Ahlan Wasahlan AsSyura

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Assalamualaikum bbuat sahabat yang berada di dalam alam yang sama dengan diri ini berjuang di dalam situasi alam penulisan moga thabat di dalam perjuangan antum semua.Dikala diri ini keseorangan di dalam mehnah dan tribulasi yang berada di dalam diri ini, seringkali alam penulisan menjadi tempat untuk aku mengadu, bukan tiada sahabat yang mampu aku salurkan cerita bagi aku mengukir cebisan cerita tapi apakan daya sahabat semua sedang bertungkus-lumus untuk menghadapi peperiksaan yang mereka hadapi.Bukan pada alam maya sahaja yang aku boleh titipkan tetapi ada lagi yang mampu memahami isi ini sejak azali lagi, hanya pada Mu ya Kholik tempat aku mengadu.

Alhamdulillah sudah sampai masanya kita semua mendakap nikmat 10 Muharram yang Allah berikan kepada kita yang juga Allah berikan kepada umat yang terdahulu dari kita pada zaman ini. Sudah 1429 hijrah Nabi Muhammad meninggalkan kita dan ia tinggalkan wasiatnya yang terulung iaitu Al Quran dan As Sunnah. Namun masih lagi terdapat umatnya yang melanggar ajaran yang berada di dalam warisan yang mulia itu. Sebelum lahirnya Nabi Muhammad SAW, sudah terjadi segala peristiwa di dalam 10 Muharram ini. Antara contoh yang boleh diambil seperti

Di sana terdapat banyak hadith-hadith Nabi Muhammad S.A.W yang menyebut tentang kelebihan-kelebihan hari 'Asyura'.

Di antaranya;Daripada Hafsah R.A berkata: "Empat jenis ibadat yang tidak pernah ditinggalkan oleh Nabi S.A.W: Puasa Hari 'Asyura', sepuluh hari dalam bulan Zulhijjah, tiga hari pada setiap bulan dan sembahyang dua rakaat sebelum fajar." (Hadith Riwayat an-Nasai.)

Daripada Ibn 'Abbas R.A. berkata: "Aku tidak pernah melihat Nabi Muhammad S.A.W mengutamakan puasa pada satu hari melebihi hari-hari lain melainkan hari ini iaitu Hari 'Asyura', dan bulan ini yakni bulan Ramadhan." (Hadith Riwayat Bukhari Dan Muslim)

Moga kita semua mendapat keberkatan dari Allah SWT..ilalliqa maa salamah


Comments

Popular Posts