Barang Jenama Anda

Sunday, October 28, 2007

Syukur & Bubur Lambuk

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Assalamualaikum buat sahabat yang masih lagi dapat menghirup udara yang yaman di dunia ini.Kita perlu bersyukur atas nikmat pemberian yang Allah ciptakan pada kita semua. Adakah kita semua ini bersyukur dengan ciptaan yang Allah berikan khsus untuk kita hidup di dalam dunia yag serba serbi fana ini.Syukur itu bukan sahaja kita lafazkan ia di bibir dan di mulut semata tetapi ia harus datang dengan hati yang ikhlas di dalam setiap diri muslim di dunia ini. Cuba kita bayangkan seketika nikmat yang Allah berikan pada kita dengan sempurna ini kita matikan sendiri hanya 2 minit dan kita tutup mat auntuk mencetus penghayatan ini.Alangkah rasa takutnya kita untuk menhadapi saat-saat udara itu sudah habis di manipulasikan oleh darah.Udara yang lain tidak dapat di sedut dalam tempoh 2 minit itu.Semestinya pada fikiran kita matilah di depan mata kita jika kita tidak menyedut udara dengan pantas pada ketika itu. Alangkah besarnya anugrah yang Allah berikan pada kita umat islam dan semua makhluknya di muka bumi ini yang inginkan anugerah udara.

Bersyukur atas nikmat yang diberikan Allah merupakan salah satu kewajiban seorang muslim. Seorang hamba yang tidak pernah bersyukur kepada Allah, alias kufur nikmat, sejatinya adalah orang-orang sombong yang pantas dimasukkan ke nerakanya Allah swt. Allah swt telah memerintahkan hamba-hambaNya untuk mengingat dan bersyukur atas nikmat-nikmatNya. Allah swt berfirman, ertinya:

Kerana itu, ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat pula kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu mengingkari nikmatKu.”[al-Baqarah:152]


Cuba renungkan seketika pula bila mana kesyukuran itu Allah tarik nikmatnya dengan menyuruh semua umat dan makhluknya membayar setiap anugerah yang Allah berikan pada kita. Bayangkan Allah berikan dan keluarkan bil cas segala perkhidmatan yang Allah berikan pada kita.Cas penglihatan, cas udara, cas merasa, cas menghidu dan segalanya. Setiap bulan Allah keluarkan bil cas untuk segala keperluan yang telah kita gunakan. Sememangnya tidak ada seorang dan tidak ada makhlukpun yang mampu membayar dengan wang ringgit yang sedia ada di dalam diri kita.Betapa Rahman dan Rahimnya Allah hanya menyuruh kita mensyukuri nikmat pemberiannya dengan mengerjakan suruhan dan meninggalkan larangannya.Itupun kita malas untuk melakukannya.Renungkanlah wahai sahabatku




Explore and Trying Bubur Lambuk @ Ayam

Hari ini merupakan syawal yang ke 16 dan hari ini juga merupakan hari yang 3 aku sudah habis mengerjakan puasa enam yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW buat para umatnya akhir zaman ini. Nak dikatakan hari ini tidak berbuat apa tak patutlahkan sebab walaupun hari ini aku cuti dan kebanyakan kuliah cuti pada hari ini( expecially student azhar tanta - melainkan fakulti qiraat). Hari ini ada gotong royong sikit dekat Dewan Mahmud Syatut Bait Izzah bagi Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta. Untuk mengemas kembali dan mengaturkan kembali keadaan Bait Izzah yang baru ini. Aku boleh dikatakan datang lewatlah sebab hehehe biasalah lepas subuh tue baca-baca Quran dan santai ter Qairullah sekejap dalam 2 jam huhuhu. Sampai Bait Izzah aku tengok diorang dah makan dah sarapan pagi. Aku dan Adnan ditugaskan untuk membuat juadah bagi diorang yang gotong royong ini. Cadangnya adalah BUBUR LAMBUK.

Kalau nak diceritakan asal usul bubur lambuk inilah aku tak tahu asal usul dia yang sebenar. Tapi yang aku tahu kalau bubur lambuk ini semua negeri kat Malaysia ada cara tersendirinya nak memasak bubur itu menjadi lambuk(berbagai isi).Jika bagi aku yang berkelahiran Johor Darul Takzim ini, tradisi juadah bubur lambuk ini mashur bila musim Ramadhan. Masa bulan Ramadhan inilah baru terkeluar nama bubur lambuk. Jika di Johor bubur labuk dibuat dengan perlbagai cara dan pelbagai rasa. Hehehe ada perasa ayam ada perasa daging ada perasa buah-buahan ada perasa sayur-sayuran. Tetapinya yang paling mashur bubur lambuk itu di letak sekali bahan-bahan seperti daging dan ayam juga sayur-sayuran.



Jika bulan ramadhan ini comferm penuh je surau dan masjid orang-orang menunggu giliran untuk menerima juadah bubur lambuk sebelum berbukanya mereka. Kira kalau dekat mesir ini di panggil Maidatul Rahman macam tuelah. Tapi ini tapau bawa balik punya hehehe. Dah adat kat Johor nak buat macam mana. Sememangnya ada peruntukan untuk pembiayaan untuk membuat bubur lambuk ini. Masa aku kat Malaysia dulu rajinlah tengok orang-orang tua memasak bubur lambuk ini. Dok kacau-kacau diorang kat dapur dan sambil itulah kita 'menyelam sambil minum air' ilmu masak memasak ini macam itulah kita ambil, bukan mencuri namanya tetapi segan hehehe. Ialah umur kita pun masa tue berapa tahunlah sangat. Dok tolong potong-potong jeklah hehehe. Walau apa-apapun ilmu itu aku dapat juga dari Tok Wan sedara aku hehehe.Ayah aku apa kurangnya sebab memang keturunan aku ni reti masak kot yang lelaki.



Hari ini mulalah aku mengexplore dan mentry sesuatu( bahasa rojak manalah yang aku tulis nie - rojak petis pun tak macam ni hehehe). Bahan-bahan Adnan yang beli. Kitorang masak bubur lambuk ayam hari i ni.Bahanpun oklah hehehe siap semua dalam kul 2 lebih tapi ada satu select sikit sebab pedas sikit dan ada member siap tegur badan dia panas.Memanglah bubur lambuk ini bagus untuk makan time musim sejuk sebab dia cepat hadam dan kenyang tapi cepat lapar gak. Lagi satu bubur lambuk ini berempah sebab tue badan jadi panas. Boleh jadi untuk menyihatkan badan kita kalau musim sejuklah nak berpeluh mahunya heheheh ber-ICE adalah.


Bubur Lambuk Ayam

Bahan-Bahan:

100 gm berasSehelai daun pandan2 batang serai4 sm halia4 sm kulit kayu manis300 gm ayam (diricik halus)2 helai daun bawang4 kuntum bunga lawang200 gm minyak sapi1 ½ liter air2 gm buah pelaga
5 gm bawang goreng2 cawan santanBahan dihiris:4 ulas bawang merah2 ulas bawang putih

Cara:

Panaskan minyak, masukkan daun pandan, bawang putih, bawang merah, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang. Tumis hingga naik aromanya dan berbau wangi. Masukkan air dan beras. Bila nasi sudah kembang, masukkan garam, santan, ayam yang telah diricik dan masak hingga mendidih dan bolehlah dihidangkan. Hidangkan bersama bawang goreng dan hirisan daun bawang.

Kuliah Bermula

Sekarang ini dah masuk musim kuliah dan kuliah sudah lama bermula cumanya biasalah arab hehehe ada aja alasannya ia tak?So kami ini Wafiddin pun kena jugaklah ikut masa mereka, tapi sebelum itu urusan seperti tasdiq kuliah, kasyfun natijah, kira urusan pendaftaran kuliah dah boleh buat sebelum raya lagi. Masa ramadhan masa itu dah bolehbuat cumanya ialah masa kami datang masa tuelah dia pun cuti.Ish tak baik betul bagitahu aib orang hehehe.Walaupun begitu aku kagum dengan Universiti Al Azhar yang aku duduki. Bukan calang-calang orang nak perolehi ilmu di Al Azhar ini tau.Akupun masih tersangkut-sangkut untuk mengejar ilmu yang ada di dalam block Al Azhar Tanta dan selainnya.

Kuliah sekarang makin cantik pulak aku tengok ialah sudah dekat hampir 4 bulan juga aku tak menjejaki kaki di Kuliah ialah masa fatrah cuti mahunya hendak menjengah jika adapun masa tengok natijah dan buat urusan kasfun natijah.Lepas tue ermmm dok umah dan urusan yang lainlah dibuat.Masa kuliah bermula inilah cabaran dan dugaan yang perlu aku dan semua warga azhar perlu tempuhi. Hanya 2 bulan sahaja kami semua masuk kuliah lepas itu exam semester pertama akan bermula hhuhuhuhu..mencabar tak.Dekat Malaysia ada tak macam tue.Kalau nak cuba rasa mehlah datang AL AZHAR AS SYARIFF.

Rasanya sampai di sini sahaja luahan dan coretan aku kali ini. InsyaAllah ada masa yang terluang untuk aku titipkan nanti akan aku taipkansesutu dari perolehan mindaku yang dijana di jari jemariku untuk tatapan semua sahabat.Salam sayang dari aku untuk semua.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN

masih ada lagi balen 14 hari lagi hehehe..sekian wassalam


Tuesday, October 23, 2007

Al Fatihah Untuk Sahabat

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Mari kita bacakan surah al-Fatihah khas untuk kawan kita yang meninggal dunia kerana dilanggar sebuah lori chevrolet putih.Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh .... amin.

Tempat kejadian:Jalan besar Solah Salim ,Darrasah.

Waktu kejadian: petang Ahad 21/10/2007 antara waktu Zuhur dan Asar,dalam perjalanan pulang selepas menghadiri majlis khatam al-Quran di Masjid Asyiroh Muhammadiyyah,kawasan Qaitbai,Darrasah,Madinatul Qahirah.Majlis Khatam Al-Quran itu sebenarnya adalah untuk al-marhum seorang warga Mesir yang meninggal pada tahun lalu.

p/s:solat jenazah ke atas arwah zaid muhammad akan diadakan di perkarangan hayyu Asyir pada jam 10 pagi 23 /10/2007 (esok)...sebarkan....berkemungkinan solat jenazah akan berubah dari sudut waktu berdasarkan kepada pengurusan jenazah di hospital...Presiden PMRAM

Sunday, October 14, 2007

Kulla Sanah Wa Antum Tayyibun - Selamat Hari Raya Aidilfitri 1428/2007


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Assalamualaikum semua diharap semua berada di dalam jagaan Allah SWT.Selawat dan salam buat junjungan besar Rasulullah SAW.Alhamdulillah atas nikmat iman dan islam yang Allah telah berikan kepada kita semua umat islam di dunia ini.

Ramadhan 2007/1428 sudah melabuhkan tirainya.Kini Syawal pula yang menjelma.Suasana riuh rendah dan suka duka kian kali menjelma bila ia datang menyambut kemesraan kita.Hari kemenangan yang telah Allah janjikan kepada semua umat islam yang betul-betul menghayati pengisian Madrasah Ramadhan.Kian lama kita merasakan kemeriahan suasana Hari Raya Aidilfitri yang disambut oleh kita semua umat islam di dunia ini.Tapi adakah kita semua ingat akan kesedihan dan tangisan yang umat islam hadapi di tempat-tempat yang sering ditindas di PALESTIN, AFGHANISTAN, IRAQ, KASHMIR, PATTANI dan sebagainya.Adakah kita mengingati mereka.Bagaimana mereka meraikan kemenangan di bumi mereka.Betapa serba kekurangan mereka menyambut 1 Syawal.Marilah kita semua mendoakan mereka dan kemenagan ISLAM insyaAllah.



Syawal ke TIGA di bumi anbiya'

Alhamdulillah bersyukur kehadrat ilahi kerana dengan limpah kurnianya dapatlah aku mnitipkan sesuatu di dalam blog aku ini.Rasanya dah lama sangat aku tak menitipkan sesuatu buat tatapan saudara-saudari yang ada menjengah blog site aku nie kan.Tapi aku bersyukur dengan apa yang Allah berikan kepada aku.Alhamdulillah.

Sambil mendengar lagu-lagu raya di dalam laptop Raeis ahlil bait aku di hari raya kedua ini terasa dan teringat ibu ayah adik-adik dan juga kawan-kawan di Malaysia.Tahun ini cecahla aku menetap di bumi Mesir ini dengan usia 2 tahun.Tahun pertama aku datang adalah 11 Oktober puasa ke 6 sampai di bumi anbiya ini dan hari ini 14 Oktober 2007 aku masih di sini.Maka sudah tiga kali raya aku di bumi perantauan.Kesedihan masih lagi terasa tetapi tidaklah seperti kali pertama beraya tanpa ibu dan ayah di bumi anbiya' ini.

Suasana di sini tidaklah seperti di Malaysia dengan laungan takbir yang mendayu , tetapi di sini berlainan sedikit dengan laugan takbir yang bersemangat seperti semangat Saidina Umar Al Khatab.Takbir berunsur semangat dan kemenangan yang di bawa oleh penduduk di bumi Mesir ini.Himpunan ratusan manusia aku dapat rasakan di bumi anbiya ini.Bersesak-sesakan di Istad(Padang Bola) untuk solat sunat aidilfitri seperti di Makah Mukaramah pulak rasanya.Ini kali kedua aku solat beramai-ramai di Istad.Penuhnya dan ramainya lautan manusia semalam dapat aku rasakan dan aku hampir2 tengelam dalam arus asakan makhluk bernama manusia dengan bentuk tubuh badan yang besar dan sasa aku tempuhi juga untuk melaksanakan tuntutan kemenangan meraih kejayaan melangsaikan tugasan amalan Puasa rukun islam ke 4.

Rendang di Bait Izzah

Sebut sahaja nama Rendang mesti teringat akan Malaysia tetapi jangan ingat kat Malaysia sahaja boleh rasa Remdang tau.Dekat sini tak kurang hebatya kami membuat juadah hari raya.Nasi Impit, Rendang, Ayam masak merah, Satay, Kuah Kacang, Sayur Lodeh , Kuih-kuih raya dan juga kek raya ada sahaja di sini.Cuma hendak taknak je buat hihihihi.Aku dan juga beberapa kawan ditugaskan untuk membuat juadah hari raya untuk majlis sambutan hari raya peringkat kampus di muhafazah Tanta - Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta.

Majlis Hari Raya Aidlifitri kali ini dibuat di Dewan Bait Izzah baru-Markaz baru bagi Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta.Syukur alhamdulillah dapat juga merasa dewan baru selepas di Barrah(usir keluar) oleh baba lama.Sedih juga aku rasa.Tapi itulah resam kehidupan menumpang di bumi anbiya' ini. Cekalkan hati dan tawadhuk pada Allah moga kita akan dapat bantuan darinya.Meriah sangat tahun ini aku dapat rasakan dengan suasana Bait Izzah yang di hias dengan ketupat.Bro Ujey dan Bro Naim yang gubah pergh dah macam Malaysia dah.Nasyid gabungan Ustaz-ustaz dan adik2 Medic.Hilai ketawa mendengar celoteh MC Bro Abul dan juga Bro Wan O memeriahkan suasana dengan Seloka Rayanya.Alhamdulillah meriah walaupun tiada family di samping.Inilah family kitorang disini.

Sejak 2 hari sebelum raya kami dah siapkan barang-barang untuk juadah hari raya ini.Kami memulakan kerja-kerja ini di petang dan malam hari raya.Hanya Allah sahaja yang tahu keletihan yang kami rasa.Makan unuk 150 orang bukan calang-calang orang boleh buat.Bagi yang biasa masak kawah orang-orang masakan katalah senanglah bagi mereka.Kitorang AJK Masakan alhamdulillah ada dalam 6 orang kalau tidak tak menang tangan nak atasi masalah ini.
Juadah yang kami buat ialah Nasi Impit, Rendang, Kuah Kacang, Soto.Itupun rasa dah banyak dah rasanya belum lagi kuih-kuih raya dan kek-kek raya yang dibuat olek pakdam makdam dan juga akhawat-akhawat TIB(rajin juga adik-adik TIB ini yer).

Ucapan terima kasih kepada semua rerakan yang membantu.Terutamanya BOS aku kali ini.Bro Afif, Bro Yie, Bro Man, Bro Azim, Bro Rahman thankz alot di dalam menjayakan juadah masakan kali ini.Bro semua jangan lupa basuh periuk hari ini harharharhar..

Di kesempatan ini aku Mohd Farizal Mohd Shah AdDirani inigin mengucapkan

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN

dari perlembahan nil ini untuk semua rerakan yang berada di pelusuk dunia.Moga kita dapat bertemu kembali di Madrasah Ramadhan akan datang dan di Syawal akan datang..InsyaAllah
ilalliqa maa salamah


Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang