Barang Jenama Anda

Thursday, April 24, 2008

Penulisan Maya - Garapan Untuk Selamanya

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"


Assalamualaikum buat sahabat-sahabat seperjuangan yang sentiasa thabat di dalam gerak kerja penulisan yang semakin hari semakin popular di kalangan pelajar dan penuntut di universiti-universiti baik di dalam ataupun luar negara.Gelombang penulisan maya ini yang semakin mendapat liputan hangat di kalangan mahasiswa mahasiswi membuktikan halangan dan desakan yang diberi kepada para mahasiswa dan mahasiswi bukan sekadar omongan kosong tapi idea-idea yang bernas dan mantap.Bukan untuk menunding seseorang ataupun sebilangan kumpulan tetapi jika terasa atau tidak itu bukanlah hal yang punyai kaitan.

Kita masuk pasa subtopik yag ingin aku bicarakan pada kali ini. Bukan aku nak buat pandai dalam penulisan maya ini tetapi entah aku sejak sekian lama merasakan diri ini tidaklah berapa baik di dalam penulisan tetapi masih lagi dalam cubaan untuk memperbaiki penulisan aku yang mungkin boleh ditegur oleh orangorang yang berpengalaman seperti akhi dan ukhti yang memperjuangkan penulisan baik secara zahiriah seperti pengeluaran novel ataupun sahabat-sahabat yang memperjuangkan penulisan di dalam alam maya ini.

Sebenarnya tidak susah untuk menulis cuma kehendak diri sendiri yang dapat memanipulasikan diri itu menjadi rajin ataupun tidak.Jika hendak dilihat bukan lama sangat hendak menguraikan sesuatu topik untuk dibincangkan tetapi dalam satu hal yang lain masih lagi banyak benda yang hendak di tulis masih lagi ragu-ragu untuk diutarakan.Kebanyakan idea itu dapat ditakrifkan antara kreatif ataupun non-kreatif.Kebanyakan kita banyak yang menulis serba serbi "CINCAI" sebab apa au menyatakan sedemikian sebab kebanyakan mereka yang menulis di dalam blog ini untuk tangkap muat jek.Jangan terasa aku mengatakan semua ini pada diri aku sendiri kalau ada yang terasa itu aku minta maaf banyak-banyaklah ye.Asiff Jiddan!!!

Apa yang sebenarnya yang terkandung di dalam penulisan itu sebenarnya?
Persoalan yang aku berikan pada antum yang membaca entri aku pada kali ini?

Bagi aku penulisan itu merupakan satu bahagian dalam kehidupan kita.Tidak dapat lari kehidupan kita ini daripada bidang penulisan.Contohnya seseorang yang suka membuat dairi harian mereka tidak dapat tidak akan menghasilkan penulisan yang serbi serbi menerangkan hal peribadinya.Begitu juga dengan kita blogerz tidak dapat lari menghasilkan sesuatu penulisan ataupun peneransagan sesuatu topik yang kita ingin uraikan dan rungkaikan.

Aku nak cerita satu pengalaman semasa aku masih lagi di pengajian sekolah rendah.Macam mana aku berminat dengan penulisan ini.Aku ingat lagi masa aku di darjah enam guru kelas aku bernama Cikgu Asiah guru Bahasa Melayu aku sering kali mengadakan pertandingan siapa yang dapat markah tinggi di dalam kertas Bahasa Melayu kertas 2 iaitu 'Penulisan'.Nak kata kami satu kelas itu menghasilkan penulisan yang entah apa-apa agaknya tetapi guru itu tetapi Cikgu Asiah tetap memberi sokongan dan dorongan kepada kami untuk menghasilkan penulisan yang baik dan mutu yang boleh menjadikan kami SKOR di dalam UPSR pada masa itu dan alhamdulillah peratus keputusan Bahasa Melayu keseluruhan sekolah kami ialah 100%.

Itu cerita aku masa aku sekolah rendah.Aku dan sahabat aku seramai 3 orang merupakan anak murid kesayangan dia sebab kami berempat tak pernah dapat markah bawah 90.Hehehe riaknya...cerita zaman kanak-kanak biasalah.Tapi sekarang aku berterima kasih kepada semua guru-guru aku baik dari sekolah rendah sampai sekolah menengah.Cikgu Suryani, Cikgu Md Sabtu antara yang melopor penulisan aku di sekolah menengah.Di sekolah menengah tinggi di Maahad Johor, Cikgu Rohani tidak dapat dilupakan kerana membuatkan Pengajian Am kami semua dapat SKOR dengan baik.Pendedahan yang begitu serius kepada kami pelajar STPM. Usaha Mu tetap aku kenangi.

Rasanya sampai di sini sahaja aku ingin menulis nanti ada masa aku menulis lagilah.Tidak lupa doakan aku di dalam imtihan yang akan muncul tidak lama lagi ini.Bukan apa dah nak dekat ini rasa macam cuak plak.Walaupun bukan sekali dua aku menghadapi peperiksaan, sejak aku di tadika sampailah sekarang tak pernah lekang dengan exam.Oklah ilalliqa maa salamah.Jumpa lagi

Tuesday, April 22, 2008

TeriMa kasiH bUat IBU Yang Disayangi

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"


Assalamualaikum buat kekasih hati, pengubat rindu.Aku tujukan khas cerpen ini buat sahabat-sahabat yang masih lagi mempunyai mak, ibu, ummi, mama, atau sebagainya agar dapat menghayati dan mengambil manfaat akan keWUJUDAN orang yang kita kasihi dan kita sayangi.Perit jerih mereka tidak dapat kita balasi dengan wang ataupun sebagainya.Sempena Hari Kelahiran Aku yang ke 23 ini aku ingin sampaikan secoret cerpen yang sahabatku berikan khas buatku di Hari Lahirku ini.Agar kita mengingat kembali pengorbanan seseorang yang paling kita patut sanjungi dan hormati, sejahat manapun insan yang bergelar IBU , Syurga dan keberkatan tetap berada di sisinya.Moga diri ini menjadi insan yang soleh ... AMIN.

Ibu Terima Kasih Ibu berkorban untuk melahirkan anak ibu yang bernama Mohd Farizal Mohd Shah ini.Menyusukan sehingga cukup 2 tahun dan menyayangi diriku sehingga umurku 23 tahun. Salam Sayang Buat Ibu dari Anakandamu...

EPISOD CEREKA KEHIDUPAN

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....

Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....

dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...
rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak-anak mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....mak macam dah sedia.....

Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
kak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....

kakak pun rasa hairan.....mak tak penah buat gitu.....pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....api mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......kengkadang siaran indonesia ....Mak terus tekun menganyam....Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet...
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesanan lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....mak tetap takmau pi hospital....
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..

Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil..tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..

Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitkami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital....

Mak......amponkan kami semua...kami nak mak sehat...kami sayang mak...kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....ampon kan kami yer mak....

Mak.....Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,kiter kata nak beli kereta....Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit...mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. ....Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....

Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...mak, kiter menipu mak kan .....ampon kan kiter....

Mak.....Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...

Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak...
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
Mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter memandu dalam keadaan separuh sedar..
Adik kat sebelah diam melayan perasaan...Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...jalan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan....

Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini.....

Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.......terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ......
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....

Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan......

Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buatgitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....Mak.....Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....kiter nangis ni.....Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi.....Takder orang yang bangun lagi.....kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..!Takpa la....nanti bila kita selesai sembanyang subuh,kiter baca yassin untuk mak...mak tunggu ya..!

Mak..Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya.....kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...Airmata kiter tak boleh tahan....

Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.....Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...badan akak terasa panas...
makk...anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. ...
Mak.....Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...Begitu terasa kehilangan mak....boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib....Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...kiter cuba bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...Kiter rasa nak telefon mak...nak cakap dengan mak....anak mak yang ni dah tak betul kan ....?Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter...Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat...menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....cukup la sampai sini dulu....kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....

Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje...Takper yer mak... kiter kasi orang lain baca...Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCHdan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..sampai masuk unibesiti..sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..Sekian terima kasih,

Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

P/S - surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia, ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah. ...

Saturday, April 19, 2008

Pesanan Buat Diri Dan Masyarakat

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: "Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda,"Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat terdahulu".Sahabat-sahabat bertanya,"Apakah penyakit2 umat terdahulu itu?"Nabi s.a.w menjawab,"Penyakit2 itu ialah(1)terlalu banyak seronok,(2)terlalu mewah,(3)menghimpun harta sebanyak mungkin,(4)tipu menipu dalam merebut harta benda dunia,(5)saling memarahi,(6)hasut menghasut sehingga menjadi zalim menzalimi"H.R Hakim
"Ilmu yang hakiki itu ialah yang memberi keyakinan bahawa maksiat itu racun yang membunuh dan bahawa akhirat itu lebih utama daripada kehidupan dunia." -- Imam Al-Ghazali

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda, membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..." (Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman)


Imam Ghazali memberi beberapa panduan untuk mengelakkan sikap takbur yang ada dalam diri manusia, iaitu :

1. Apabila berjumpa kanak-kanak, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana kanak-kanak belum dibebani dosa.

2. Apabila berhadapan dengan org tua pula, anggaplah mereka juga lebih mulia kerana mereka lebih lama beribadah daripada kita.

3. Apabila berjumpa orang alim, anggaplah dia lebih mulia kerana banyaknya ilmu didadanya.

4. Apabila melihat orang jahil anggaplah mereka lebih mulia kerana berbuat dosa kerana kejahilan sedangkan kita dosa dalam keadaan mengetahuinya.

5. Apabila berjumpa orang jahat, jangan anggap kita mulia. Tetapi katakan, mungkin orang jahat itu akan bertaubat pada masa tuanya, sedangkn kita belum tahu bagaimna akhirnya kehidupan kita.

6. Apabila bertemu orang kafir katakan, belum tentu dia akan kafir selama-lamanya.



Pesanan Buat Umat Islam
"Saya Hairul Nizam sangat BERBANGGA dengan filem COMOLOT yang berjaya dihasilkan bagi menanam rasa tidak bersalah masyarakat Melayu Islam terhadap GAY. Saya berharap usaha ASWARA dalam menerbitkan filem2 gay akan semakin meTIDAKMENGAPA kan tindakan gay dalam kaca mata masyarakat akan terus meningkat. TERUSKAN yer dan kalian yang menjayakan filem CUKUP BERMORAL ini akan dipersoalkan di hadapan mahkamah Allah di Mahsyar kelak..Sila bersedia dengan jawapan yang bernas untuk kalian kemukakan di hadapan ALLAH...teruskanlah ya kalau kalian mengangka murka ALLAH itu adalah umpama murka si nyamuk yang tiada ertinya... Yer,,,berahi memang tidak meiliki sempadan CUMA azab ALLAH juga tiada sempadan...Teruskan untuk mengGAYkan masyarakat Melayu...Anda hebat!!"


Pesanan Buat Wanita

Tutup aurat satu tuntutan,

Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau tak ikut gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk skap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payah pun 'make up'.

Sekurang-kurangnya berbaju kurung,
Lebih elok jubah mengurung,
Kaki pula mesti bersarung,
Ditumit kaki syaitan bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern(?) memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakaipun nampak pusat.

Berseluar ketat baju pun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai terus dilaknat,
Oleh Allah, Rasul dan Malaikat..."

Friday, April 11, 2008

InsyaAllah mendapat kebaikan

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Sayidina Ali menuturkan, Rasulullah saw. Bersabda : ”Ilmu itu laksana lemari (yang tertutup rapat) dan kunci pembukanya adalah pertanyaan. Oleh sebab itu bertanyalah kalian karena sesungguhnya dalam tanya jawab diturunkan empat macam pahala, yakni untuk penanya, orang yang berilmu (yang sedang menjawab pertanyaan), parapendengar, dan orang yang mencintai mereka.” (HR. Abu Nu’aim)

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Orang yang memulakan salam adalah terlepas daripada sifat sombong dan takabbur" (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib) =)

Kata-kata Hikmat Saidina Umar R.A

* Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka berseri-seri menunjukkan kata-kata lemah lembut * Barangsiapa menempatkan dirinya di tempat yg menimbulkan persangkaan maka janganlah menyesal kalau orang menyangka buruk padanya

* Tidak ada ertinya Islam tanpa jemaah dan tidak ada ertinya jemaah tanpa pemimpin dan tidak ada ertinya pemimpin tanpa ketaatan

* Aku tidak pedulikan atas keadaan susah atau senangku kerana aku tidak tahu manakah diantara keduanya yang lebih baik dariku

* Kalau kita bermewah-mewah di dunia akan kurang ganjarannya di akhirat

* Apabila engkau melihat orang yang berilmu mencintai dunia, maka curigailah ia mengenai agamanya, kerana orang yang mencintai sesuatu ia akan menyibukkan diri dengan apa yang dicintainya...

Abu Thalib Al-Makki berkata: "Perut itu adalah rebab. Iaitu kayu yang berlubang, mempunyai tali-tali. Sesungguhnya bagus bunyinya, kerana ringan dan tipisnya. Dan kerana ia berlubang, tiada berisi penuh. Begitu pula rongga perut! Apabila ia kosong, nescaya adalah lebih manis untuk membaca Al-Quran, lebih lama untuk berdiri solat dan lebih mengurangkan tidur." (Petikan dari kitab Ihya' Ulumiddin oleh Imam Ghazali).

selalu benar kau manjakan matamu...memandang keindahan,kelak kau mudah menjadi pelupa....selalukan lah pujuk matamumemandang kedhaifan,kelak kau akan jadi pengingat..."..(",)

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang