Sekolah & Ikhlas

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Alhamdulillah selesai sudah sesi cuti persekolahan bagi penggal pertama. Alhamdulillah ramai yang suka kembali dan ramai juga yang mengeluh untuk kembali bertugas seperti biasa. Adatlah bagi seseorang itu ada naik dan turunnya di dalam mengerjakan sesuatau pekerjaan. Tapi yang paling penting kita hendaklah ikhlas di dalam melaksanakan semua tanggungjawab dan amanah yang diberi walaupun kekadang pahit dan susah untuk melaksanakan kerja-kerja yang disuruh. Apapun biarlah Allah yang memberi ganjaran atas segala kerja yang kita lakukan.

Bagi seorang guru kita hendaklah tanamkan keikhlasan di dalam setiap pengajaran kita dan juga setiap kali kita bertemu dengan anak-anak murid kita, sememangnya kekadang kita akan rasa tension dan bosan dengan segala apa yang berlaku di sekolah. Dengan pelbagai masalah kita harungi hinggalah berakhir episod kita iaitu 'PENCEN'. Tapi jika hendak dikiralah umur aku dan umur pencen ni. Aku rasa lama lagi nak merasa pencen ni. Entah merasa atau tidak itu aku tidak pasti sama sekali. Apapun moga Allah berikan aku keikhlasan atas setiap pekerjaan yang aku hendak laksanakan.

Seorang guru juga harus memberitahu pada anak-anak didiknya bahawa, setiap kali datang dan menuntut ilmu juga hendaklah disertai dengan niat yang ikhlas maka dengan sendirinya ilmu yang hendak dituntut dari seorang guru itu akan dipermudahkan jalannya oleh Allah SWT hendaknya..amin.

Minggu ini aku kena jalankan tugas lagi sebagi Guru Bertugas mingguan. InsyaAllah aku akan laksanakan dengan baik. Walaupun aku dah bertugas untuk minggu sebelum cuti persekolahan. Takperlah maybe inilah cara aku nak dekat dengan anak-anak murid aku. Aku terus terang katakan aku tak leh nak tegas dekat sekolah yang baru ini walaupun aku segarang-garang orang kat sekolah lama dulu. Entahlah maybe Allah nak beri rehat kat aku supaya aku tak strees kalau tak aku kena penyakit lama lagi karang.

Aku rasa selepas ini aku akan sibuk dengan pelbagai tugasan yang akan diberikan oleh pihak sekolah. Minggu ini kau kena handle bebudak untuk Multaqa Imam Muda di Sri Medan. Selepas itu aku juga kena handle untuk tugasan latihan Nasyid Peringkat Daerah juga. Ya Allah beratnya tugasan yang kau berikan ke atas ku. Moga Engaku datangkan keikhlasan di dalam diri dan hatiku ini Ya Allah.

Maybe inilah yang dikatakan rezeki aku. Walau bagaimanapun Sinaran Baru mencerna di sekolah ini. Ya Allah tetapkan jiwaku Ya Allah. Permudahkan Urusan ku di Dunia dan di Akhirat.

Buat Sahabat-sahabat dan anak-anak muridku...WELL BE BACK TO D'SCHOOL.

Comments

Popular Posts