Barang Jenama Anda

Wednesday, January 09, 2008

Salam Maal Hijrah 1429 Hijrah

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Assalamualaikum buat rerakan yang sekarang ini tak tahu tengah buat apa, maybe tengah study bersunguh-sungguh sebab sekarang ini adalah bulan peperiksaan bagi student Al Azhar.Moga kita semua najah dengan cemerlang insyaAllah..Amin...

Tidak ketinggalan juga aku mengucapkan selamat menyambut Awal Muharram buat semua umat islam yang berada di seluruh dunia.Moga kita semua di rahmati oleh Allah SWT sebelum akhir tahun 1428 hijrah dan bermulanya kehidupan kita di tahun baru hijrah 1429 ini. Kita seringkali akan berkata "Aku perlu adanya muhasabah untuk perihal daku di kala lalu dan aku perlu tanamkan azam yang baru untuk tahun yang baru ini".Tapi adakah kita tahu bahawa sejauh mana pencapaian kita pada tahun yang lepas.Adakah baik natijahnya ataupun buruk natijahnya. Oleh yang demikian kita perlu merungkaikan segala apa yang terdetik di hati dan terniat di hati itu dengan bersungguh-sungguh bukannya "Hangat-hangat tahi ayam".

Kebiasaannya kita seringkali menyalahkan dan selalu memberi perkataan sedemikian contohnya "Aku tahun ini nak berubah, nak score dalam exam nak dapat Dean List", "Tahun ini aku nak jadi orang yang baik-baik tak moh lagi jadi orang-orang jahat". Kebiasaannya berunsur positif dan jarang adanya yang berunsur negatif. Akan tetapi hakikat yang dapat kita perolehi daripadanya banyak yang tidak ditepati. Sepatutnya perlu ada kata-kata semangat seperti ini "The obstacles in the middle of your path today are not nearly as big as you think." ( Halangan yang ada di tengah laluan anda tidaklah sebesar yang anda fikirkan).Moga motivasi yang telah kita buat dan muhasabah yang telah kita capai dapat diambil imput darinya untuk kita menatijahkannya di dalam kehidupan kita.

Semoga dengan tahun hijrah 1429 ini dapat kita semarakkan lagi kisah cinta kita pada islam yang semakin tertindas dengan kekejaman sang penguasa yang beranggapan merekalah penguasa hakiki di dunia yang fana ini. Walaupun sememangnya hakikat sebegini sudah tertulis di Luh Mahfuz semenjak azali tetapi ingatlah kaum muslimin dan muslimat sesungguhnya islam itu akan bangkit semula dan kemudiannya barulah dunia ini akan datangnya musibah bencana dari Sang Maha Berkuasa iaitu Allah SWT.

Jadikan diri kita bersemangat dengan penuh kekuatan dan tunjangkan ia pada kekuatan untuk perjuangan islam. Bersemangat dengan kefahaman dan ilmu yang cukup di dada serta pengamalan yang bersumberkan Al Quran As Sunnah mampu mengubah kedudukan Islam itu sendiri.Tanpa diri kita yang mengubah tiada siapa yang mampu mengubahnya. Bertitik tolak dari itu tanamlah azam yang betul-betul berlandaskan Al Quran dan As Sunnah serta natijahnya itu beroleh ganjaran dari Allah SWT..InsyaAllah.

Selamat Menyambut Maal Hijrah ke 1429 .

Jaga iman - jaga akhlak - jaga adab - jaga amal - jaga kesihatan

Doakan kami student Al Azhar University mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat serta dapat membimbing umat yang semakin lama semakin hanyut di telan arus keduniaan. Aminn

No comments:

Post a Comment

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang