusat pemerintahan.Maka tempat mulanya masa di dunia ini ditukarkan ke DOHA di QATAR iaitu maksud Doha itu sendiri adalah tempat terbitnya matahari yang jelas. Sebab itulah masa sekarang semua sebenarnya di percepatkan 4 minit bagi mengatur dan menstabilkan masa di dunia. Dan paling penting aturan masa yang dibuat oleh kaum kafir ini adalah semata-mata untuk kegunaan mereka semata-mata untuk menghapuskan umat islam di dunia ini.

Banyak lagi yang tak dapat nak aku uraikan di sini seperti. Apa itu kelebihan taqwim hijrah dan masehi, asal usul peta dunia di buat oleh siapa, siapa yang mengasaskan hospital di Sepanyol, apakah ilmu yang pertama di terokai oleh ahli-ahli fikir dan ilmuan islam dahulu kala, bagaimana cara menentukan waktu solat dan juga penentuan hari raya, semuanya dapat aku perolehi di dalam seminar ini.Bersyukur aku ke hadrat Allah SWT kerana dengan asbab aku masuk ke seminar ini dapatlah aku tahu akan hakikat sebenar tentang ilmu-ilmu di dunia ini. Bidangyang terlalu aku minat sejak aku kecil dahulu dan pernah bercita-cita hendak menjadi ahli Astronomi masa sekolah rendah. Walaupun pada hakikatnya aku tidak dapat tapi akhirnya aku dapat juga tahu serba sedikit tentang ilmu astronomi mengikut landasan syariat islam iaitu ilmu falak.

Terima kasih aku ucapkan kepada semua yang terlibat di dalam program ini.Semoga pada masa akan datang akan lahir cendikiawan-cendikiawan ilmuan sains di Universiti Al Azhar ini..insyaAllah.

Galaksi Adromeda yang terdapatnya planet yang bernama BUMI yang Allah letakkan pelbagai makhluk dan spesis hidupan bagi beribadah kepada Allah SWT semata-mata


KATA-KATA PUJANGGA

Biarkan masa lalu ibarat setitik noktah pada sehelai kain putih. Kita masih berkesempatan untuk menghapuskannya. Meskipun tiada siapa yang mampu menongkah arus takdir yang menjadi suratan, namun takdir dan suratan bukanlah mutlak kerana manusia masih mampu berdoa untuk menghindar segarit kehampaan bagi merasai titisan bening air mata pagi...

Bergunung mana pun harta, bukanlah kaya namanya, jika miskin budi bahasa..
Segagah mana pun diri, bukanlah namanya pahlawan, jika nafsu tidak dapat di lawan..
Secantik mana pun rupa nan ayu, bukanlah namanya ratu, jika buruk tingkahlaku..
Setinggi mana pun darjatnya, bukanlah namanya mulia, jika tiada iman di dada..
Melangit mana pun ilmu, bukanlah namanya bijaksana, jika tidak diamal & diguna..
Sealim mana pun warak, bukanlah namanya ulama', jika takbur & riak.."

Comments

Popular Posts