Barang Jenama Anda

Sunday, April 17, 2011

Ana, Ukhti dan ...?

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"


Ana, Ukhti dan ... ?

Bab 1

Sejak kebelakangan ini aku rasakan diriku kesunyian sangat, lebih-lebih lagi semenjak umiku sudah kembali ke Rahmatullah. Rasa diri ini semakin sunyi dengan gelak tawa dan senda gurau Umiku. Umi kenapa Umi pergi dulu dari Faiq? Kenapa Umi? Ya Allah permudahkanlah hati ini dengan segalanya ya Allah, permudahkanlah segala urusanku Ya Allah.

"Akhi...!!! kenapa mengalamun ni...teringat dekat Umi yer?", tiba-tiba adik menyergah diriku yang entah berapa lama mengalamun mengingati pemergian arwah Umiku.

"Ish...adik ni terkejutlah akhi...lain kali berilah salam, jangan sergah-sergah macam ni tau...nanti akhi sakit jantung macam mana..!! Nasib baik akhi tak der sakit jantung tau!!". Nada suaraku sikit meninggi dekat adik bongsuku yang sangat aku kasihi dan sayangi.

"Hehehehe...padan muka akhi, kalau adik tak sergah macam tue entah sampai bila akhi mengalamun tau dak! dah jom makan...Baba dah panggil tue".

Rupa-rupannya adik aku panggil aku pergi makan, tapi macam nak mati aku dibuatnya. Adik...adik. Kesian adik aku ini masih sekolah lagi dah hilang tempat bermanja. Kesian adik, Umilah tempat dia bermanja ialah anak bongsu mestilah manja. Aku dan Adik memang manja dengan Umi daripada yang lain. Sulong dan bongsu macam tuelahkan.

Waktu :4.00 P.M
Lokasi: Halaman rumah

Kebiasannya waktu-waktu macam ini, aku biasanya akan beri makan kucing-kucing aku. Tompok dan Kembang [ Anak-anak kucing yang dipungut oleh adik ku yang suka sangat kucing boleh digelar Ummu Hurairah .. hehehe ]. Makanan diorang ini biasalah kalau tak Friskies, Nasi Bersardin...yum-yum sedapnya.

"Allah...Allah kiyakaro...", tetiba Handphone aku berbunyi. Aku tengok dekat screen. Terpampar nama Ustaz As'ari. Terfikir sejenak...apa kes pulak ini. Mesti ada hal penting ni.

"Assalamualaikum...yer ustaz ada apa-apa yang boleh saya tolong?".

"Waalaikumussalam...Faiq boleh ana bercakap dengan enta sekejap?".

"Ahlan...ahlan..InsyaAllah ustaz apa dia ustaz".

"Faiq macam ini..sekarang ini sekolah ana ada kekosongan guru, boleh tak enta masuk untuk mengajar. Jika boleh ana bagitahu dekat pihak pengurusan untuk ambil enta sebagai guru sandaran dekat sekolah ana, macam mana?".

"Oooo macam itu yer usataz insyaAllah boleh aja...Ana terima je, lagipun ana sekarang ini belum bekerja lagi baru saja habis belajar kan. Macam tahu-tahu pulak memang sekarang ini saya tengah usaha untuk cari kerja".

"Baguslah macam tu Faiq, Alhamdulillah senang berurusan dengan enta ini, tak salah saya pilih enta masa enta jadi guru ganti di sekolah ana dulu. Apapun esok datanglah waktu pagi macam biasa rutin sekolah dulu yer di SM Bestari Jaya.."

"InsyaAllah saya akan datang ustaz."

"Alhamdulillah terima kasih yer Faiq, oklah jumpa esok pagi yer."

"Assalamualaikum...Syukran ya akhi...ilalliqa".

"Waalaikumussalam...afwan lakh..maa salamah ya ustaz".

Tidak disangka-sangka aku rupa-rupanya Allah SWT itu Maha Mendengar permintaan hambanya ini. Ya Allah syukur ke atas-Mu kerana memberi jalan rezeki yang mudah. Syukur atas-Mu Ya Allah. Bermula esok akan bermulalah pekerjaan aku sebagai seorang pendidik. Cita-cita yang aku idamkan sejak di bangku sekolah lagi. Moga Allah permudahkan segala urusanku. Ustaz As'ari merupakan kenalan aku ketika aku menjadi guru ganti di sekolah lama beliau. Sekarang ini dia menjadi Guru Kanan SM Bestari Indah, aku mendengar dari kawan-kawan lama di sekolah ku dulu mengatakan beliau akan ditukarkan ke sekolah lain. Apapun terima kasih aku ucapkan kepada dia kerana dia banyak mengajar aku dan memberi tunjuk ajar untuk menjadi seorang tenaga pengajar yang berdedikasi dan berdisiplin. Rekod aku yang baik di sekolah lama aku dan di peringkat daerah membuatkan aku dikenali di sekolah dan Pejabat Pendidikan Daerah. Alhamdulillah semua ini berkat doa Umi dan Baba untuk anak lelaki tunggalnya ini. Umi doakanlan anak Umi ini menjadi anak yang soleh dan menjadi pembimbing yang melaksanakan syariat Allah SWT.




3 comments:

  1. kenapa nama sek tu betukar pulak? hihihi

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...semoga dimurahkan rezeki yg melimpah dan rezeki itu dalam keredhaan oleh NYA..amin :p

    ReplyDelete

Pilihan iklan Anda

Iklan Nuffnang