Barang Jenama Anda

Thursday, May 29, 2008

MeNghitUnG HaRi

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Alhamdulillah dengan berkat inayahnya dapatlah aku mencangker secebis kisah di dalam kehidupan aku di pautan maya aku ni.Sekarang ini merupakan minggu peperiksaan di universiti aku, Universiti Al Azhar cawangan Tanta dan juga seluruh cawangan yang lain.Alhamdulillah aku dah lepas 3 paper dari 4 paper.Sekarang ini berbaki lagi 1 paper.Moga aku diberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan aku ini.Walaupun aku hanya menduduki 4 paper jek subjek tapi aku rasa macam tak perfect aku jawab.Aku bertawakal kepada Allah moga diberi kejayaan insyaAllah.

Rasa macam sekejap jek aku duduk dekat bumi Mesir ni, kejam celik- kejam celik dah masuk 3 tahun aku duduk merantau di Bumi Anbiya' ini.Banyak kenangan dan mehnah yang aku selami bersama rakan-rakan seperjuangan ini.Tahun ini ramailah abang-abang lama yang akan pulang ke Malaysia kerana sudah habis mengaji di Bui Anbiya ini.Aku doakan semua mereka najah di dalam imtihan kali ini.Tak ketinggalan ahli baitku yang tersayang...cewah! ustaz Hakimi tahun akhir Kuliah Al Quran Qiraat Wa Ulumuhu.Moga najah dan balik Malaysia.Dah tak sabar nak kahwin dah tue...hahaha.

Rasa macam sekejap pulak dah nak habis musim peperiksaan ini.Rasanya baru semalam jek aku syafawi masa 8 Mei lepas tapi sekarang dah 30 Mei dah.Maka tinggal lagi beberapa hari lagi nak masuk bulan Jun dan masa yang paling mendebarkan untuk aku.Lepas habis exam Ulum Hadith...aku dah boleh menghitung hari dah ini...hehehe.Ermmm rasa-rasa ada dekat 3 minggu.Waaaaaaa x sabar rasanya..tapi sebelum tu banyak kerja kena siapkan.Moga Allah tenangkan jiwaku ini.

Ujian Air

Dalam seminggu ini di kawasan rumah aku telah dilanda masalah bekalan air di mana sistem air sedang di islah di seluruh kawasan Siberbay, kawasan di mana ramai penduduknya di kalangan penuntut-penuntut Al Azhar sendiri.Lebih-lebih lagi masa musim peperiksaan ini, pelajar-pelajar arab yang duduk di luar Tanta akan bermukim di Siberbay untuk menjalani peperiksaan.Moga ujian yang Allah berikan ini ada keberkatannya insyaAllah.

Lebih kurang 2 minggu juga masalah air ini melanda di Siberbay ini.Tak tahulah bila nak siap.Hendak masak, nak basuh bukan main susah lagi.Nasib baik ada tadahan air di bilik air.So kena preparelah kalau air keluar masa waktunya.Nasib baik kawasan rumah aku ini terputus-putus, kalau terus tak ada macam umah pak syeikh aku tak tahulah.Moga sistem penyambungan paip air ini akan cepat siap.Arab ini dahlah jenis kerja tanguh-tangguh sama jek dengan orang Malaysia hehehe - "Bukrah" ayat yang selalu arab bagi dekat wafiidin.

Internet Oh Internet!!!

Lagi satu masalah yang melanda di Siberbay yang dulunya top dengan internetnya sekarang ini sedang mandum dek pengislahan sistem tekomunikasi di siberbay ini."Semua nak islah nak jadi bandar siber ke?" kata ahli bait aku ustaz kimi.

Aku rasa memang nak iktiraf jadi bandak siber agaknya.Semua nak islah tak tahulah lepas ini apa lagi yang nak di silah.Aku rasa kerajaan Mesir ini saja jek islah sebab nak menangkan hati rakyat untuk undi depa.Sebabnya kawasan Tanta ini lagi-lagi kawasan Siberbay ini Ikwan Muslimin kuat.Jangan jadi macam Malaysia dahlah.Jika terjadi yer Alhamdulillah..Islam itu segalanya indah.

