Barang Jenama Anda

Sunday, October 28, 2007

Syukur & Bubur Lambuk

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Assalamualaikum buat sahabat yang masih lagi dapat menghirup udara yang yaman di dunia ini.Kita perlu bersyukur atas nikmat pemberian yang Allah ciptakan pada kita semua. Adakah kita semua ini bersyukur dengan ciptaan yang Allah berikan khsus untuk kita hidup di dalam dunia yag serba serbi fana ini.Syukur itu bukan sahaja kita lafazkan ia di bibir dan di mulut semata tetapi ia harus datang dengan hati yang ikhlas di dalam setiap diri muslim di dunia ini. Cuba kita bayangkan seketika nikmat yang Allah berikan pada kita dengan sempurna ini kita matikan sendiri hanya 2 minit dan kita tutup mat auntuk mencetus penghayatan ini.Alangkah rasa takutnya kita untuk menhadapi saat-saat udara itu sudah habis di manipulasikan oleh darah.Udara yang lain tidak dapat di sedut dalam tempoh 2 minit itu.Semestinya pada fikiran kita matilah di depan mata kita jika kita tidak menyedut udara dengan pantas pada ketika itu. Alangkah besarnya anugrah yang Allah berikan pada kita umat islam dan semua makhluknya di muka bumi ini yang inginkan anugerah udara.

Bersyukur atas nikmat yang diberikan Allah merupakan salah satu kewajiban seorang muslim. Seorang hamba yang tidak pernah bersyukur kepada Allah, alias kufur nikmat, sejatinya adalah orang-orang sombong yang pantas dimasukkan ke nerakanya Allah swt. Allah swt telah memerintahkan hamba-hambaNya untuk mengingat dan bersyukur atas nikmat-nikmatNya. Allah swt berfirman, ertinya:

Kerana itu, ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat pula kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu mengingkari nikmatKu.”[al-Baqarah:152]


Cuba renungkan seketika pula bila mana kesyukuran itu Allah tarik nikmatnya dengan menyuruh semua umat dan makhluknya membayar setiap anugerah yang Allah berikan pada kita. Bayangkan Allah berikan dan keluarkan bil cas segala perkhidmatan yang Allah berikan pada kita.Cas penglihatan, cas udara, cas merasa, cas menghidu dan segalanya. Setiap bulan Allah keluarkan bil cas untuk segala keperluan yang telah kita gunakan. Sememangnya tidak ada seorang dan tidak ada makhlukpun yang mampu membayar dengan wang ringgit yang sedia ada di dalam diri kita.Betapa Rahman dan Rahimnya Allah hanya menyuruh kita mensyukuri nikmat pemberiannya dengan mengerjakan suruhan dan meninggalkan larangannya.Itupun kita malas untuk melakukannya.Renungkanlah wahai sahabatku




Explore and Trying Bubur Lambuk @ Ayam

Hari ini merupakan syawal yang ke 16 dan hari ini juga merupakan hari yang 3 aku sudah habis mengerjakan puasa enam yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW buat para umatnya akhir zaman ini. Nak dikatakan hari ini tidak berbuat apa tak patutlahkan sebab walaupun hari ini aku cuti dan kebanyakan kuliah cuti pada hari ini( expecially student azhar tanta - melainkan fakulti qiraat). Hari ini ada gotong royong sikit dekat Dewan Mahmud Syatut Bait Izzah bagi Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta. Untuk mengemas kembali dan mengaturkan kembali keadaan Bait Izzah yang baru ini. Aku boleh dikatakan datang lewatlah sebab hehehe biasalah lepas subuh tue baca-baca Quran dan santai ter Qairullah sekejap dalam 2 jam huhuhu. Sampai Bait Izzah aku tengok diorang dah makan dah sarapan pagi. Aku dan Adnan ditugaskan untuk membuat juadah bagi diorang yang gotong royong ini. Cadangnya adalah BUBUR LAMBUK.

Kalau nak diceritakan asal usul bubur lambuk inilah aku tak tahu asal usul dia yang sebenar. Tapi yang aku tahu kalau bubur lambuk ini semua negeri kat Malaysia ada cara tersendirinya nak memasak bubur itu menjadi lambuk(berbagai isi).Jika bagi aku yang berkelahiran Johor Darul Takzim ini, tradisi juadah bubur lambuk ini mashur bila musim Ramadhan. Masa bulan Ramadhan inilah baru terkeluar nama bubur lambuk. Jika di Johor bubur labuk dibuat dengan perlbagai cara dan pelbagai rasa. Hehehe ada perasa ayam ada perasa daging ada perasa buah-buahan ada perasa sayur-sayuran. Tetapinya yang paling mashur bubur lambuk itu di letak sekali bahan-bahan seperti daging dan ayam juga sayur-sayuran.



Jika bulan ramadhan ini comferm penuh je surau dan masjid orang-orang menunggu giliran untuk menerima juadah bubur lambuk sebelum berbukanya mereka. Kira kalau dekat mesir ini di panggil Maidatul Rahman macam tuelah. Tapi ini tapau bawa balik punya hehehe. Dah adat kat Johor nak buat macam mana. Sememangnya ada peruntukan untuk pembiayaan untuk membuat bubur lambuk ini. Masa aku kat Malaysia dulu rajinlah tengok orang-orang tua memasak bubur lambuk ini. Dok kacau-kacau diorang kat dapur dan sambil itulah kita 'menyelam sambil minum air' ilmu masak memasak ini macam itulah kita ambil, bukan mencuri namanya tetapi segan hehehe. Ialah umur kita pun masa tue berapa tahunlah sangat. Dok tolong potong-potong jeklah hehehe. Walau apa-apapun ilmu itu aku dapat juga dari Tok Wan sedara aku hehehe.Ayah aku apa kurangnya sebab memang keturunan aku ni reti masak kot yang lelaki.



Hari ini mulalah aku mengexplore dan mentry sesuatu( bahasa rojak manalah yang aku tulis nie - rojak petis pun tak macam ni hehehe). Bahan-bahan Adnan yang beli. Kitorang masak bubur lambuk ayam hari i ni.Bahanpun oklah hehehe siap semua dalam kul 2 lebih tapi ada satu select sikit sebab pedas sikit dan ada member siap tegur badan dia panas.Memanglah bubur lambuk ini bagus untuk makan time musim sejuk sebab dia cepat hadam dan kenyang tapi cepat lapar gak. Lagi satu bubur lambuk ini berempah sebab tue badan jadi panas. Boleh jadi untuk menyihatkan badan kita kalau musim sejuklah nak berpeluh mahunya heheheh ber-ICE adalah.


Bubur Lambuk Ayam

Bahan-Bahan:

100 gm berasSehelai daun pandan2 batang serai4 sm halia4 sm kulit kayu manis300 gm ayam (diricik halus)2 helai daun bawang4 kuntum bunga lawang200 gm minyak sapi1 ½ liter air2 gm buah pelaga
5 gm bawang goreng2 cawan santanBahan dihiris:4 ulas bawang merah2 ulas bawang putih

Cara:

Panaskan minyak, masukkan daun pandan, bawang putih, bawang merah, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang. Tumis hingga naik aromanya dan berbau wangi. Masukkan air dan beras. Bila nasi sudah kembang, masukkan garam, santan, ayam yang telah diricik dan masak hingga mendidih dan bolehlah dihidangkan. Hidangkan bersama bawang goreng dan hirisan daun bawang.

Kuliah Bermula

Sekarang ini dah masuk musim kuliah dan kuliah sudah lama bermula cumanya biasalah arab hehehe ada aja alasannya ia tak?So kami ini Wafiddin pun kena jugaklah ikut masa mereka, tapi sebelum itu urusan seperti tasdiq kuliah, kasyfun natijah, kira urusan pendaftaran kuliah dah boleh buat sebelum raya lagi. Masa ramadhan masa itu dah bolehbuat cumanya ialah masa kami datang masa tuelah dia pun cuti.Ish tak baik betul bagitahu aib orang hehehe.Walaupun begitu aku kagum dengan Universiti Al Azhar yang aku duduki. Bukan calang-calang orang nak perolehi ilmu di Al Azhar ini tau.Akupun masih tersangkut-sangkut untuk mengejar ilmu yang ada di dalam block Al Azhar Tanta dan selainnya.

Kuliah sekarang makin cantik pulak aku tengok ialah sudah dekat hampir 4 bulan juga aku tak menjejaki kaki di Kuliah ialah masa fatrah cuti mahunya hendak menjengah jika adapun masa tengok natijah dan buat urusan kasfun natijah.Lepas tue ermmm dok umah dan urusan yang lainlah dibuat.Masa kuliah bermula inilah cabaran dan dugaan yang perlu aku dan semua warga azhar perlu tempuhi. Hanya 2 bulan sahaja kami semua masuk kuliah lepas itu exam semester pertama akan bermula hhuhuhuhu..mencabar tak.Dekat Malaysia ada tak macam tue.Kalau nak cuba rasa mehlah datang AL AZHAR AS SYARIFF.

Rasanya sampai di sini sahaja luahan dan coretan aku kali ini. InsyaAllah ada masa yang terluang untuk aku titipkan nanti akan aku taipkansesutu dari perolehan mindaku yang dijana di jari jemariku untuk tatapan semua sahabat.Salam sayang dari aku untuk semua.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN

masih ada lagi balen 14 hari lagi hehehe..sekian wassalam


No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang