Ujian Kehidupan Membawa Peringatan

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

katakanlah (wahai Muhammad):"Sesungguhnya aku hanya lah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahasa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu, oleh itu sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya." (surah Al-kahfi: 109-110)

Assalamualaikum buat rerakan yang aku rindui, sudah berminggu-minggu rasanya aku tidak menulis sesuatu di dalam bog aku ini untuk tatapan rerakan yang sering mengunjungi teratak yang tidak seberapa ini.Maaf andainya harapan yang rakan-rakan amat inginkan tidak terdapat di dalam blog yang serba-serbi kekurangan ini.Mohon maaf dari diriku ini.bukan tidak mahu menulis sebarang atikel ataupun sekadar jurnal kehidupan di sini tapi entahlah dalam 2 minggu rasa malas menyelubungi diri ini.Maybe ada bendaatau perkara yang membuatkan diri ini macam tak mau nak menulis.

Sepanjang aku tidak menulis banyak benda yang aku fikirkan, sejak aku tak menulis ini banyak benda yang aku nak rungkaikan di dalam blog ini tapi tidak kesampaian, entahlah masa tue agaknya aku masih tak menentu jiwa dan fikiranku agaknya.Rasa diri ini macam bukan orang dan diri yang dulu yang kebiasaannya ceria dan selalu buat orang rasa senang tengok aku, tapi dalam masa lebih 2 minggu ini aku rasa diri ini macam di uji oleh Allah SWT.Betul kata bro Apai kita perlu bersabar dengan apa yang ditimpa oleh kita baik ujian, mehnah dan tribulasi insyaAllah kita akan perolehi pahala di sisi Allah SWT.

Ada hikmah di sebalik apa yang terjadi di dalam diriku selama 2 minggu lebih, mungkin Allah ingin melihat hambanya ini bersyukur atau tidak akan takdir dan qada dan qadar yang ia berikan pada hambanya ini.Aku mohon agar diri ini tabah, kuat dan thabat di dalam menghadapi apa yang Allah berikan.Semoga mehnah yang diberikan kepada aku ini adalah sebagai penghapus dosa ku yang terlalu banyak di dalam kehidupan ini.Penganti kepada gantian di akhirat nanti agar aku yang tidak mampu bawanya di akhirat nanti mampu mengurangi sikit apa yang akan ku bawa dari muka bumi ini.

Resah di hati ini seringkali di cuil-cuil dan di usik-usik dek syaitan dan iblis yang seringkali tidak menangguhkan kerjanya untuk menyesatkan keturunan ADAM dan HAWA.Moga dri ini tidak akan keseorangan membawa diri yang fana di muka bumi.Moga ada yang memberi tunjuk ajar di dalam diri ini.Ku harap diri ini tidak tenggelam dan hanyut di dalam nafsu yang dibina sendiri dek tangan yang penuh dengan noda dan kotoran hasilan dari lumpuran maksiat yang diingini.Mohon doa dari ibu dan ayah serta keluarga jua dari sahabat-sahabat dan para guru yang ku pernah menuntut ilmu darinya agar diri ini terus sabar dan tetap iman dan taqwanya di dalam mendisiplinkan ilmu agama dan juga memantapkan jati diri akhalak seorang muslim sejati.Walaupun ini hanya kata-kata yang terungka di hujung jejari yang menaip askara keybord , ku harapkan agar ia dapat membikinkan doa di dalam setiap yang ku tuturi dan titipi di sini.

Seringkali diri ini leka dengan panaroma duniawi yang tidak kekal ini.Seringkali diri ini tertipu dengan corak kehidupan sekarang ini.Walaupun diri ini digelar mahasiswa agama tetapi kehidupan tidak jauh beza dengan mahasiswa yang menuntut ilmu-ilmu dunia seperti kedoktoran, kejuruteraan, perkomputeran dan sebagainya.Disiplin ilmu agama tidak dirungkai dengan sebaiknya di dalam kehidupan aku selama 1 tahun lebih aku duduk di sini.Azam yang lapok di lihat kembali di dalam diari ku yang sudah berusia 1 tahun lebih.Teringat akan azam yang ditanam di dalam kamus kehidupan aku sesampainya aku di bumi anbiya ini.

Subuh 3:45am 12 Oktober 2005

"Akan menghabiskan pengajian 4 tahun"

"Akan menjadikan TALAQQI no 1 sepanjang di Mesir"
"Kuliah jangan tinggal sekalipun!"
"Hidupkan sunnah dan tidak tinggalkan amalan wajib"
"Habiskan hafalan Al Quran"
"Doakan ayah dan ibu dan hubungi sentiasa"



Tetapi aku dapat rasakan hanya berapa persen sahaja yang aku telah dapat buat dan kerjakan yang lain hanya angan² kosong dari diri ini.Moga diri ini kembali melihat apa yang telah di azamkan benda yang laam.Kita perlu melihat benda yang belakang yang belum kita tunaikan seperti HUTANG yang belum kita bayar kepada orang yang berhak kepadanya.Aku banyak hutang rupanya dengan AZAM aku.InsyaAllah akan ku penuhi dalam diri ini.

Muhasabah sentiasa dititipkan di bibir aku tetapi selama mana dapat bertahan, seringkala alpa dengan muhasabah-muhasabah yang aku buat sendri pada diriku.Aku tidak tahu kenapa diri ini senang meninggalkan benda yang sudah baik dinilai di dalam hati dan diri.Tetap menginginkan perkara yang jauh dari dalam diri ini berupa maksiat dan sebagainya.Moga Allah menetapkan jiwa dan ragaku kepada MU ya Allah.Ya Rasulullah SAW aku merinduimu ... Ya Sahabat aku jua merinduimu perjuangan kalian.Doakan diriku hamba yang lemah dan hina ini.
Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal. ”Saidina Ali bin Abi Thalib

dari hamba Mu yang lemah Ya Allah
farizalshah ad-Dirani

Comments

Popular Posts