Tentang tenet .. sebenarnya kitorang dah berhenti dah tapi Baba Hisyam selak sangat dengan internet sebabnya Syarikat TE Data tue call umah baba tanya nak sambung bali ke tidak tenet.Sebab tulah Baba Hisyam tanya kami nak sambung ke tidak.Wahhhh...dulu bukan main sombong lagi, tak nak bagi sambung dia punya line telefon untuk sambung sekarang ini bagi pulak.Mesti ada "Udang di Sebalik Makarona" ini.Hahaha dekat sini tak der mee hanya ada makarona jek hahaha.

Moga-moga lepas imtihan ini adalah internet dekat kawasan Siberbay ini.Takderlah Ustaz Kimi rasa bosan dekat umah.Nabhan dan juga Raeis.Aku...rasa-rasa aku di mana yer masa musim cuti Saifi ini...????Cuba teka...hahaha.

Usrah dan Progam

Selama bulan peperiksaan ini banyak program yang di tawaqufkan, tetiba hati ini rasa rindu dekat USRAH.Rasa-rasa aku sempat 2 kali Usrah jek lepas exam ini.Sebabnya aku ada urusan yang penting yang perlu aku selesaikan.Hehehe.

"Usrah merupakan tulang belakang tarbiyah dalam kehidupan khususnya mereka yang berada di dalam jamaah, yang berperanan sebagai wasilah yang mendidik ahli dan membentuk peribadi. Semua anggota di manapun peringkat jamaah, samada ahli hinggalah pimpinan tertinggi WAJIB mengikuti peringkat-peringkat tarbiyah sehingga sampai ajalnya".Merupakan kata-kata sahabat aku.

Apa khabar ahli usrahku yer...Naqib aku Ustaz Fairuz comferm sibuk lepas exam ini untuk mengatur program-program ilmiah.Naim, Fadzli, Baharom, Nizam dan Ustaz Fadlulrahman mesti ada kerja masing-masing. Sebelum apa-apa aku mesti jumpa diorang. Rasa rindu nak terima tarbiah dari Naqib aku.Moga hajat ini dapat di realisasikan.

Musim cuti ini comferm banyak program akan ada.Yang paling latest Kembara Matruh Siwa yang akan berlangsung betul-betul lepas exam iaitu 15 hingga 18 Jun ini. Memang mantap DPMT. Anjur awal tue dari orang lain.Sebabnya tahun ini banyak program yang akan di jalankan oleh PMRAM sendiri seperti PROFIT. Rasa-rasa aku sempat tak ikut Minggu Mahabah Keluarga Tanta (MMKT08). Jika sempat aku nak longar-longarkan badan ini juga...dah lama tak main bola ni, bolat sepak ke bola tampar ke asalkan bola..hahaha.

Rasanya sampai di sini sahaja buat kali ini. InsyaAllah jika ada kelapangan aku akan tulislah apa-apa yang perlu di blog aku ini.Ok see u..ilalliqa maa salamah.

Cetusan Hati

"Jika engkau ingin mengikut jejak para Imam kuatkanlah dirimu untuk terima segala musibah,bertenang dalam menanggung kepahitan,sifat sabar terbentang dalam dadamu,lisanmu perlu dikunci,matamu dikawal,rahsiamu disembunyikan,hanya dilihat oleh Tuhan sahaja,namamu jgn terkenal,mulutmu tersenyum,perutmu lapar,hatimu luka,hindari dari terkenal,pangkatmu dipendam,setiap hari menahan perasaan pahit dari zaman dan teman,sedang hatimu menurut,siangmu sibuk berbakti kepada orang ramai,malammu rindu pada Tuhan,sepi dari pandangan,Jadikanlah ia jalan dan persiapan untuk hari Kiamat yang padanya sulit sekali mencari jalan..."

Type rest of the post here

Sunday, May 04, 2008

Penangan SANG UJIAN

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Alhamdulillah sekarang ini dah masuk bulan Mei, bulan di mana pelajar di seluruh negara baik di Mesir ke UK ke ataupun Malaysia sendiri sekarang sibuk di dalam mengemaskini input-input yang diajar oleh doktor-doktor dan juga pensyarah untuk di takhrijkan di masa imithan yang akan ditempuhi.Di masa itulah output dari otak-otak akan menerjah keluar di kertas jawapan masing-masing.

Sememangnya semua manusia ini tidak dapat lari dari berjumpa dengan SANG UJIAN, baik kita masih kecil lagi ataupun sehiggalah kita mati kelak.Allah sememangnya meletakkan imtihan ataupun ujian itu sinonim di sepanjang kehidupan kita insyaAllah.Maka kita janganlah rasa mual ataupun bosan dengan imtihan ataupun ujian yang diberikan kepada kita.Sesungguhnya kita perlu bersyukur atas apa yang Allah berikan kepada kita ini.Mudah-mudahan Allah akan lebih menyayangi kita insyaAllah.

Aku juga tidak terlepas dari imtihan, mana taknya sekarang ini STUDY WEEK bagi student Al Azhar untuk berjumpa dengan SANG UJIAN di Universiti ini.Rasa cuak mesti ada di dalam diri seluruh azhari dan azhariah serta doktor dan dokturah.Merupakan Final Semester untuk naik ke tahun seterusnya.Bagi aku yang duduk kat sini hampir 3 tahun, rasa cuak itu masih lagi menyelubungi diri ini.Bukan kerana apa tapi disebabkan tiada persediaan yang mantap.InsyaAllah untuk tempoh 2 minggu lagi dari sekarang ini dapatlah aku tumpukan pada subject-subject killer yang aku tak lepas-lepas dari dulu.Moga-moga sahabat-sahabat dapat mendoakan kejayaan kita bersama... insyaAllah.

Syafawi dan juga Tahriri merupakan benda yang lain dari segi lughahnya tapi sebenarnya sama sahaja bukan.IMTIHAN juga. Syafawi boleh dikatakan 'Oral' ataupun 'Presentation' lah.Pening juga memikirkan bendalah ini. Manakala 'Tahriri' pulak boleh diertikan sebagai 'Penulisan'. Itulah antara skop peperiksaan di Al Azhar ini.

Sebelum kita menjelajah jauh untuk bertemu dengan SANG UJIAN itu maka kita sebagai umat islam tidak akan lari dengan MAHA PENCIPTA.Kita seringkali akan dekat dan selalu bersama dengan Allah SWT ketika kita mengalami kesusahankan!!! Kenapa ye aku bercakap demikian? Boleh dikatakan rata-rata pelajar-pelajar baik di sekolah rendah ke sekolah menengah ke sehinggalah masuk ke universiti sekalipun jika masa waktu peperiksaan berlangsung maka diri ini akan bertaqarrub dengan ILAHI.Masa inilah yang dulunya tak pernah berjumpa di masjid-masjid bersolat jemaah bersama. Dulunya tak pernahpun teringat untuk berpuasa sunat isnin dan khamis bersama-sama berpuasa. Dulunya tidak pernah bangun malam serta merta bertahajud di sepertiga malam. Bukannya hendak menghalang segala kebaikan yang dibuat. Tafadhal ya akhi wa ukhti. Teruskanlah amal ibadah yang sememangnya di tuntut oleh Allah SWT.

Tapi ya akhi wa ukhti ... aku ingin bertanya. Di manakah hilangnya segala amalan yang dilaksanakan sebelum dan ketika musim peperiksaan itu berlangsung selepas selesainya musim peperiksaan? Adakah kita ini meminta jika diperlukan sahaja? Fikir-fikirkanlah sahabat.Aku cakap inipun aku muhasabah pada diri aku sendiri. Moga setiap amalan yang kita lakukan sebelum, sedang ataupun selepas buatlah secara istimrar iaitu berterusan.Walaupun tidak sepenuhnya janganlah tinggal terus seperti puasa sunat isnin dan khamis serta solat tahajud.

Abang-abang lama pernah menyoal aku berkaitan perkara ini. Kenapa kita dah berusaha bersunguh-sunguh, beramal bukan main rak tapi natijah tak kemana? Jawapan mereka ialah " Amalan kita yang kita buat sebelum dan semasa kita exam tidak diteruskan selepas exam". Sebenarnya amalan yang selepas itulah merupakan perkara yang penting bagi kita.Buatlah secara berterusan dan ingatlah bahawa Allah SWT itu Maha Berkuasa untuk menentukan sesuatu.Teringat aku akan kata-kata semangat dan taujihat dari ayahandaku yang berbunyi

"Pastikan dan fokus apa yang dihajati, ALLAH akan bersama-sama
dengan orang yang sabar di dalam mencari ilmu. Manfaatkan masa jagamu, waktu
tidur kamu dan juga masa rehat kamu. Sesungguhnya tiada henti REZEKI yang ALLAH janjikan".

Sempena IMTIHAN ini aku ingin memohon ampun atas salah dan silap baik terlanjur kata baik bahasa aku di dalam setiap entry aku. Bagi sahabat-sahabat seperjuangan yang mengenali aku ini khususnya di Bumi Mesir ini, aku mohon sangat-sangat akan doa dari antum semua moga kejayaan kita milik bersama.Halalkan makan dan minum aku baik ketika aku berziarah ke rumah kamu ataupun sebaliknya.Gurau senda yang melampau batas atas diri kalian juga ku mohon kemaafan.Sekian sahaja untuk kali ini.InsyaAllah kita akan berjumpa lagi di lain masa.

Time Table Examination Second Fasa

18 Mei 2008 - Ahad - Al Quran

20 Mei 2008 - Selasa - Milal Wa Nihal ( Comperative Religion)

27 Mei 2008 - Selasa - Tauhid

3 Jun 2008 - Selasa - Ulum Hadith

"Sekuat mana pun godaan yang kita hadapi, sekukuh apa pun cubaan
yang harus kita jalani, sebesar mana pun kegagalan yang kita rasai, sejenuh mana
pun -hari yang kita lalui, jangan pernah berhenti berharap pada Ilahi, jangan
pernah berhenti berdoa kepada Rabbi kerana harapan adalah masa depan, kerana
harapan adalah sumber kekuatan, kerana DOA adalah pintu kebaikan dan kerana DOA adalah senjata bagi seorang pejuang yang beriman.."

"Dalam hidup,terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa
yang tidak kita inginkan. Dan ketika kita mendapatkan apa yang kita
inginkan,akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan terkadang tidak dapat
membuat hidup kita menjadi lebih bahagia."

Tanda-Tanda Diterima Taubat

  • Hamba yang telah bertaubat itu melihat bahawa dirinya masih belum suci dari dosa
  • Ia melihat bahawa perasaan gembira telah hilang dari hatinya, lalu datang perasaan sedih
  • Ia suka mendekati orang-orang yang baik dan menjauhi dari orang-orang yang jahat
  • Walaupun sedikit rezeki yang diperolehi di dunia, tetapi ia tetap melihatnya banyak.
  • Walaupun banyak amal akhiratnya, tetapi ia tetap melihatnya masih sedikit
  • Ia melihat dirinya tetap sibuk melaksanakan kewajipannya terhadap Allah swt dan tidak sedikit pun dia sibuk menguruskan rezekinya yang telah di jamin oleh Allah swt.
  • Ia sentiasa menjaga lidah, selalu tafakkur serta tetap dalam keadaan sedih dan menyesal

(Good Luck sumer!!! aja aja fighting!! Gambatee!!)

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang