Penulisan Maya - Garapan Untuk Selamanya

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"


Assalamualaikum buat sahabat-sahabat seperjuangan yang sentiasa thabat di dalam gerak kerja penulisan yang semakin hari semakin popular di kalangan pelajar dan penuntut di universiti-universiti baik di dalam ataupun luar negara.Gelombang penulisan maya ini yang semakin mendapat liputan hangat di kalangan mahasiswa mahasiswi membuktikan halangan dan desakan yang diberi kepada para mahasiswa dan mahasiswi bukan sekadar omongan kosong tapi idea-idea yang bernas dan mantap.Bukan untuk menunding seseorang ataupun sebilangan kumpulan tetapi jika terasa atau tidak itu bukanlah hal yang punyai kaitan.

Kita masuk pasa subtopik yag ingin aku bicarakan pada kali ini. Bukan aku nak buat pandai dalam penulisan maya ini tetapi entah aku sejak sekian lama merasakan diri ini tidaklah berapa baik di dalam penulisan tetapi masih lagi dalam cubaan untuk memperbaiki penulisan aku yang mungkin boleh ditegur oleh orangorang yang berpengalaman seperti akhi dan ukhti yang memperjuangkan penulisan baik secara zahiriah seperti pengeluaran novel ataupun sahabat-sahabat yang memperjuangkan penulisan di dalam alam maya ini.

Sebenarnya tidak susah untuk menulis cuma kehendak diri sendiri yang dapat memanipulasikan diri itu menjadi rajin ataupun tidak.Jika hendak dilihat bukan lama sangat hendak menguraikan sesuatu topik untuk dibincangkan tetapi dalam satu hal yang lain masih lagi banyak benda yang hendak di tulis masih lagi ragu-ragu untuk diutarakan.Kebanyakan idea itu dapat ditakrifkan antara kreatif ataupun non-kreatif.Kebanyakan kita banyak yang menulis serba serbi "CINCAI" sebab apa au menyatakan sedemikian sebab kebanyakan mereka yang menulis di dalam blog ini untuk tangkap muat jek.Jangan terasa aku mengatakan semua ini pada diri aku sendiri kalau ada yang terasa itu aku minta maaf banyak-banyaklah ye.Asiff Jiddan!!!

Apa yang sebenarnya yang terkandung di dalam penulisan itu sebenarnya?
Persoalan yang aku berikan pada antum yang membaca entri aku pada kali ini?

Bagi aku penulisan itu merupakan satu bahagian dalam kehidupan kita.Tidak dapat lari kehidupan kita ini daripada bidang penulisan.Contohnya seseorang yang suka membuat dairi harian mereka tidak dapat tidak akan menghasilkan penulisan yang serbi serbi menerangkan hal peribadinya.Begitu juga dengan kita blogerz tidak dapat lari menghasilkan sesuatu penulisan ataupun peneransagan sesuatu topik yang kita ingin uraikan dan rungkaikan.

Aku nak cerita satu pengalaman semasa aku masih lagi di pengajian sekolah rendah.Macam mana aku berminat dengan penulisan ini.Aku ingat lagi masa aku di darjah enam guru kelas aku bernama Cikgu Asiah guru Bahasa Melayu aku sering kali mengadakan pertandingan siapa yang dapat markah tinggi di dalam kertas Bahasa Melayu kertas 2 iaitu 'Penulisan'.Nak kata kami satu kelas itu menghasilkan penulisan yang entah apa-apa agaknya tetapi guru itu tetapi Cikgu Asiah tetap memberi sokongan dan dorongan kepada kami untuk menghasilkan penulisan yang baik dan mutu yang boleh menjadikan kami SKOR di dalam UPSR pada masa itu dan alhamdulillah peratus keputusan Bahasa Melayu keseluruhan sekolah kami ialah 100%.

Itu cerita aku masa aku sekolah rendah.Aku dan sahabat aku seramai 3 orang merupakan anak murid kesayangan dia sebab kami berempat tak pernah dapat markah bawah 90.Hehehe riaknya...cerita zaman kanak-kanak biasalah.Tapi sekarang aku berterima kasih kepada semua guru-guru aku baik dari sekolah rendah sampai sekolah menengah.Cikgu Suryani, Cikgu Md Sabtu antara yang melopor penulisan aku di sekolah menengah.Di sekolah menengah tinggi di Maahad Johor, Cikgu Rohani tidak dapat dilupakan kerana membuatkan Pengajian Am kami semua dapat SKOR dengan baik.Pendedahan yang begitu serius kepada kami pelajar STPM. Usaha Mu tetap aku kenangi.

Rasanya sampai di sini sahaja aku ingin menulis nanti ada masa aku menulis lagilah.Tidak lupa doakan aku di dalam imtihan yang akan muncul tidak lama lagi ini.Bukan apa dah nak dekat ini rasa macam cuak plak.Walaupun bukan sekali dua aku menghadapi peperiksaan, sejak aku di tadika sampailah sekarang tak pernah lekang dengan exam.Oklah ilalliqa maa salamah.Jumpa lagi

Comments

Popular Posts