Barang Jenama Anda

Sunday, November 18, 2007

Ceritera Hujan Mesir & Kuliah

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

assalamualaikum kepada semua rerakan dan taulan yang aku rindui dan sayangi...rasaya dah lama sangat aku tak menulis untuk tatapan rakan² sekalian bukan apa sekarang nie internet rumah tak berapa ok so aku pun kekadang pergi CC yang berdekatan dengan rumah.Jauh jugaklah dari rumnah kat Kubri Kuhafah tue jeklah yang paling dekat dengan rumah aku.Itupun sekadar nak check email dan friendster serta melihat berita dalam dan luar negara.

Hari ini sejuk sangat dekat Tanta ini, nak tahu kenapa? sebab sekarang ni dah masuk betul² musim shita kat bumi anbiya nie.Apa² aku dah biasa dah dengan keadaan bumi anbiya ini bukan aku dok sini sebulan dua bulan aku dok sini dah masuk 2 tahun dah.Maka pengelaman yang pernah aku lalui aku praktikan yer tak?

Nak diceritakan hari ini aku pergi ke Suq Abu Firqah, pasar yang biasa aku pergi untuk beli barang² dapur untuk keperluan rumah.Maka turunlah hujan yang taklah lebat tapi boleh dikira lebatlah bagi negara yang jarang hujan seperti di negara Mesir ini.Riuh sekampung aku melihat gelagat orang² arab yang sedang berurus niaga.tergendala sebentar sistem perniagaan diorang. Makcik pakcik yang dok tepi² jalan menjual sayur-sayuran,buah-buahan serta ayam dan daging kelam kelibut menutup barang-barang jualan mereka daripada terkena air hujan yang boleh dikatakan lebatlah dekat sini. Kelakar pulak aku melihat gelagat walad² yang ain air becak selepas hujan.Ermmm sian diorang jarang nampak hujan. Aku macam nak bawa diorang balik malaysia jer main hujan sesama. Pakkal korang ni menyusahkan aku biasanya dan buat aku geram ... mana taknya panggilan "HONGA BONGA" sentiasa kedengaran tatkala aku dan member melalui sekumpulan walad² yang sedang bermain bola. Apalah yang membuatkan mereka ni panggil kitorang Wafidin ini "HONGA BONGA".Wallahua'lam

Mendung Malam

Hari ini cuaca boleh dikatakan sejuklah sebab aku boleh nampak awan-awan berarak di atas langit ini ketika aku keluar ke Syutuh(tingkat atas). Kelihatan awan menutupi sinaran bulan dan menimbulkan kesuraman pada bulan yang terang benderang tue. Tetiba aku teringatkan Malaysia. Apalah yang sedang ibu dan adik-adik sekarang ini buat yer.Anis comferm tengah study untuk menduduki peperiksaan SPM sekarang ni. 12 madah rasanya Anis ambil madah untuk SPM ini.Moga najahlah hendaknya.

Erin mesti tengah tolong ibu kat umah dan Izah pulak mesti dekat MARSAH tengah baring-baring ke ngan member dia sambil study. Bila yer aku nak balik Malaysia.Aku masih lagi di takuk lama. Bila ak berubah yer aku ni.InsyaAllah tahun nie aku nak ubah cara hidup aku. Boleh tak rasanya.InsyaAllah berkat doa ayah dan ibu serta adik-adik dan juga orang-orang yang tersayang..ehem² hehehe.

Kuliah Lughah Dan Tauhid

Dua madah yang aku akan bawa untuk fasa nie dan baki akan ku bawa pada fasa depan. InsyaAllah kita semua najah di dalam imtihan yang akan datang insyaAllah. Doaku untuk kalian tidak pernah pudar dan padam. Doktor Abd Azim yang mengajar lughah bukan seorang yang muda macam doktor-doktor lain umurnya menjangkau 70an tetapi masih kuat lagi untuk mengajar dan mendidik anak-anak muridnya yang datang dari segenap pelusuk dunia. Bagaimana beliau boleh bersemangat aku juga perlu semangat macam dia. Alhamdulillah bahas (assignmant) lughah dah settle.Tinggal usaha lebih lagi untuk dapat najah. Amin ya Rabb.

Madah Tauhid memang antara madah killer, dan madah ini juga yang aku bawa sampai sekarang.Moga Allah mudahkan aku faham dan najahkan aku di dalam imtihan kali ini. Kali ini Dr yang mengajar seorang yang muda, maybe dalam linkungan 30an, aku tak berapa kenal doktor ni tapi aku ada juga tanya arab, tapi arab cakap ni doktor baru. InsyaAllah lepas ni aku dapat kenal dan tahu nama doktor Tauhid ini.

Rasanya itu sahaja yang aku nak ceritakan buat kali ini. Ada masa insyaAllah kita bertemu kembali di lain masa insyaAllah. Moga kalian berusaha di samping bertawakal kepada Allah SWT jauhi maksiat dan laranganNYA.

ilalliqa maa salamah

No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang